Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Gode, enkle å rengjøre skjærebrett som ikke er plast?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-09-22, 20:00   #21
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.397
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode, enkle å rengjøre skjærebrett som ikke er plast?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Opplyse litt mer?

Babus er veldig hardt, men som vi vet; rundt. Så det legges i bløt i en kjemisk løsning slik at det er mulig å banke det flatt. Den er visstnok ikke særlig miljøvennlig og skadelig for arbeiderne. Hvor mye av den løsningen som blir med inn i produktet vet jeg ikke. I den lenka mi over står dette:

Sitat:

As you know, bamboo is thin.

So, most manufacturers use a melamine-formaldehyde resin to bind bamboo cutting boards together.

Here’s the issue. Like plastic, hot and acidic foods on a scratched board can leach melamine.

And too much melamine may induce kidney infection or stones – according to the World Health Organization.

For this reason, you should avoid using any melamine product for eating. This includes melamine dinner plates.

Mattilsynet skriver dette, så faren for melamin/formaldehyd i Norge er nok ikke kjempehøy: https://www.mattilsynet.no/mat_og_va..._tillatt.41505

Samtidig står det også:

Sitat:

For matkontaktmaterialer er det grenseverdier for migrasjon av formaldehyd (15 mg/kg) og melamin (2,5 mg/kg). Det har vært noen tilfeller der det er påvist betydelige overskridelser i migrasjonen av formaldehyd eller melamin. Slike produkter trekkes fra markedet og forbrukere oppfordres til ikke å bruke produktene lenger.

Jeg velger uansett å bruke en fjøl med mindre lim enn det en bambusfjøl er nødt til å ha, og som er i et materiale som er mindre behandlet. Nå så jeg litt for seint at de jeg har kjøpt (og anbefalt her) er i teak, det vil jeg jo også helt unngå grunnet avskoging. De er sertifisert, men det er en merking Regnskogsfondet mener er for dårlig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-22, 09:48   #22
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.207
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode, enkle å rengjøre skjærebrett som ikke er plast?

Takk for gjennomgangen, Tallulah. Selv om jeg, må jeg innrømme, var mye lykkeligere som ignorant. Jeg endte opp med å lese grundig gjennom den lenken du la ved, og da ser jeg jo at alle plastskjærefjølene våre må forlate oss.

Det beste alternativet til plast fremstår ikke som et spesielt bra alternativ for meg, egentlig. Jeg fant denne skjærefjølen her, som anbefales i artikkelen. Prisen er stiv (nesten 2500), men det er jo noe man kunne ønsket seg til jul - hadde det ikke vært for at den veier 12,5 kg!

Men! Alt håp er ikke helt ute. I min søken etter passende skjærefjøler, så kom jeg over en i bøk som lignet veldig på en skjærefjøl jeg mener vi har liggende gjemt i en eller annen skuff. Etter litt jakt fant jeg ikke mindre enn fire skjærefjøler i tre (i tillegg til den skjærefjølen vi allerede bruker til å skjære opp brød), hvorav maks en av disse er kjøpt.

Finnes det noen enkel måte å finne ut hvilken type tre disse er laget av? Noen som vet? Det er en tydelig fargeforskjell, men ... Hvilket materiale kan man regne med at ungene har hatt tilgang til på skolen?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-22, 10:13   #23
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.397
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode, enkle å rengjøre skjærebrett som ikke er plast?

JEG VAR OGSÅ MYE LYKKELIGERE SOM IGNORANT!

Men det finnes rimeligere alternativer enn en blokk på 12 kilo altså. Faktisk ligger det en del fjøler på finn til en rimelig penge.

Fjøler laget på sløyden vil jeg tro er av furuplank. Om du legger inn bilde så kanskje det er lettere å se?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-22, 12:35   #24
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.207
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gode, enkle å rengjøre skjærebrett som ikke er plast?

Jeg tror rett og slett ikke jeg klarer å ta bilder som viser fargen helt korrekt? Og burde man kanskje tatt bilde fra siden? Alt man ikke vet. Jeg har forsket litt og søkt litt, så kanskje flere kan ha nytte av denne oppsummeringen.

Jeg har lagt ved tre bilder, men jeg tror uansett det er vanskelig å vite hvilket tremateriale som er brukt. Bilde 1 inneholder de to fjølene jeg tror kan være laget i lønn, men jeg er veldig usikker. Den til høyre ligner litt på denne som er i lønn, men jeg tror kanskje den er for lett? Eller kan den til høyre være i bøk mon tro? Brio-togbaneskinnene er visstnok i bøk, men det har jeg ikke noen skinner av for sammenligningens del.

Fjølene på de andre to bildene tror jeg mest sannsynlig er i furu eller eventuelt kanskje muligens i gran?

Jeg har ellers hørt at det perfekte er det godes fiende. Gjett hvor jeg er på vei.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 1.jpg (28,9 KB, 9 visninger)
Filtype: jpg 2.jpg (49,7 KB, 6 visninger)
Filtype: jpg 3.jpg (51,7 KB, 5 visninger)
__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-22, 12:40   #25
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.397
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gode, enkle å rengjøre skjærebrett som ikke er plast?

Jeg vet. Så slutt med det og bruk de du har! De er uansett MYE bedre enn plast, og ikke giftige.

Jeg tror de med avrundet ende er furu.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no