Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilke bunader kan min datter bruke?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-04-15, 22:26   #21
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke bunader kan min datter bruke?

Bunadsskjorte også f.eks. de koster fra 800,- - 10.000,- - avhengig av materiale, arbeid og håndverksmessig fremstilling.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-15, 22:57   #22
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.203
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke bunader kan min datter bruke?

Mamma kommer til å brodere bringeklut og belte til henne uansett hvilken bunad hun får til konfirmasjonen. Jeg er ganske sikker på at hun ikke velger Hardangerbundad. Mamma har en kiste full av barnebunad-deler av Hardangerbunaden, og hvert år er vi å finner noe som passer til 17.mai så hun har brukt Hardangerbunad hele livet.
Hun ønsker seg en blå bunad, så Lofot-, Lundeby- og den nye mørkeblå Oslobunaden er nok mest nærliggende for henne å velge.

Hvor mye koster en bunad for tiden, forresten?

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-15, 23:04   #23
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bunader kan min datter bruke?

Er det aktuelt for henne å arve og få omsydd til seg en av dine? Lofotenbunaden, for eksempel?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-15, 23:05   #24
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bunader kan min datter bruke?

Og det er litt synd at hun ikke velger Hardangerbunaden når den ser ut til å stå så sterkt, tradisjonsmessig, i din familie. Som voksen er det lett å tenke at hun når hun blir voksen antagelig vil ha ekstra glede av å ha en bunad hun har brukt hele livet. Men, men. Den ungdommen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-15, 00:25   #25
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.203
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke bunader kan min datter bruke?

Jeg har tenkt på at hun kunne overtatt en av mine. Men i så fall måtte det vært Hardangerbundaden med rødt liv. Vinterbunaden fra Hardanger og Lofotbunaden min ønsker jeg å beholde selv.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-15, 00:36   #26
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke bunader kan min datter bruke?

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Hun ønsker seg en blå bunad, så Lofot-, Lundeby- og den nye mørkeblå Oslobunaden er nok mest nærliggende for henne å velge.

Hvor mye koster en bunad for tiden, forresten?

Materialpakkene til Romerike, Lundeby og Oslo koster rundt 9.000,- på Heimen, da kommer de opptegnet, men garnpakke og mønster. Så kommer det an på hva syersken skal ha. Det er mye broderi på alle 3, bare stakken er 2.40 lang med broderi langs hele kanten.

Jeg mener å huske, men ikke arrester meg, at prisen lå mellom 25-30'. Sølvet til Lundeby, uten belte, kostet nærmere 6.000,-. Da er det til hals, bringe, manajettknapper og veskelås. Bunadsskjorte til Lundeby i bomull med nupereller koster rundt 1.000,-. Brodert lin er vesentlig dyrere, men disse bunadene har ikke tradisjon med slike skjorter.

Jeg broderer linskjorte nå, matrialpakken i overkant av 2.000,-, ferdig sydd ligger den på 8.500,- - 9.000,-, da er absolutt alt håndsydd etter gamle sømteknikker, ikke en eneste maskinsøm. (herreskjorte med hvitsøm)

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 07-04-15 kl 01:19.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-15, 09:41   #27
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke bunader kan min datter bruke?

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Jeg har tenkt på at hun kunne overtatt en av mine. Men i så fall måtte det vært Hardangerbundaden med rødt liv. Vinterbunaden fra Hardanger og Lofotbunaden min ønsker jeg å beholde selv.

Eg hadde aldri gitt bort ein vinterbunad, nei. Dei er så flotte! Men ho kan jo velge grønt liv eller brokadeliv til Hardangerbunad. Jenta mi kjem til å få brokade.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-15, 09:49   #28
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke bunader kan min datter bruke?

Jeg skjønner godt det med barnebunader og lysten til å velge noe annet. Mine jenter går i hardangerbunad frem til konfirmasjonen ig er tydelige på at det skal være noe annet etterpå.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-15, 09:55   #29
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.203
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke bunader kan min datter bruke?

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Eg hadde aldri gitt bort ein vinterbunad, nei. Dei er så flotte! Men ho kan jo velge grønt liv eller brokadeliv til Hardangerbunad. Jenta mi kjem til å få brokade.

Det har jeg ikke tenkt på. Skal definitivt sjekkes ut. Brokade er nydelig!

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-15, 15:50   #30
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke bunader kan min datter bruke?

Synes i utgangspunktet man kan bruke bunader hvis man har tilhørighet i rett nedstigende linje (foreldre, besteforeldre....) Hvis man må ty til slektsforskning for å få den bunaden man "vil" ha, synes jeg det blir "utenfor" den tilhørigheten jeg synes er knyttet til bunaden. For det ER et spesielt plagg, og hver gang du bærer den er det en relativt sannsynlig mulighet for at du blir spurt om hvilken tilknytning du har til bunaden. Og det er kanskje litt morsommere å svare på hvis det er oldefars hjemtrakter, enn hvis det er svigerinna til onkels stebestemor.

Hvis man mener at bunaden skal uttrykke tradisjon, tilhørighet osv. er ihvertfall min mening at det er helt hoderystende rart at tenåringer går med konebelte eller andre tilbehør som er forbeholdt gifte kvinner. En ting er om man får konebelte med i en bunadpakke eller lign., men det bør etter mitt syn ikke brukes før jenta ihvertfall er godt voksen (jeg er villig til å gi meg på ekteskapskravet )

Synes det er mindre brudd på tradisjon å drikke seg full i bunad enn det er med småjenter som risler av sølv rundt livet.

Bunad skal tilpasses, men for meg er det ikke noen stor sak at den skal sys ny til en konfirmant. Bestemor har kjøpt pent brukte bunader til to barnebarn, og de blir naturligvis tilpasset konfirmanten av en kyndig bunadsydame. Det er som regel helt greit å kjøpe brukt, hvis man bare sjekker at den er godt tatt vare på og sånn noenlunde i liv og i lengde (og helst slik at når den tilpasses, blir det stoff til senere... utvidelser). De fleste bunader er godt tatt vare på og lite brukt. Mitt barn skal få min gamle bunad til konfirmasjonen.


Sist redigert av Charlie : 07-04-15 kl 15:55.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-15, 16:29   #31
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke bunader kan min datter bruke?

Jeg har nok et litt annet syn, Charlie.

Bunad fra det stedet man har tilknytning til i dag, eller fra der foreldre/besteforeldre kommer fra, er jo selvsagt naturlig. Dernest mener jeg at arvet bunad, om det så er fra sviger-grantante fra helt annen kant av landet, trumfer stedstilhørighet, dersom man ønsker å bruke den da.
Og så slenger jeg ut en brannfakkel om at de ekte bunadene er god nok grunn til å bære, selv om man ikke kommer fra Telemark eller Hardanger, nettopp fordi de representerer nasjonal-arven vår i mye større grad enn en rekonstruert generisk stakk+liv med broderi hentet fra et rosemaleri funnet på et kistelokk og satt sammen på 50-tallet. Jeg synes altså at det teller mer enn å skulle ha en bunad fra det stedet man kommer fra, til enhver pris. Rett nok er det flottere å kunne svare at man har denne bunaden fordi generasjon på generasjon har sydd sine egne bringkluter og what-not, og man Kommer derfra, enn å bare svare "fordi jeg synes dette er den flotteste bunaden i Norge, og jeg vil være med å bringe denne tradisjonen videre".

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-15, 16:49   #32
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bunader kan min datter bruke?

Jeg er nok litt enig med Kanina, kjenner jeg, selv om vi har gjort tradisjonelle bunadsvalg i min familie. Jeg har for øvrig valgt en rekonstruert bunad fra et litt større distrikt enn den lokale varianten av konstruert bunad som er fra bygda 3/4 av slekten min kommer fra.

Jeg synes det er en uting at folk gjør seg til dommere over hvem som får lov til å ha hvilken bunad. Jeg har en venninne som har en nydelig beltestakk. Hun kommer fra OsloVest-land og ble stoppet og spurt ut om hvorfor hun hadde slik bunad av streng dame en 17. mai - hvorpå hun kunne levere mange generasjoners ubrutte tilknytning til Øst-Telemark. Men hvorfor i all verden er det helt fremmede folks sak hvorfor du har valgt den bunaden du har, egentlig?

Vi har konfirmant i 2017 og jeg har sagt til henne at hun bør velge en av de ganske mange som har enten tilknytning til stedet vi bor eller hvor familien kommer fra. Men jeg synes likevel ikke andre har noe med hva slags bunadsvalg man gjør.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-15, 17:16   #33
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bunader kan min datter bruke?

Hardangerbunaden regnes vel som nasjonalbunad, og "kan" bæres av alle?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-15, 17:44   #34
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke bunader kan min datter bruke?

Bunader deles inn i 5 kategorier:
. Jeg mener Hardanger og enkelte bunader fra Telemark sorterer under gruppe 1. Asker og Østerdalen er nr 3, Lundeby er nr 5. Hva Kanina mener med uekte bunader er uvisst, med tidligere sa enkelte at noen bunader var godkjent og ikke godkjent - godkjent av hvem er også uvisst - det er vel mest bygdeslarv som bygger på uvitenhet mer en kunnskap. Ang. konebelter - Hardanger har et konebelte bygget på tradisjoner, sølvbelter som bæres til bunader i kategori 5 har ingen verdens ting med sivilstatus å gjøre.

1. Bunader som representerer siste ledd i ei folkedraktutvikling, Folkedrakta særleg til fest- og høgtidsbruk, fekk etterkvart ny interesse og funksjon som bunad, utan å ha gått ut av bruk.
2. Bunader som har bakgrunn i ei folkedrakt som var gått av bruk, men som ikkje var gløymd. Til tross for at folkedrakta hadde gått ut av bruk, visste mange korleis den hadde vore i store drag. Til dels laga ein nye plagg etter dette og til dels brukte ein gamle plagg.
3. Bunader som er systematisk rekonstruerte på grunnlag av bevarte, gamle folkedraktplagg, frå same område, periode og drakttype.
Desse bunadane er rekonstruert frå ei folkedrakt etter at denne var gått ut av bruk. I rekonstruksjonsprosessen har ein nytta kjelder som fortel om drakttypen, t.d. skriftlege opplysningar, biletstoff og munnleg tradisjon.
4. Bunader som er laga på grunnlag av eit tilfeldig og mangelfullt gammalt draktmateriale. Dei delane ein ikkje fann førebilete til, har ein utforma i stil med resten av drakta.
5. Bunader som heilt eller delvis er fritt komponerte.
Enkelte av desse har trekk frå folkedraktmaterialet, medan andre har henta inspirasjon frå ulike typar gjenstandar eller plagg.

Her kan man lese mer om skikk, bruk og valg mht bunad:http://www.bunadogfolkedrakt.no/inde...detittel=Bunad


Norsk institutt for bunad og folkedrakt (NBF) er heller ikke et bunadspoliti, men et nasjonalt kompetansesenter som arbeider med dokumentasjon, forsking og formidling av folkedrakt og bunad. Dvs. ivareta vår kulturarv.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 07-04-15 kl 17:54.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-15, 17:50   #35
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke bunader kan min datter bruke?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg synes det er en uting at folk gjør seg til dommere over hvem som får lov til å ha hvilken bunad.

Helt enig. De må gjerne synse så mye de vil, men de bør ha "fasitene" sine for seg selv, synes jeg. Bunad er et såpass dyrt plagg at både (familie)tilhørighet, fasong, farger og annet jeg ikke kommer på i farten må være "lov" å ta hensyn til. Heldigvis for meg så er den bunaden jeg "hører til" både fin og kledelig til meg, men jeg hadde ikke hatt veldig store problemer med å benytte meg av andre kriterier enn bare "riktig" tilhørighet om jeg ikke likte den aktuelle bunaden.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-15, 18:01   #36
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bunader kan min datter bruke?

Hun burde ta en rød Romeriksbunad. Får ekstremt mye komplimenter for den, selv om den er superplain.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-15, 19:29   #37
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.203
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke bunader kan min datter bruke?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Hun burde ta en rød Romeriksbunad. Får ekstremt mye komplimenter for den, selv om den er superplain.

Den er fin!

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-15, 21:00   #38
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bunader kan min datter bruke?

Det var en fin og systematisk oversikt, Fløyel!!

Jeg lurer på hva Sunnhordlandsbunaden er? Jeg har sett gamle bilder av gamle koner i drakter som ser ut som min, i min region, men den er ikke som hardangerbunaden, som er "ubrutt". Katergori 2 eller 3, tror jeg?

Og jeg syns en "tradisjonstilhørighet" kan være like så staselig som en slektstilhørighet. Om mor og mormor og oldemor alle har Hardangerbunad så må jo det være en veldig fin følelse å ta vare på den tradisjonen, selv om man kanskje må tilbake til en "tipp" for å finne en slektning fra Hardanger.

Og det er følelsen av en tilhørighet til drakten jeg veldig jeg selv ville lagt vekt på og oppmuntret hos en ungdom. Ikke pga noe bunadspoliti, men følelsen av røtter en av de tingene som er mest stas med en bunad, mye mer enn selve plagget i seg selv. Hva man syns er pent akkurat når man er 15 er en veldig flyktig ting. Det er ikke følelsen av røtter til folk før deg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-15, 21:04   #39
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bunader kan min datter bruke?

La henne velge akkurat den hun vil. Da er det hvertfall størst sjans for at den blir brukt. Jeg synes hennes tilknytning til bunaden er viktigst. Men så er jeg lite nøye på sånn. La da folk gå i hvilken bunad de vil for meg, samme hvor og hva.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-15, 21:20   #40
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.226
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke bunader kan min datter bruke?

Jeg synes det er rart å velge en bunad man ikke har noen tilknytning til, bare fordi man synes at den er fin. Men det betyr ikke at jeg utøver bunadspolitimyndighet overfor verken kjente eller ukjente, altså.

Generelt fniser jeg av bunadspolitiet, som etter min mening fullstendig har misforstått folkedraktutviklingen som Fløyel skriver om. Det er jo veldig rart å trekke ut slik folkedraktene var på ett bestemt tidspunkt i historien, og så insistere på at det er det som er Riktig. Tidligere tok de for eksempel gjerne det materialet og tilbehøret de hadde, helt uten å forholde seg til strenge regler, og brukte det sammen. Det er virkelig merkelig hvordan de fleste har fjernet seg helt fra dette, synes jeg.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no