Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Å flytte en gedigen rosebusk

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-10, 15:32   #1
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

[Hage] Å flytte en gedigen rosebusk

Hvordan får man lettest mulig opp hele busken, egentlig?

Jeg har nemlig en gedigen rosebusk, som er litt malplassert i hagen. Dvs; det blir villniss mellom den og gjerdet, pga plasseringen. Så når bladene har falt for høsten, har jeg planer om å kutte den ned, dele den opp, og plante den som hekk mot gjerdet mot veien istedenfor.

Og da regner jeg med at jeg må grave gaaanske dypt også? Plantet hekk i våres, og da måtte jeg jo ikke veldig langt ned i forhold, regner jeg med. Heldigvis er det god jord på mesteparten av strekket busken skal plantes i da, har jeg funnet ut i dag..

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 09:04   #2
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Hage] Å flytte en gedigen rosebusk

Altså, ingen som vil dele sin buskkunnskap?

Jeg må vente med å flytte den til den har mistet bladene, så jeg får kappet den ned?

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 10:31   #3
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: [Hage] Å flytte en gedigen rosebusk

Du kan kutte ned rosebusken din når du vil, så kutt i vei.

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 10:35   #4
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Å flytte en gedigen rosebusk

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Altså, ingen som vil dele sin buskkunnskap?

Jeg må vente med å flytte den til den har mistet bladene, så jeg får kappet den ned?

Det kan i så fall ta tid, du kan risikere at det har blitt frost innen den har mistet bladene.

Jeg har ingen peiling, jeg ville forhørt meg med et gartneri.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 11:00   #5
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Hage] Å flytte en gedigen rosebusk

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Det kan i så fall ta tid, du kan risikere at det har blitt frost innen den har mistet bladene.

Jeg har ingen peiling, jeg ville forhørt meg med et gartneri.

Det er fullt mulig da ja.. Spørs om ejg må få tilkjørt en tilhenger, og ta på hanskene da

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 12:53   #6
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Å flytte en gedigen rosebusk

Er den podet eller rotekte?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 14:08   #7
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Hage] Å flytte en gedigen rosebusk

Aner ikke...

Slik ser den ut hvertfall. Og ja, den er diger.. Men jeg måtte la alt vokse her i sommer, visste ikke hvordan hagen var, ettersom jeg kjøpte i våres.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 14:24   #8
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Å flytte en gedigen rosebusk

Å hjelpes. Du får det morsomt når du skal flytte den. Jeg ville klipt en del av den helt ned, og så prøvd å få opp en grei bit av rota. Du har ikke sjans til å få opp hele rota til den der uten gravemaskin. Men hvis den er rotekte, så er den litt som løvetann. En liten rotbit er nok til at hele planta vokser opp igjen. Det tar ei lita stund før den blir så stor som det der da, heldigvis.

Når du ser at den kommer opp på det nye voksestedet, ville jeg ha hatt på roundup og drept den som står igjen. Ellers får du opp nye skudd hvert eneste år framover. Du klarer ikke å grave opp hele rota.

Røttene går ihvertfall ut dit hvor trillebåra er, i alle retninger. Håper du er glad i å grave.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 14:34   #9
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Hage] Å flytte en gedigen rosebusk

Det er et tidkrevende prosjekt ja, det skjønner jeg jo. Men jeg er så sta at jeg vil ha det gjort også

Pappa skal komme med motorsagt og kappe den godt nedtil en av de nærmeste dagene, så får vi se. Har planer om å sprøyte ja, og til våren fylles det på en god del jord der også, da det er litt hellende plen der, og det skal bli mye flatere, slik at trampolina kan stå der.

Om det ikke kommer gravemaskin, kommer det hvertfall en traktor med både skuffe og pigg, og da satser jeg på at vi får opp noe av røttene hvertfall...

Huset er jo fra 1930, men jeg aner ikke hvor gammel denne er. Men det er ikke gjort store utbedringer i hagen på mangfoldige år, det er sikkert. Så jeg "voldtar" den litt etter litt her, brutal nedkapping er jeg god på gitt

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 21:46   #10
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Hage] Å flytte en gedigen rosebusk

Status. Grøft ble gravd i høst. Planta kappet ned. Rakk ikke flytte den, så det blir årets prosjekt.. Men, der den står, ser det ut til at det er myye grus, og det går overraskende greit å løsne den. Påskeprosjekt

Hvor mye og hvordan sprøyter jeg? Får roundup av en snill eks, noen fordeler skal jeg jammen ha som avdanket bondekone

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no