Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

En veldig viktig link

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-07, 15:37   #21
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En veldig viktig link

Fin tråd! Jeg er blodgiver og står i benmargsregisteret.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 18:21   #22
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: En veldig viktig link

Anakonda: Den listen er ikke helt utfyllende. Jeg, med samboer som er født på den Dominikanske republikk, får ikke lov å gi blod. Hvis det blir slutt mellom oss er det også en karanteneperiode (husker ikke i farten hvor lenge). Jeg vet også at en del adopterte ikke får lov til å gi.

Jeg syns det er dumt at jeg ikke får gi når jeg har lyst. Samtidig tenker jeg at det er ikke en menneskerett å få gi blod, men en menneskerett å få friskt blod når man trenger det.

IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 20:42   #23
anakonda
https://www.giblod.no/
 
anakonda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 670
anakonda er populæranakonda er populæranakonda er populær
Standard

Sv: En veldig viktig link

Dominikanske republikk går vel under Amerika, sør for USA, kanskje? Adopterte går under født i det og det strøket?

__________________
www . giblod . no
anakonda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 21:49   #24
kiki
Bør lage seg en tittel selv
 
kiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 3.729
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: En veldig viktig link

Fin tråd!

Har tenkt mye på dette i de siste dagene, å melde meg som blodgiver og benmargsdonor.

kiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 21:56   #25
syllan
Viking F.K !!
 
syllan sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
Innlegg: 1.254
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Sv: En veldig viktig link

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Men jeg hører ikke til Oslo. Og skal jeg i Blodbanken så er det på dagtid, og jeg har en halvtimes kjøring hver veg... og så videre.

Jeg har også en halvtimes kjøring til å fra blodbanken,men jeg synes det er verdt det.. Jeg tenker at en dag så er det meg eller mine som trenger blod.. å hva da om di ikke har det di/jeg trenger??
(tenker seff på alle andre også som trenger ,men det er lettere å identifisere seg med det når en tenker på di som er nære)

Men vi er jo alle forskjellige

syllan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 22:38   #26
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: En veldig viktig link

Opprinnelig lagt inn av anakonda, her.

Dominikanske republikk går vel under Amerika, sør for USA, kanskje? Adopterte går under født i det og det strøket?

Joda, men jeg går jo ikke under det. Så vidt jeg husker er det på grunn av hepatitt-smitte at jeg ikke kan gi - altså at min samboer kommer fra et hepatitt-land.

IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 22:42   #27
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En veldig viktig link

Jeg er blodgiver og står i donorregisteret for beinmag

Mannen min vil gjerne gi blod, men for han er det fysisk umulig fordi blodbanken steger kl 15 og han jobber til 17.

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 23:47   #28
anakonda
https://www.giblod.no/
 
anakonda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 670
anakonda er populæranakonda er populæranakonda er populær
Standard

Sv: En veldig viktig link

Opprinnelig lagt inn av IOA, her.

Joda, men jeg går jo ikke under det. Så vidt jeg husker er det på grunn av hepatitt-smitte at jeg ikke kan gi - altså at min samboer kommer fra et hepatitt-land.

Ja, står det ikke der om de som har hatt sex med den gruppen? Man får karantene på så og så lenge, om man ikke blir helt utelukket. Jeg synes det står ganske klart, jeg. Har du hatt sex med en homofil mann (altså en som har hatt sex med menn, trenger ikke være homo og blabla), får du heller ikke gi blod, selv om du selv ikke er homo.

__________________
www . giblod . no
anakonda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 00:36   #29
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En veldig viktig link

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Så man kan i allefall stå i donorregistret selv om man ikke lengre er aktiv blodgiver.
Men ganske man må være aktiv når man melder seg som donor?

Ikke ifølge min venninne i blodbanken. Men da må man som regel gå utenom blodbanken.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 09:32   #30
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: En veldig viktig link

Opprinnelig lagt inn av anakonda, her.

Ja, står det ikke der om de som har hatt sex med den gruppen? Man får karantene på så og så lenge, om man ikke blir helt utelukket. Jeg synes det står ganske klart, jeg. Har du hatt sex med en homofil mann (altså en som har hatt sex med menn, trenger ikke være homo og blabla), får du heller ikke gi blod, selv om du selv ikke er homo.

Ja, det står visst under der. Da jeg ringte til Blodbanken i Oslo ble jeg ikke spurt om det, men jeg spurte selv om det var problematisk at jeg bodde sammen med en utlending. Hun sjekket det, og da fikk jeg ikke gi. Men hun visste ikke hvorfor, så den hepatitt-teorien er litt min egen.

IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 09:36   #31
anakonda
https://www.giblod.no/
 
anakonda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 670
anakonda er populæranakonda er populæranakonda er populær
Standard

Sv: En veldig viktig link

Ja, det er sikkert noe sånt. Synd man ikke kan "friskmeldes".

__________________
www . giblod . no
anakonda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 10:10   #32
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En veldig viktig link

Opprinnelig lagt inn av syllan, her.

Jeg har også en halvtimes kjøring til å fra blodbanken,men jeg synes det er verdt det.. Jeg tenker at en dag så er det meg eller mine som trenger blod.. å hva da om di ikke har det di/jeg trenger??
(tenker seff på alle andre også som trenger ,men det er lettere å identifisere seg med det når en tenker på di som er nære)

Men vi er jo alle forskjellige

Joda, men det handler nå om å få det til å gå opp også. Hvis jeg skal gi blod så går det 1,5 - 2 timer. Midt i arbeidstida. Det kan være greit å få til, og det kan være umulig å få til. Det er mange yrkesgrupper som ikke har det så fleksibelt at det å gi blod er så enkelt.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 10:19   #33
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En veldig viktig link

Kan man gi blod mens man ammer?

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 10:24   #34
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: En veldig viktig link

Opprinnelig lagt inn av anakonda, her.

Ja, det er sikkert noe sånt. Synd man ikke kan "friskmeldes".

Ja, men samtidig er det greit å være sikker på at blodet er friskt. Jeg er ikke så desperat etter å få gitt blod at jeg vil kvitte meg med sambo, så da får det heller være. Det kan jo hende de reglene blir endret på etterhvert også, siden det er mye vanligere nå enn før å leve sammen med noen fra "risikoland".

Men hva med vår datter? Kan hun gi?

IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 10:30   #35
anakonda
https://www.giblod.no/
 
anakonda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 670
anakonda er populæranakonda er populæranakonda er populær
Standard

Sv: En veldig viktig link

Jeg vet ikke, det står ikke noe om de som har foreldre fra risikoland. Når jeg snakket med damen på blodbanken, spurte hun bare om partnerog meg, ikke foreldre.

Marit K, jeg tror kanskje ikke man kan gi blod mens man ammer, men kanskje du kan registrere deg, og kanskje du kan gi beinmarg? Det skader ikke å ringe og høre etter.

__________________
www . giblod . no
anakonda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 10:38   #36
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.774
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En veldig viktig link

Man kan ikke gi blod mens man er gravid eller mens man ammer.

Jeg er blodgiver og registrert i benmargsregisterert. Jeg har faktisk krav på fri med lønn for å gi blod, men jeg forsøker å legge givningen på begynnelsen eller slutten av dagen.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 10:45   #37
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En veldig viktig link

Opprinnelig lagt inn av syllan, her.

Jeg har også en halvtimes kjøring til å fra blodbanken,men jeg synes det er verdt det.. Jeg tenker at en dag så er det meg eller mine som trenger blod.. å hva da om di ikke har det di/jeg trenger??
(tenker seff på alle andre også som trenger ,men det er lettere å identifisere seg med det når en tenker på di som er nære)

Men vi er jo alle forskjellige

Vi fikk jo virkelig føle på kroppen at det var en av våre. Da føltes det godt å være blodgiver, selv om jeg ikke fikk lov å gi akkurat nå pga jeg ammet.
Det er en skrekkelig tanke, men den er sann. Man kan ikke stikke hodet i sanden og si at slikt ikke skjer.

Veldig fin link og tråd. Jeg skal jobbe resten av livet med å få de som KAN til å gi blodet de har, mens de kan.

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 10:47   #38
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En veldig viktig link

Mange blodbanker har kveldstapping også.. Jeg gjorde det mye når jentene var små. Litt shopping, og inn for å tappes

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 10:50   #39
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En veldig viktig link

Opprinnelig lagt inn av anakonda, her.

Marit K, jeg tror kanskje ikke man kan gi blod mens man ammer, men kanskje du kan registrere deg, og kanskje du kan gi beinmarg? Det skader ikke å ringe og høre etter.

Det skal jeg jammen gjøre. Ellers går det fort ett år eller så før jeg kan registrere meg, men bedre sent enn aldri.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 12:11   #40
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En veldig viktig link

Nå er siden oppdatert, ser jeg.

Linker til mediaomtale.

Tekstforslag til en epost du kan sende de du kjenner.

Tekstforslaget på engelsk.

Folk engasjerer seg. Mange snakker med venner og bekjente. Noen har skrevet ut tekstforslaget og hengt opp på jobben. Eposten sendes til bedrifter, venner osv.

Det er viktig å huske på at benmargsregisteret er internasjonalt. Altså trenger man ikke å begrense seg til Norge om man ønsker å være med på å rekruttere donorer.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no