Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Induksjonstopp vs. keramisk topp

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-08, 19:51   #1
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Induksjonstopp vs. keramisk topp

To dager før julaften trodde jeg stekeovnen tok kvelden!!
Fikk helt panikk, men den hadde tydeligvis bare fått et illebefinnende, for den bestemte seg for å virke igjen etter en liten stund.
Jeg hadde allerede krisemaksimert tilstrekkelig til at hjertepumpa gjorde meg helt svett!

Resultatet er at jeg nå sitter på nett og leter etter ny stekeovn.
Jeg leker også litt med tanken på å kjøpe en innbyggingsovn, har nemlig en gammel, helt ordinær, frittstående stekeovn.
Mens jeg sitter og titter, ser jeg til min store forvirring at det er noe som helter keramisk topp og noe som heter induksjonstopp ...
En stakkar som ikke har hatt sånn type ovn fra før skjønner jo ikke så mye ...

Noen som kan forklare meg forskjellen?
Og hva bør man evt velge?

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 20:05   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Induksjonstopp vs. keramisk topp

En induksjonstopp er suverent overlegen enn keramisk topp. Vi har keramisk, takket være en treg mann som ventet for lenge med å kjøpe induksjonstopp på tilbud!

Hver gang jeg står og venter i eevigheter på at vannet skal koke, ønsker jeg meg en induksjonstopp. Jeg SKAL ha det neste gang. Vannet koker på noen sekunder, fordi varmen sentreres i gryten i stedetfor på platen. Du kan faktisk TA på selve platen når den er på, den er ikke varm. Er det ikke sånn?
Alle gryter kan ikke brukes på den da, kun magnetiske. Men det er jo en filleting. Tanten min sier at når hun skal koke egg, setter hun på plata og snur seg for å hente egg i kjøleskapet, og når hun snur seg tilbake koker vannet.

Jeg SKAAAAL ha induksjonstopp neste år!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 20:07   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Induksjonstopp vs. keramisk topp

Men dette er jo en kokeplate da, ikke en ovn, er det kun ovn du skal ha? Finnes det induksjons-ovner?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 20:07   #4
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Induksjonstopp vs. keramisk topp

Vi har induksjonstopp.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 21:17   #5
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Induksjonstopp vs. keramisk topp

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men dette er jo en kokeplate da, ikke en ovn, er det kun ovn du skal ha? Finnes det induksjons-ovner?

Joda, jeg har skjønt at det er toppen, men jeg vurderer å bygge inn ovnen, når jeg først må ha ny ...

Jeg er nok ingen kløpper på kjøkkenet ...

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 21:20   #6
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.859
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Induksjonstopp vs. keramisk topp

Induksjonstopp. Ingen over - ingen ved siden. Jeg holder på å gå ut av mitt gode skinn når jeg skal koke noe hos noen som ikke har induksjon. :utålmodig:

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 22:34   #7
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Induksjonstopp vs. keramisk topp

Vi har gass.
Jeg skal aldri ha noe annet.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 22:43   #8
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Induksjonstopp vs. keramisk topp

Jeg har hatt vanlig, keramisk topp, gass og induksjon, og jeg sier induksjon. Mye enklere og holde rent, mye sikrere siden platene nesten ikke blir varme, MYE raskere og enklere og justere varmen. Gass kommer som en god #2.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 22:55   #9
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Induksjonstopp vs. keramisk topp

Du trenger egentlig ikke å vite så mye mer enn at du trenger induksjonstopp. Løp og kjøp.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 22:56   #10
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Induksjonstopp vs. keramisk topp

Jeg forsker videre, og venter på salget ...
Og takk for nyttig info!!

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 23:00   #11
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Induksjonstopp vs. keramisk topp

Da må du ha nye gryter og, bare så du er klar over det.
Og innebygget er noe drit etter min mening. Jeg har innebygget kjeramisk topp og varmt fettsøl (feks) er ikke så lett å få av benkeplaten som man skulle tro. Skal jeg ha noe innebygget igjen så skal det stå på egen øy med noe av stein eller stål rundt.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 23:02   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Induksjonstopp vs. keramisk topp

Jeg elsker innebygget. Har ikke hatt problemer med å få bort flekker (enda).

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 23:20   #13
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Induksjonstopp vs. keramisk topp

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg elsker innebygget. Har ikke hatt problemer med å få bort flekker (enda).

Heldig du da, her er benkeplaten på begge sider et helvete å få rent etter hver gang jeg har brukt ovnen. Kanskje det er benkeplaten min det er noe galt med?

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 23:36   #14
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Induksjonstopp vs. keramisk topp

Tror det må være benkeplaten din.

Opprinnelig lagt inn av Beata, her.

Induksjonstopp. Ingen over - ingen ved siden. Jeg holder på å gå ut av mitt gode skinn når jeg skal koke noe hos noen som ikke har induksjon. :utålmodig:

Samme her.
Jeg gikk fra innebygd Beha induksjon til frittstående Beha komfyr med induksjon når jeg flyttet i vår. Ble skuffet, den frittstående har ikke boost, så det går litt lengre tid å koke opp. Men selvsagt ikke så lang tid som en ikke-induksjon.
Konklusjon: Når/hvis jeg får nytt kjøkken, så skal det inn en innbyggingsovn med induksjonstopp med boost (men da må man ha lagt opp egen strøm til det - krever 25A tror jeg).

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Da må du ha nye gryter og, bare så du er klar over det.

Ikke sikkert det koster så mye. Man trenger vanlige stålgryter, og gamle jerngryter funker også fint. Har en gammel emaljert en som jeg bruker mye. Og Coop sine rimelige stålkasseroller funker like bra som langt dyrere merker. :erfart:

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 23:38   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Induksjonstopp vs. keramisk topp

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Heldig du da, her er benkeplaten på begge sider et helvete å få rent etter hver gang jeg har brukt ovnen. Kanskje det er benkeplaten min det er noe galt med?

Jeg vet ikke hvilken benkeplate du har, men jeg har i hvertfall ikke hatt sånne problemer, og vi har hatt den i 2 år nå. Vi har en billig benkeplate fra Coop Bygg. Laminat.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 23:47   #16
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Induksjonstopp vs. keramisk topp

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg vet ikke hvilken benkeplate du har, men jeg har i hvertfall ikke hatt sånne problemer, og vi har hatt den i 2 år nå. Vi har en billig benkeplate fra Coop Bygg. Laminat.

Ett eller annet i tre selvsagt. Jeg tror det er IKEA. Møkkakjøkken.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 00:49   #17
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Induksjonstopp vs. keramisk topp

Induksjon:

- Like kjapt som gass (opp og ned)
- Mye mer barnesikkert enn gass (fint når man har ivrige små hjelpere)
- Ekstremt lett å rengjøre (det svir seg ikke fast)

Jeg begriper sant å si ikke at det selges annet, jeg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 00:55   #18
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Induksjonstopp vs. keramisk topp

Gassen er veldig barnevennlig iom. at ungene ser flammene helt tydelig, ingen som stikker fingrene borti der da. (I hvertfall har våre aldri gjort det.)
Og det er heller ikke noe som svir seg fast, så rengjøringen er en lek.
Jeg elsker at den faktisk hører på meg, den blir kaldere/varmere med en gang jeg "sier" det.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 01:01   #19
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Induksjonstopp vs. keramisk topp

Men jeg skjønner ikke helt hva gass har som induksjon IKKE har. Induksjon er jo like kjapt? Og da syns jeg ulempene med åpen flamme og gasstilførsel i oppholdsrom vipper i induksjonens favør.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 01:08   #20
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Re: Sv: Induksjonstopp vs. keramisk topp

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men jeg skjønner ikke helt hva gass har som induksjon IKKE har. Induksjon er jo like kjapt? Og da syns jeg ulempene med åpen flamme og gasstilførsel i oppholdsrom vipper i induksjonens favør.

Jeg tenker og det.
Induksjon er kjempebra. (så at jeg hadde glemt å si noe om det i tidligere innlegg)

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no