Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Middag til familieselskap

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-22, 13:32   #1
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.185
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Middag til familieselskap

Jeg skal ha selskap neste helg, og aner ikke hva jeg skal lage. Men det må være forholdvis enkelt og ikke for dyrt. Vi blir muligens 14 personer.
Jeg tenker en gryterett for eksempel.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 13:36   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middag til familieselskap

Chilli con carne er godt og kan lages til mange.

Vi langtidskoker den med høyrygg, men det kan lages enklere og billigere med kjøtt/karbonadedeig.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 13:41   #3
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Middag til familieselskap

En som var suksess her var taco orzo. Det er barnevennlig, veldig godt og ikke noe alle har smakt før. Jeg kjøper orzo på den internasjonale matbutikken, det er pasta formet som riskorn.
Jeg lager i trykkoker, men jeg tenker at man like godt kan lage i vanlig kjele, bare følge koketiden til pastaen og kanskje litt mer væske. Jeg har byttet ut oliven med mais siden et par av ungene her ikke er glad i oliven. Serverer med revet cheddar, vårløk, avocado, rømme og tortillachips.

https://www.365daysofcrockpot.com/in...esy-taco-orzo/

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 17:07   #4
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.185
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middag til familieselskap

Takk for forslag begge to.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 18:51   #5
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middag til familieselskap

Vi har ofte taco i sånne settinger.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 20:49   #6
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.611
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Middag til familieselskap

Vin eller ølgryte som er kokt lenge er godt og forholdsvis enkelt å lage til mange. Kan bruke ganske billig kjøtt dersom man koker det lenge. Men det kommer jo litt an på hva man skal også. Er det middagsselskap på kvelden eller mat bare for å møtes litt på dag i turtøy liksom. Hjemmelaget suppe med rundstykker er også billig og godt. Taco er forresten ofte brukt her også. Spesielt om det er flere barn.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 21:03   #7
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middag til familieselskap

Chili con carne - eller akkurat like gjerne chili sin carne, som blir rimeligere til mange (som kanskje er en faktor). Synes begge deler er like godt.

Serveres like gjerne med brød og/ eller ris. Kanskje noen du kjenner har en riskoker å låne bort, kjempekjekt til å lage mye ris, den passer seg selv (en av tingene jeg har anskaffet etter råd her inne).

Ellers kan man jo lage en ovnspanne med lasagne, shepherds pai eller fajitas tray bake

https://www.matprat.no/oppskrifter/k...tas-tray-bake/

Er i gang med feijoada til i morgen

https://www.matvett.no/oppskrifter/f...jonalresterett

Ellers synes jeg lapskaus er godt. Bruker gjerne lapskausgrønnsakene i frysa hos Rema1000. De koker til en veldig fin konsistens. Kjøtt etter smak, vi bruker mye pølselapskaus, men der er det mange muligheter. Evt også litt pinnekjøtt i den - på tilbud, for den delen.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-22, 21:05   #8
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middag til familieselskap

Vi hadde chili con carne i selskap for ikke så lenge siden, og da lagde jeg også noen quesidillas eller hva det heter, 2 vanlige tacolefser med litt ost mellom på steikepanna, delte den i pizzabiter etterpå.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-22, 23:59   #9
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.185
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middag til familieselskap

Takk for mange gode forslag.

Jeg lurer på hvor mye jeg bør lage til ni voksne og fem barn? Må innrømme at jeg lener mer og mer mot å skippe middag og bare servere kaker. Det blir dyrt uansett,og jeg har ikke nok servise eller bestikk ... Og hvor mye skal man styre med å lage til bursdagsfeiring for seg selv.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-22, 00:47   #10
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Middag til familieselskap

Hva med pølser? Det absolutt rimeligste og enkleste er vel wienerpølser og så kan du jo velge hvor mye tilbehør du vil ha. Det kan også spises uten servise/bestikk. Eller du kan ha engangsservise med barnebursdagstema.

Ellers er det jo helt greit med "bare" kaker.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-22, 05:25   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middag til familieselskap

Jeg serverer ikke middag i min egen bursdag. Ikke i ungenes heller. (utenom minstemor, den dagen er mine foreldre til middag, men det er 25.12 og litt annerledes)

I min familie serveres ikke middag i bursdager. Det inviteres til kake og kaffi (og brus) og det er helt innafor.

Og engangs er helt kurant om du ikke har nok servise. Helt sant

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-22, 07:15   #12
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Middag til familieselskap

Kaker er nok i massevis for bursdagsfeiring. Påsmurte rundstykker fungerer også hvis du vil ha litt mer enn bare kaker.
I vår familie hadde ingen leet på et øyelokk om det ble satt fram engangsservise i tillegg til det man har.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-22, 07:16   #13
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.824
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Middag til familieselskap

Kaker er helt perfekt!

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-22, 08:01   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middag til familieselskap

Det går helt fint å invitere i bursdag og bare servere kaker, men gi beskjed!

(Jeg var i bursdag til et av broderns barn i romjula og der har det alltid blitt servert mat først og kaker etterpå. I år ble det bare servert kaker, og jeg ankom sulten. Jeg er skikkelig dårlig på å spise meg mett på kake. :kvalm: Jeg kunne garantert sagt ifra, og tatt meg en brødskive, men jeg fikk meg liksom ikke til det.)

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-22, 08:13   #15
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Middag til familieselskap

Bare kaker skal holde i massevis, men som Tjorven er inne på, fint å gi beskjed på forhånd.

"Velkommen til kaffe og kake!"
Kanskje du til og med kan få noen til å ta med en kake eller noe bakst?

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-22, 08:19   #16
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Middag til familieselskap

Inviter til kaffe og kake, ja. Gjør det lettvint rett og slett. Det blir mer enn nok styr uansett med 14 stk. Og gjør som Ting sier, be om at noen lager noe for deg. Det gjør de nok gjerne. Så serverer du kaffe/te og mugger med saft.

Pengene du sparer bruker du heller på jentene og deg. Man må ingenting når man har bursdag.

__________________
05 og 08

Sist redigert av millact : 07-02-22 kl 08:53.
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-22, 08:27   #17
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Middag til familieselskap

Vi hadde bursdagsselskap for eldste forrige helg, og serverte hjemmelagde vårruller og pølser med brød og lompe før kakene. Da kunne folk spise så mye eller lite de ville før kakene (dette var lunsjbursdag). Det ble ikke veldig dyrt, men jeg fikk masse skryt for vårrullene, og nevøene koste seg med pølser.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-22, 08:55   #18
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.444
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Middag til familieselskap

Kun kaker er helt innafor, men avhenger sv tidspunktet. Inviterer man til kl 14 eller 15 er det perfekt. Inviterer du til kl 12 eller 17 er det større forventninger til mat.

Du kan event lage wienerpølser og lomper, regn to,5 pølser til hver så har du rikelig. Lettvint og ikke superdyrt.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-22, 09:06   #19
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middag til familieselskap

Jeg tenker også bare kaker er ok dersom man sier fra først.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-22, 09:13   #20
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Middag til familieselskap

Det viktigste er å møtes. bare kaker er velig bra. Boller eller vafler fungerer også fin som litt mer vomfyll hvis du vil ha noe som metter litt mer. Det er jo bare enklet hvos du allerde lager det en del, som så mye annet.

Vi har familiebursdager med pølser når vi er mange. Litt hakket løk til og et glass hakket sylteagurk så er det fest. Salat eller noe grønt hvis man orker det.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no