Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-10, 13:48   #1
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Er det greit å ta ut barna av skolen utenom skoleferiene fordi foreldrene ønsker billigere ferier? Jeg er litt usikker på hva jeg syns om den praksisen, all den tid den også innebærer at barna vil måtte være mye mer alene når det faktisk er skoleferie, fordi foreldrene har brukt opp ferien på andre tider av året.

Jeg tenker da ikke på nødvendige behandlingsreiser, eller reiser som nødvendigvis må legges til tidspunkter i året hvor det er skole. Kun på ferie som egentlig kunne ha vært avviklet under selve skoleferien.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3771297.ece

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 13:50   #2
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.006
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Mulig jeg svelger noen kameler senere, men jeg syns det er en uting faktisk.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 13:51   #3
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

jeg synes ikke ungene skal taes ut fra skolen nei - med mindre det er ting i kategorien: Legetime, tannlegetime, begravelse etc. Altså ting som ikke kan planlegges. Å be om fri en fredag fordi ett eller annet, det synes jeg er unødvendig.

(sier jeg nå iallefall)

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 13:51   #4
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Jeg er usikker. Ser de prinsipielle grunnene for å minimere reising i skoleåret, men synes samtidig det blir lite fleksibelt. Det kan være veldig mange gode grunner til å reise sånn at barn må tas ut av skolen, og mine gode grunner kan være noen andre enn dine, hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg tenker heller at man må understreke foreldrenes ansvar for å gi ungene alternativ opplæring den tida de er borte fra skolen, i form av lekser eller jobbing spesielt med noe ungene trenger oppfølging av, det være seg svømming, engelsk, lesing eller noe annet.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 13:54   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Det har jo blitt diskutert ganske grundig her tidligere, i flere tråder. Jeg er litt sånn ja og ha til det hele. Jeg ser at det er problematisk at det alltid er barn borte, og at mange foreldre ikke følger opp skolearbeidet i denne perioden. Jeg syns det var litt voldsomt med familien i denne artikkelen som tok ut datteren en uke vår og høst for å reise til syden.

På den andre siden så ser jeg at for vår del, som har venner i USA, så kan det bli aktuelt med turer utenom sommerferien en sjelden gang. Det er jo allerede strammet inn til maks 10 dager i året før man mister skoleplassen, og dette er også noe som må søkes om.

Jeg tenker at det kanskje ikke bør forbys, men at lærere og skolen bør være flinkere til å faktisk si nei, der de mener at det vil gå utover barnets skolegang. Da må det selvsagt ha en konsekvens om man trosser dette.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 13:54   #6
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.442
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Vi bor i Tyskland. Der er det ikke lov. Det gaar helt greit. Vi bestiller ferier veldig tidlig for aa faa det saa billig som mulig og har offisielle feriedager og skoleferier tilgjengelige for fire aar fremover slik at vi kan gjöre dette.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 13:58   #7
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Jeg synes det er helt greit (faktisk veldig bra) at rektorer skal oppfordre til å ikke ta feriereiser midt i skoleåret. At det allikevel er mulighet til å utvise skjønn er bra.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 14:05   #8
Finni
Bør lage seg en tittel selv
 
Finni sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.276
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Jeg er i utgangspunket imot, men ser likevell at noen velger å gjøre det.

Vi tok eldste ut av skolen de to siste ukene av 5 klasse for å reise på ferie sammen med farmoren, hun inviterte, og i samtaler med rektor ble vi enig om at eldste hadde mer utbytte av en USA tur enn to uker med avslutning på skolen.
Ellers har jeg tatt jentene ut fra kl 10.00 en dag for å reise til oldemoren som ble 85 år (tur/retur samme dag for å slippe ta en til dag fri). Så egentlig holder jeg meg ikke til egne prinsipper her.

Men jeg synes det er en uting med de som har fast 14 dager hvert skoleår.

__________________
FINNI
gullungene -97, -02 og -05
Finni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 14:07   #9
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Jeg syns vel at man burde ha en åpning for permisjon, men at reglene vel kanskje burde praktiseres noe strengere enn det de tilsynelatende gjør i dag. Samtidig så er jeg ikke helt sikker på hvor grensen går; er det greit å si ja til en forlengelse av juleferien/påskeferien med fire dager, fordi man skal besøker venner eller familie på andre kontinenter og derfor gjerne vil være borte litt lenger enn skoleferien varer, mens man sier nei til familien som av økonomiske årsaker må reise til syden utenom skoleferien, fordi de ellers ikke hadde hatt råd?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 14:07   #10
Tove
XXX
 
Tove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 3.578
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Dette gjelder meg, for jeg tar ut vesla (3. klasse) fra skolen, for å dra på ferie i september. Jeg synes at det må være greit. Jeg selv må vurdere om det er greit i forhold til pensum på skolen, og at hun ikke blir hengende etter om vi reiser. Har allerede snakket med læreren hennes, og hun syntes det var en veldig god ide, og at det ville være en fin ting for vesla.

Jeg har ikke råd til å reise midt i skoleferien, så om jeg ikke kunne velge å reise etter skolen startet igjen, så kunne vi aldri gjort noe slikt.

Min eldste datter fikk også tilbud om å være med, men hun ville ikke ta fri og syntes det var helt greit å være hjemme (har voksne rundt seg til å passe på). Synes det var en voksen avgjørelse av en 16-åring.

__________________
Jentene 93 og 02
Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 14:11   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg syns vel at man burde ha en åpning for permisjon, men at reglene vel kanskje burde praktiseres noe strengere enn det de tilsynelatende gjør i dag. Samtidig så er jeg ikke helt sikker på hvor grensen går; er det greit å si ja til en forlengelse av juleferien/påskeferien med fire dager, fordi man skal besøker venner eller familie på andre kontinenter og derfor gjerne vil være borte litt lenger enn skoleferien varer, mens man sier nei til familien som av økonomiske årsaker må reise til syden utenom skoleferien, fordi de ellers ikke hadde hatt råd?

Det er kjempevanskelig. Og sikkert derfor så godt som alle får fri de 10 dagene om de spør.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 14:24   #12
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Jeg synes det er en uting. Jeg har ikke alltid råd til å reise i skoleferiene, så da må jeg bare vente og spare til jeg får råd i skoleferiene. Mannen tok med gutta en uke til Mallorca på denne tiden i fjor. Den kamelene satt så langt oppe i halsen at den kom opp igjen når de kom hjem. Det kommer garantert ikke til å skje igjen.
Foreldre som er av den sorten som det stod om i avisa mister jeg respekt for. Sorry, men det er bare IKKE greit å ta ut ungen FAST 1-2 uker hvert eneste skoleår.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 14:30   #13
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Ein eller to dagar i løpet av eit år syns eg er greit. Men ikkje to veker!
Eg kjem i alle fall ikkje til å ta mine barn ut av skulen pga ferie. Trur eg.
Eg får mitt første skulebarn i morgon, så eg uttaler meg eigentlig om ting eg ikkje har peiling på
Mulig eg får eit anna syn om nokre år.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 14:33   #14
Veritas
Det norske
 
Veritas sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 1.536
Veritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Jeg skjønner dilemmaet fra skolens side. Jeg skjønner dilemmaet fra foreldrenes side.
Løsningen er å sette ned prisen på sydenturer i feriene.

Jeg synes kanskje en uke hver høst og vår er å dra det maksimalt langt. Men en sjelden gang synes jeg det må gå an, da selvsagt på et passende tidspunkt, og i samråd med skolen.

__________________
04 ~ 07
Veritas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 14:34   #15
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg syns vel at man burde ha en åpning for permisjon, men at reglene vel kanskje burde praktiseres noe strengere enn det de tilsynelatende gjør i dag. Samtidig så er jeg ikke helt sikker på hvor grensen går; er det greit å si ja til en forlengelse av juleferien/påskeferien med fire dager, fordi man skal besøker venner eller familie på andre kontinenter og derfor gjerne vil være borte litt lenger enn skoleferien varer, mens man sier nei til familien som av økonomiske årsaker må reise til syden utenom skoleferien, fordi de ellers ikke hadde hatt råd?

Siden jeg ikke synes det er en menneskerett å reise til syden minst en gang i året synes jeg ikke problemstillingen egentlig er så vanskelig. Hvis det er et unntak for eleven at den blir bedt fri for å reise på en etterlengtet ferie synes jeg det er noe annet. Hvert år? Ikke fullt så greit. Det samme synes jeg egentlig med reiser til familie på andre kontinenter. Barnet har tross alt 8 uker fri om sommeren, over en uke påskeferie og nesten 2 uker juleferie, samt en uke vinterferie og en uke høstferie (mange steder i landet i hvertfall). At det ikke alltid passer å reise i disse feriene har jeg forståelse for, men ikke at det aldri passer.

Før noen går i strupen på meg med alle særtilfellene, mitt poeng er de gjentatte hendelsene. F.eks. hvert år en uke eller to til syden utenfor ferien fordi det er billigst da.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 14:41   #16
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Da vi var på foreldremøte for kommende førsteklassinger i fjor sa rektor på vår skole at de syntes det var helt ok at barna i de laveste klassetrinnene dro på sydenturer o.l. i løpet av skoleåret, og at de da kunne lære andre ting enn de gjorde på skolen, f.eks. å svømme, noe som var positivt for dem og ikke et problem for skolen.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 14:43   #17
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.510
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Ja, det bør man ha muligheten til.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 14:47   #18
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Aha, jeg tror ikke jeg kaster meg ut i nok en tråd av denne typen, men kort oppsummert; særtilfeller, ja; ellers, nei. Og det er ikke en menneskerett å dra til syden slik noen synes å tro.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 14:48   #19
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Masse forbehold etc; for vi er selvsagt blant dem som bruker opp de 10 dagene hvert år. Litt her, litt der. Men jeg har FULL respekt for lærerens rolle oppe i dette, og det merarbeidet som faller på dem som faktisk sitter med det formelle ansvaret for at ungen lærer pensum. Og som kanskje må gjentas opplysninger og annet hassle. Vi har løst det med å gå i grundig dialog med lærer om hva resten av klassen skal ha da, og sørge for å ligge i forkant før reisen i den grad det er mulig. Leksearkene får vi på forhånd og lekser leveres inn på forhånd etc. Eller ungen får en oppgave relatert til reisen, for eks å lage en liten presentasjon om reisemålet mens hun er borte. (4. klasse).

Selvsagt hjelper det at ungen henger godt med i timene faglig; jeg ville vært veldig skeptisk selv hvis ungen strevde. (Hvilket jeg godt kan se kan skje med lillesøster, så da blir det uaktuelt å ta henne ut av skolen hvis det kan unngås.)

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 14:55   #20
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Jeg er på linje med Missa her kjenner jeg. Det kommer litt an på omstendighetene rundt det, og hvor greit alt går på skolen. Sliter ungen, er det uaktuelt å miste undervisning med mindre det er tvingende nødvendig, og da snakker vi ikke om 2 uker på Rhodos, men en tannlegetime etc.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no