Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Deltagelse i dåpsseremonien
Det er obligatorisk å delta i kirken/dåpsseremonien. 73 29,67%
Det er ikke obligatorisk, men jeg synes man bør. 137 55,69%
Det er helt valgfritt om man vil delta i kirken/dåpsseremonien eller ikke. 30 12,20%
Sette sine ben i en kirke? 4 1,63%
Dustepoll/Jeg omgås ikke folk som døper ungene sine. 2 0,81%
Deltakere: 246. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-05-09, 15:03   #1
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp

Min venninne Teophilia er i diskusjon med Noen. Noen mener at dersom man er invitert til barnedåp og takker ja til invitasjonen, så er det valgfritt om man vil møte opp i kirken og være med på dåpsseremonien. Min venninne mener at deltagelse i kirken er obligatorisk.

Hva mener juryen? (Poll kommer.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 15:07   #2
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.120
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp

Man bør, syns jeg. Har man gode grunner, som et kolikkhylende, puppeavhengig spedbarn eller lignende, så kan man selvsagt be seg unnskyldt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 15:08   #3
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp

Det bør være en god grunn for å ikke gå i kirken, synes jeg.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 15:09   #4
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.676
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp

Man bør vel være med, men personlig synes jeg man selv bør få velge. Men hva vet jeg, jeg som ikke døper mine barn engang.

Selvfølgelig: Er man fadder, besteforeldre etc, så bør man kanskje komme....

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 15:10   #5
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.966
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp

Jeg synes man bør. Selv har jeg sluppet unna med bare to barnedåper i kirken. Og jeg gikk fordi jeg syntes jeg burde.

Jeg ser selvsagt at det kan være noen argumenter for å droppe det, men synes egentlig ikke at selv ateisttanker, liker-ikke-kirken-tanker eller lignende ikke er gode nok.

De to gangene jeg har vært i kirken i barnedåp, har jeg også undret meg over at kirken ikke ser barnedåp som en god anledning til å markedsføre seg selv, med så mange potensielle nye "kunder" der. I stedet har jeg måttet høre på snakk om synd og ++, og har dermed falt av lasset tidlig.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 15:10   #6
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp

Jeg har aldri reflektert over det før, men jeg er på nivå med Polyanna. Jeg hadde blitt overrasket dersom noen ikke stilte i kirken, men bare kom i selskapet. Hvis man ikke stiller i kirken, så mener jeg at man skylder vertsskapet en liten forklaring på hvorfor man ikke kan / ønsker å stille.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 15:11   #7
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp

Det er ikke obligatorisk, men jeg synes man bør.

Jeg er overhodet ingen kirkegjenger, men stiller i kirken når noen gifter seg, døpes eller begraves. Det har med respekt for de aktuelle familiene å gjøre synes jeg.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 15:12   #8
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp

Jeg klarer ikke helt å stemme. Man bør, og det er relativt obligatorisk ...



Jeg er på linje med Polyannaen, altså.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 15:12   #9
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp

Hvis man ikke liker kirken, og det er grunnen til at man holder seg borte, så synes jeg nesten det er hyklersk å gå på festen også. Man feirer jo tross alt at barnet døpes. Det er i alle fall min umiddelbare tanke.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 15:14   #10
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp

Jeg vet ikke helt hva jeg mener. Sånn umiddelbart så tenker jeg man bør, på samme måte som ved bryllup egentlig. Med mindre man har gode årsaker til fravær. Samtidig er jo dette forkynnende aktiviteter, så jeg tenker at det i prinsippet bør være valgfritt. Tror jeg ender på valgfritt, men for min del ville jeg nok informert om årsakene til at seremonien eventuelt ble valgt bort til de som inviterer.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 15:17   #11
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp

Men ved å velge bort seremonien, så velger man også vekk grunnlaget for festen. Så på en måte så må man godta at foreldrene til dåpsbarnet velger å døpe, og så stille opp på alt. Eller så får man droppe det. Det virker litt hyklersk å velge bort det formelle, men gjerne spise en bedre middag og pludre med babyen, liksom ...

Men denne er litt tricky, altså.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 15:17   #12
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp

Jeg ser det som helt naturlig at man møter opp i kirken også.

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 15:18   #13
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp

Jeg kan jo presisere at når min venninne sier "obligatorisk", så mener hun fortsatt at det er gyldig grunn å utebli fra kirken hvis man ikke kommer seg opp kirketrappen på grunn av bekkenløsning, har en hylende kolikkunge man må passe eller må prioritere å være sjåfør for grandtante på 100 år, som bare orker å delta halve seremonien.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 15:19   #14
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp

Det er jeg enig i.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 15:20   #15
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp

Jeg er enig med venninna di!

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 15:26   #16
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp

Du har sånne smarte venninner, du, Teo. Klart jeg er enig med henne. Og med Divine også; hvis man synes barnedåp er så ille at man ikke vil overvære det, så bør man heller ikke takke ja til å være med og feire styggedommen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 15:26   #17
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp

Jeg syns man bør og det selv om jeg syns sånt er ulidelig kjedelig og ikke begriper hvorfor så mange døper.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 15:28   #18
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp

Jeg syns barnedåp er viktig, og at det er obligatorisk at man er med i kirken dersom man har takket ja til invitasjonen. Med de unntakene du nevner.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 15:28   #19
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp

Jeg synes ikke det er obligatorisk, men at man bør. Hvor sterk graden av "bør" er avhengig av hvor mange andre som skal i dåpsseremonien og hvor tungvint det er for den enkelte å møte opp og hvor viktig det er for de som har invitert.

Jeg hadde skjønt det om foreldrene til dåpsbarnet hadde blitt lei seg om ingen møtte opp til dåpsseremonien altså, jeg antar at det er viktig for dem å ha seremonien og siden de har invitert folk til å være med, at det også er viktig at noen er med og ser på.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 15:32   #20
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp

Jeg mener også at man bør og at det er en helt naturlig ting å gjøre, med mindre man har en svært god grunn som gjør at man ikke har anledning til å komme i kirka, men kan komme på festen etterpå.

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hvis man ikke liker kirken, og det er grunnen til at man holder seg borte, så synes jeg nesten det er hyklersk å gå på festen også. Man feirer jo tross alt at barnet døpes. Det er i alle fall min umiddelbare tanke.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no