Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Har dere ofte middagsgjester?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-07, 11:02   #1
konemor
Erfaren
 
konemor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 861
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Har dere ofte middagsgjester?

Lett å finne ut hva dere skal servere?
Eksemel på hva som kan stå på menyen (middag og evt dessert) ønskes.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 11:09   #2
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har dere ofte middagsgjester?

Nå i høst er det jo greit med Fårikål og pinnekjøtt. Ellers er en god wok, fiskesuppe eller hjemmelaget pizza greit å servere. Lette forretter kan være avocado med kaviar og creme freshe, kjeksknekkebrød med mozzarella, tomat og pesto eller en lett suppe.
Desserttips kan være creme brulee, is med varme bær, kake med krem eller kun sjokolade til kaffen.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 11:12   #3
Hippie
Energisk
 
Hippie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 399
Hippie er litt kulHippie er litt kul
Standard

Sv: Har dere ofte middagsgjester?

Jeg har middagsgjester en gang i uka eller noe sånt.
Er det på en hverdag så blir det ofte hverdagskost som kokt fisk, pannekaker etc.

Er det helgemiddagsgjester så lager jeg en god pasta, wok, svinefilet med tilbehør, ovnsbakt laks etc.

Dessert er som regel is med varme bjørnebær eller brownies med is. Rett og slett for det er kjapt og godt!

Hippie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 11:19   #4
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har dere ofte middagsgjester?

Vi har vel middagsgjester en gang hver 14. dag ca.

Vi serverer f.eks forskjellige gryterett, helstekt fisk, bacalao, fiskeform, grillmat(om sommeren), taco, supper - ja det meste som egner seg å lage litt større porsjoner av.

Ikke alltid vi har dessert, har vi det kan det være is, fruktdessert, en dessertkake, ihvertfall noe enkelt og kjapt.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 11:30   #5
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har dere ofte middagsgjester?

Ja, det vil jeg si. Vi synes det er veldig hyggelig å invitere til middag, og byr på alt fra pinnekjøtt til hjemmelaget lasagne.

Vi har også ofte gjester på bakst.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 11:55   #6
Kine
_Kine på nybaktmamma
 
Kine sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Akershus
Innlegg: 130
Kine er litt kulKine er litt kul
Standard

Sv: Har dere ofte middagsgjester?

Vi har vel aldri middagsgjester.
Har vi gjester, er det bare foreldrene våres...

Må bli litt flinkere på kjøkkenet før vi kan starte å invitere fellesvenner

__________________
Nå, flytter jeg inn til FP.
VinterPrins F. Des04 & VårPrins F. Apr07
Kine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 15:47   #7
Ivrig
På farten igjen
 
Ivrig sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 238
Ivrig er litt kul
Standard

Sv: Har dere ofte middagsgjester?

Vi har middagsgjester minst 1 gang i uken. Får inspirasjon fra bladet Spis Bedre, som jeg fikk abonnement på for en stund siden. Prøver alltid nye oppskrifter, og maten bladet presenterer er også relativt enkel å lage. Anbefales på det sterkeste

__________________
En lykkelig hedonist og mamman til verdens beste gutt


Ivrig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 17:43   #8
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Har dere ofte middagsgjester?

Akkurat nå i slaktetiden, ville jeg satset på lammelår. Nesten ingen jobb, og metter mange.

Mandelpoteter til, en god rødvinssaus, gode grønnsaker smørdampet så de er akkurat al dente.

Til dessert Tinetoffs utrolig fantastise sjokoladefondant med en god vaniljeis til.


*sulten*

  Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 17:41   #9
konemor
Erfaren
 
konemor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 861
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Sv: Har dere ofte middagsgjester?

Hvor ofte vi har gjester varierer igrunn endel (siden jeg jobber turnus),men en gang ca hver 14. dag skulle nok ikke være en overdrivelse.
Synes igrunn det er blitt litt "vanskelig" å finne t hva jeg skal servere på slike "kose"dager som fredag og lørdag jeg. På hverdagene er det jo greitmed en hverdagsmiddag (alt fra suppe til fisk). Søndagen er og greie med gode søndagsmiddager.
Kanskje det bare er i mitt hode at det skal være litt sånn "kosemat" (fredag og lørdag) disse dagene.
Tenker på pizza, taco, lasange osv.
Står av og til litt fast der føler jeg.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 21:16   #10
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har dere ofte middagsgjester?

Hadde en arbeidskollega av manne her om dagen, han er ungkar og spellemann, så jeg tenkte at hjemmelagde kjøttkaker med god saus, grønnsaker og makaronistuing kunne falle i smak, og det gjorde det.

Sjokoladepudding med vaniljesaus til dessert, og kake til kaffe`n.

Han så blid og mett ut da han dro.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 21:44   #11
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har dere ofte middagsgjester?

Ganske ofte, med unntak av den siste tiden med mye jobbing, så har vi gjester flere ganger i uken. Da gir vi dem enten det vi selv skal ha (hverdager) eller lager noe spesielt til de skal komme (helg),

Til gjestebud bruker jeg ofte denne boken: Ingrid og kokkene
denne boken har en mengde forslag til trerettere og oppskriftene er veldig gode. Jeg bruker også Mat og vin
en god del.

Jeg har en mengde kokebøker og bruker dem som inspirasjon. Jeg synes det er greit med stek eller andre ting som man kan gjøre mer eller mindre klart god tid i forveien. Ting som kan brunes lett og gjøres ferdig i ovnen (kyllingbryst, feks) når man er klar. Rotmos, saus, ha kuttet klar alle grønnsaker, ha alt på stell på kjøkkenet slik at det bare er å kjøre rett etter rett. Jo mer man kan gjøre på forhånd, jo bedre er det. Flambering ved bordet er styr, suffle er håpløst når folk vil skravle og bruker litt tid på å sette seg, biff til mange kan være styr, alt som ikke tåler å vente litt er dumt osv.

Nå om dagen ville jeg servert gresskarsuppe til forrett

Gresskarsuppe
5-6 porsjoner

1 gresskar ca 5 kg
4 løk
1 fedd hvitløk
10 gulrøtter
8 poteter (evt 1-2 søtpoteter og 10 poteter)
1 liter vann
1 Chili (kan sløyfes)
ca 3 dl fløte
Kraft eller buljong

Alt kokes og krydres med salt og pepper.
Mos alt og tilsett fløte til suppen får en kremaktig konsistens.
Ha gjerne i litt chili hvis det skulle være ønskelig med litt mer smak.
Server gjerne suppen i gresskaret!
Server gjerne med hvitløksbrød.

Til hovedrett ville jeg servert lammelår. Lammelåret benes ut (det finnes instrulsjon i Tinas Mat og på peppernet)

Husk å bruke steketermometer; stikk det inn på skrå, midt inn i steken. Pass på at spissen ikke kommer i kontakt med beinet. Sett stekeovnen på 125° C (dette er en fin temperatur som gjør at steken blir mør og saftig, og likt stekt helt gjennom). Legg den i en langpanne og sett den på nest nederste rille slik at steken kommer midt i ovnen. Liker du lammesteken rød, er den ferdig ved 65° C. Når termometeret viser 70° C er steken rosa, og ved 76° C er den gjennomstekt.

Jeg fyller den utbenede steken med så mange hvitløksfedd jeg greier å stappe inn, masse frisk rosmarin, timian og persille, gnir den inn med salt og pepper, binder den opp og steker i vei. Beina bruker jeg til å koke en kjempegod kraft som jeg lager saus på. Knekk bena og ha i en løk delt i to, et par gulrøtter, en knollselleri delt i biter og en suppekvast med grønt. Dekk med vann og kok opp, skum av og la syde mens steken blir klar.

Lag saus med smør og mel, spe med kraft, ha i negro, creme fraiche, salt, pepper, littebitt brunt sukker, litt portvin og voila!

Server med kokte poteter og smørdampede grønnsaker. HUSK Å LA STEKEN HVILE LENGE!!!! La den gjerne hvile i timesvis. Ikke ha folie på. Den blir supermør!

Til dessert:
Eplekake eller creme brulee med pasjonsfrukt eller appelsin. det er en veldig god oppskrift som aldri slår feil i den Ingrid og kokkene-boka. Eller bare noe friskt lett og enkelt, som en crumble pai eller bare litt god sjokkis og god kaffe.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 22:18   #12
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har dere ofte middagsgjester?

Vi har ikke gjester ofte, men om vi har, så lager jeg ofte den mexikanske rekegryten. Har også et par andre retter som jeg pleier å lage.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no