Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Særdeles uharmoniske fedre?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-04-15, 12:40   #1
Pappa med potensiale?
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2015
Innlegg: 2
Pappa med potensiale? har et hav av muligheter foran seg
Standard

Særdeles uharmoniske fedre?

Det er lett å lese dette innlegget som ett "stakkars meg" innlegg, men jeg skriver dette utelukkende for å høre om det er flere som sliter med det samme og om noen eventuelt har gode råd og tips.

Jeg har alltid ønsket meg barn. Jeg har alltid likt og kommet godt overens med barn. Vi har 2 barn på henholdsvis 3 og 5 år og lever ett helt normalt liv. Vi bor bra, har gode jobber og vanlig sosialt liv både med og uten barn. Alt ligger altså til grunn for ett godt familieliv.

Til tross for alt dette føler jeg at jeg har blitt en ganske uharmoniske pappa. Jeg er sint og oppfarende, frustrert og utålmodige, sur, grinete og blir fort oppgitt. Jeg føler ofte at jeg kanskje ikke burde blitt forelder i det hele tatt.

Jeg er kanskje ikke godt nok egnet?

Pappa med potensiale? er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-15, 12:49   #2
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.376
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Særdeles uharmoniske fedre?

Sørg for å få nok søvn, sunn og ordentlig mat og litt tid for deg selv hver uke. Øv på å snakke ordentlig både til og med barn og partner. Det er vanskelig, men det er bare du som kan endre på din egen væremåte. At du er oppmerksom på det er første skritt i riktig retning. Finn på hyggelige ting sammen med familien, få hyggelige fellesopplevelser. Det trenger ikke å være store/dyre ting, men en liten tur i skogen, rusletur til lekeplassen, sykkeltur i byen, biblioteket, e.l.

Jeg tror det er mange som har det sånn i småbarnsfasen. Det er en slitsom og heftig periode, men alt blir bedre etter hvert.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-15, 13:09   #3
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.660
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Særdeles uharmoniske fedre?

Det er lett å føle det sånn når man er sliten.

Om du ønsker å utvikle deg som far anbefaler jeg å sjekke om kommunen deres har kurs for foreldre. I min kommune får man tilbud som både COS og De utrolige årene.

Jeg anbefaler begge. Cos er en ganske liten kursrekke som kan være veldig utviklende og du blir godt kjent med deg selv, dine sterke og svake sider. Både jeg og mannen har tatt begge. Og jeg anbefaler de til alle, om man sliter eller ikke.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-15, 13:11   #4
Pappa med potensiale?
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2015
Innlegg: 2
Pappa med potensiale? har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Særdeles uharmoniske fedre?

Takk for innlegget ditt��

Du har mange gode poenger, men det er jo ikke slik at dette er "nytt".
Jeg skal ikke påstå at jeg hverken har verdens beste søvnmønster eller kosthold, men det er absolutt gjennomsnittlig og burde være mer enn godt nok. Det er jo ikke slik at jeg er ubalansert, som beskrevet i innlegget, i alle sammenhenger. På jobb og i sosiale sammenhenger fungerer jeg utmerket, og jeg fungerer jo også tilfredsstillende på hjemmebane.

Jeg skulle bare ønske jeg visste hvordan jeg kan klare å være en bedre forelder...

Pappa med potensiale? er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-15, 16:10   #5
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Særdeles uharmoniske fedre?

Opprinnelig lagt inn av Pappa med potensiale?, her.

Takk for innlegget ditt��

Du har mange gode poenger, men det er jo ikke slik at dette er "nytt".
Jeg skal ikke påstå at jeg hverken har verdens beste søvnmønster eller kosthold, men det er absolutt gjennomsnittlig og burde være mer enn godt nok. Det er jo ikke slik at jeg er ubalansert, som beskrevet i innlegget, i alle sammenhenger. På jobb og i sosiale sammenhenger fungerer jeg utmerket, og jeg fungerer jo også tilfredsstillende på hjemmebane.

Jeg skulle bare ønske jeg visste hvordan jeg kan klare å være en bedre forelder...

Det er vanlig å kjenne på den følelsen når de er så små.

Men jeg tenkte å komme med et tips: jeg jobber i et svært mannsdominert yrke og flere av mine mannlige kollegaer har lest "De utrolige årene" av Carolyn Webster-Stratton og har anbefalt den til meg. De som har likt den er, sånn som jeg oppfatter dem da, fedre som nok er nokså strikte og hvor det blir skjærings, typisk om morgenen og ved leggetid.
Jeg er generelt lite interessert av selvhjelpsbøker, men som sagt fått den så anbefalt av type folk som jeg virkelig ikke hadde tenkt var så åpen for det heller, så jeg lurer på å kjøpe den også.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-15, 16:38   #6
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.660
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Særdeles uharmoniske fedre?

De utrolige årene er et behavioristisk program. Det er utviklet for barn med adferdsvansker. Men den har en pyremide hvor man med normale barn skal klare å holde seg på de nederste trinnene stort sett alltid. De består av å være med barna, gi de ros osv.

Faren med å bare lese boken og tolke den selv uten pedagogisk erfaring fra før kan være at man lett kan fokusere på den øverste delen som består av time out og ignorering. De nederste trappene er mye tilknytningspedsgogikk og grunnsteinen i en god oppvekst. DUÅ er et veldig godt program hvor man lærer mye. Men jeg ville som sagt ikke bare lest den helt ukritisk uten erfaring. Kurset for foreldre er på 26 timer. Da får man mye rom for refleksjon. Cos derimot er bare 12 timer og mye mindre lekser. Jeg tror mange kommer langt med det om man ikke har barn med spesielle behov.

Jeg jobber som spesialpedagog og bruker de utrolige årene i arbeide. Jeg har også cos kurs som jeg Synes var veldig bra. For meg var det ikke ny teori, men jeg ble kjent med meg selv på en annen måte.

Min mann kan nok sitte med samme følelsene som HI ofte. Vi har er barn med Adhd og adferdsforstyrrelse. Han har nå gått igjennom cos kurs på helsestasjonen og vi går sammen på de utrolige årene via BUP. Selv jeg som fagperson lærer mye( jeg har gått DUÅ tidligere og) og vi blir mer sammensveiset som foreldre. Man blir aldri utlært når man har med barn å gjøre

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-15, 19:18   #7
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Særdeles uharmoniske fedre?

Du har fått mange gode råd her, og et annet - som sikkert kan synes noe banalt - er å lese seg opp på hva som kjennetegner barnet i de ulike årene/fasene. Slik at man er mer forberedt på adferd, samt ikke forventer mer enn realistisk. Å analysere situasjoner er også et tips, og jobbe med å 'være i det' som en utfordring du skal håndtere. Det er ikke alltid enkelt, men det har hjulpet her - spesielt da de var mindre. 'Okei, nå går han i lås. Hva skyldes det ut fra det jeg vet? Hva er nytteløst nå? Hvordan hjelper jeg ham ut av dette?' Og øve og prøve.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-15, 19:39   #8
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.741
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Særdeles uharmoniske fedre?

Mitt enklest tips er å bevisstgjøre seg selv. Tenke at barn er like viktige som voksne. Ville du snakket slik til en kollega? Det er lett å gå i fella (og ja, jeg går stadig i den selv) å snakke til barnet som om den er en "undersått". Jeg vet ikke om jeg klarer å få frem det jeg egentlig mener her ... Vi voksne er i en maktposisjon overfor barn både størrelsesmessig og erfaringsmessig. Det er viktig å være denne makten bevisst.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-04-15, 20:22   #9
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.669
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Særdeles uharmoniske fedre?

Det at du ser kjipheten selv er jo et godt utgangspunkt. Jeg er et mye kjipere menneske til barna mine enn jeg er til f.eks kollegaene mine, kan man trygt si...Jeg blircstadig mer hyggelig for barna mine og altså - men jeg ble veldig overrasket over hvor vanskelig det er å være foreldre, egentlig.

Du må kanskje finne de områdene hvor du opplever deg som kjipest- er det måltidene? Er det leggetid? Er det egentidmangel? Så kan man finne ut hva man kan løse det. Kan man jenke på kravene?

(Jeg hadde et stort eurekaøyeblikk da det gikk opp for meg hvor kjip jeg (og mann og barn) ble med lavt blodsukker. En frukt før middag hjalp stort, faktisk!)

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-04-15, 20:30   #10
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.376
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Særdeles uharmoniske fedre?

Mannen min fikk en periode forbud mot å spille pc-spill mens ungene var våkne. Det var virkelig drepen for humør, tålmodighet og alt i forhold til ungene. Tenk gjennom hva du gjør når du merker at du er oppfarende og sur. Kan det være mobil/pc/bøker/whatever som du føler at ungene forstyrrer deg i? Kan det da legges vekk?

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-15, 00:12   #11
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.101
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Særdeles uharmoniske fedre?

Jeg syns det hjelper å tenke "ikke ta det personlig!!" i akkurat de årene. De jobber så utrolig hardt med å finne ut av verden og hvordan de skal leve i den, og de er så utrolig "committed" til den oppgaven. Jeg syns det hjelper å ha det som grunntanke, at de sjelden er vrange for å være vrange. Det som fra vårt perspektiv ser ut som trass kan være barnets behov for tid og rom til å klare selv eller tid til å utforske noe på veien eller behovet for å utfordre seg fysisk ved å klatre over alle steiner de ser eller... Ikke at man skal gi etter for alle de ideene de har, men det hjelper ekstremt på irritasjonen om man ser at innfallene og larmen deres ikke er noe de gjør for å være ekle og kjipe eller trasse, det er som oftest en, for dem, helt genuin tanke bak.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-15, 14:50   #12
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.741
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Særdeles uharmoniske fedre?

Barn gjør hele tiden så godt de kan, leste jeg et sted. Det traff meg. De er ikke slik for å bare være vrange. Det er vi som må endre oss, de små gjør så godt de kan.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 12:17   #13
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Særdeles uharmoniske fedre?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Mitt enklest tips er å bevisstgjøre seg selv. Tenke at barn er like viktige som voksne. Ville du snakket slik til en kollega? Det er lett å gå i fella (og ja, jeg går stadig i den selv) å snakke til barnet som om den er en "undersått". Jeg vet ikke om jeg klarer å få frem det jeg egentlig mener her ... Vi voksne er i en maktposisjon overfor barn både størrelsesmessig og erfaringsmessig. Det er viktig å være denne makten bevisst.

Jeg har vært - og er - kjip og sur og urimelig. Men jeg tenker mye av nøkkelen ligger i det Karamell sier. At vi lar oss selv få "lov" til å oppføre oss uakseptabelt fordi den andre - barnet - ikke er i en posisjon til å korrigere oppførselen vår. Og det er jo ikke grei oppførsel. ( Vi synes ikke det selv, heller - gjør vi???). Så er det også sant det Karamell sier at barna gjør så godt de kan. De er konstruert for å gjøre det de oppfatter at vi vil, samtidig som de skal vokse opp og gå sin egen vei. Det er utrolig utfordrende for dem. Hvis vi er urimelige mot dem, lærer vi dem å være urimelige mot oss. For i en merkelig logikk er det det vi har lært dem.

Man må finne ut hvilke triggerpunkter man har. Når og hvor er det man blir ufordragelig? Så må man forebygge de situasjonene - og / eller forberede seg på dem (typ stå opp 20 minutter før, eller manne seg opp før man åpner døra hvor det er skrikende unger. "Okei, Nå skal jeg inn og ordne opp i denne situasjonen. Det kommer til å se jævlig rotete ut der inne, men det skal jeg få til og være rolig...")

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 12:37   #14
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.642
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Særdeles uharmoniske fedre?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Mitt enklest tips er å bevisstgjøre seg selv. Tenke at barn er like viktige som voksne. Ville du snakket slik til en kollega? Det er lett å gå i fella (og ja, jeg går stadig i den selv) å snakke til barnet som om den er en "undersått". Jeg vet ikke om jeg klarer å få frem det jeg egentlig mener her ... Vi voksne er i en maktposisjon overfor barn både størrelsesmessig og erfaringsmessig. Det er viktig å være denne makten bevisst.

Dette er noe jeg selv også tenker masse på. Ganske mange ganger har jeg også luftet tanken for mannen, som jeg ofte synes oppfører seg bedre mot meg enn mot dem. Avbrytning, for eksempel. Eller å rette på alle mulige irrelevante ting. Si det med uhøflig tone osv. Jeg kan bli ganske sint hvis han sier noe surt og uhøflig den ene veien, og så snur seg mot meg for å få kos, liksom.
Jeg tenker at barna fortjener min respekt på samme måte som alle andre.

Men de er jo selvfølgelig helt sprø i en viss alder. 3-åringen som glemmer å følge med når han blir påkledt, og som minuttet etterpå får fullstendig sammenbrudd: "Hvem kledde på meg?? Jeg kan ikke se underbuksen min!!" *vræææl*

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 13:38   #15
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Særdeles uharmoniske fedre?

Jeg er veldig enig med Polyanna i at man må forstå ungenes "stillingsbeskrivelse". En ettåring skal pelle på alt, være mobil og vettlaus, kaste mat på gulvet. En toåring skal hyle av trass og være vanskelig å kle på, en treåring skal ville prøve å gjøre alt selv og insistere på å ha tyllskjørt utenpå regntøyet, osv. Når man ser hva som egentlig ligger bak stillinsgbeskrivelsen, så er det hele tiden "bli selvstendig, klare selv". Og er det så farlig med tyllskjørt?

Jeg velger mine kamper og kjører kun prinsippfast på tannpuss, fluor, leggetid, bordskikk og smake på alt 11 ganger. (De mister tellingen etterhvert, haha.)

Jeg er en person som må ha masse alenetid, ute og med pusleriene mine. Min måte å få gjort mest mulig av mine greier på mens ungene er små - samtidig som jeg gjør dugandes folk av dem, er å ha dem med. De er med på middagslaging, vasking, hagearbeid, alt mulig. Da får vi mest tid sammen også. Jeg snakker så pent og ordentlig som jeg kan til dem og etterhvert høster jeg rikelig av det også. Jeg har en snart 13-åring i tillegg til de små gærningene, så jeg ser jo at det virker. Noe jeg har hatt stor suksess med er å insistere på å få slippe å være en kjedelig mamma. Når alle hjelper til kan jeg nemlig være en gøyal mamma, og da blir det middag i fjæra, piknik på stuegulvet, påske/juleverksted, baking eller fjelltur på en vanlig onsdagskveld.

Unger kan aldri få nok kos. Aldri. Eller eventyr. Og de påvirkes av den generelle stemningen i huset og hvordan vi voksne snakker til hverandre og om andre.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no