Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Snik-kikking på barnas mobil

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-07, 10:29   #21
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snik-kikking på barnas mobil

Jeg er ikke enig i at det er det samme å sjekke logg/mobil som å lese dagbøker. Dagbøker er BARE barnets tanker, og boken blir ikke påvirket av noen utenfor. Meldinger på mobil/msn er toveis(minst!)kommunikasjon, og kan være viktig for å få vite hva som faktisk skjer, reelt, i livet til barna.

Det er ikke aktuelt på lenge her, og hvem vet hva som finnes av duppeditter når pjokkene blir store, men jeg kommer nok til å kjøre en avtale om at jeg KAN sjekke, men ikke kommer til å gjøre det hvis det ikke er grunn til det.

Selv levde jeg et dobbeltliv av dimensjoner da jeg var tenåring, og vil gjerne la mine barn få slippe det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 10:31   #22
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.111
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snik-kikking på barnas mobil

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Det er da ikke et tillitsbrudd å lese logger? Ungene er jo fullt klar over at alt som sies på msn loggføres, og at vi kan sjekke dersom noe oppstår. Et tillitsbrudd vil jo være hvis du sier "Jeg skal aldri loggføre dine samtaler/jeg skal aldri lese loggen din", og så likevel gjør det.

Enig.

MSN og denslags er ikke et aktuelt tema for oss enda, men jeg kan tenke meg at vi kommer til å logge all Internett-bruk og gjøre det klart at vi gjør det (slik at han vet at det er teknisk mulig for oss eller ham å gå tilbake og finne ut hva som har skjedd). Foreløbig er han bare fire og antar vel at vi ser og hører alt uansett, men jeg har gjort det klart for ham at jeg leser all eposten han får og sender, og det gjør jeg også - skulle han få spam eller annen uønsket epost, vil jeg vite om det og evt. slette det før han ser det selv.

Når han blir så stor som barna det er snakk om i hovedinnlegget, vet jeg ikke hva vi gjør, jeg tror vi får finne det ut etter hvert. Men "smugkikking", uten at vi har sagt fra på forhånd, kan jeg ikke tenke meg at det blir snakk om uansett. Derimot kommer jeg ikke til å ha antydning til skrupler med å følge med på hva han legger ut på mer eller mindre offentlige steder, som blogger, forum, Facebook og hva som nå måtte dukke opp. (Snarere tvert imot; jeg synes det er viktig å følge med på hva som skjer der ute og å minne ham på at "hvem som helst" kan se det.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 10:36   #23
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.234
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snik-kikking på barnas mobil

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg er ikke fremmed for å gjøre det. Men det må være klart kommunisert på forhånd.

Ehh ... da er det jo strengt tatt ikke sniking, da.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 10:39   #24
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Snik-kikking på barnas mobil

Foreløpig har det vært en minimal problemstilling hos oss. 2.klassingen har ikke egen mobil ennå.

Men jeg mener at det er vesentlig forskjell på å kontrollere kommunikasjon med andre via nettet eller mobil, og det å lese dagbøker. Det foregår så utrolig mye mobbing og annet destruktivt på mobil og internett, at jeg syns nesten foreldrene burde ha plikt til å kontrollere barnas mobil- og nettbruk.

En god nabo av oss har ei jente i 6.klasse, som har vært utsatt for til dels grov mobbing via mobil og nett. De har etter hvert fått delvis innsyn i det som foregår. Men når de tar det opp med skolen eller med mobbernes foreldre, så benekter de alt, for DERES barn driver jo ikke med sånt. Og sjekke? Nei, det kan man da ikke. Dermed får mobbingen fortsette.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 10:39   #25
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snik-kikking på barnas mobil

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Ehh ... da er det jo strengt tatt ikke sniking, da.


Åhhhja. Tenkte ikke over det poenget i overskriften før akkurat nå jeg heller.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 11:00   #26
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snik-kikking på barnas mobil

Jeg forholdt meg til overskriften da jeg svarte, nemlig at jeg ikke vil lese SMS-er eller logger i smug.

Å ha en avtale om at mamma og pappa logger MSN-kommunikasjon, og fortelle ungene klart hva man kommer til å lese eller ikke, er da noe helt annet, og selvsagt ikke noe tillitsbrudd.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 11:02   #27
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snik-kikking på barnas mobil

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Derimot kommer jeg ikke til å ha antydning til skrupler med å følge med på hva han legger ut på mer eller mindre offentlige steder, som blogger, forum, Facebook og hva som nå måtte dukke opp. (Snarere tvert imot; jeg synes det er viktig å følge med på hva som skjer der ute og å minne ham på at "hvem som helst" kan se det.)

Det kommer nok jeg også til å gjøre, om ikke annet for å vise at absolutt hvem som helst kan lese det man skriver – til og med mamma. (Det burde skremme noen hver til forsiktighet, tenker jeg. )

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 11:10   #28
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.203
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snik-kikking på barnas mobil

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det kommer nok jeg også til å gjøre, om ikke annet for å vise at absolutt hvem som helst kan lese det man skriver – til og med mamma. (Det burde skremme noen hver til forsiktighet, tenker jeg. )


Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 12:16   #29
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Snik-kikking på barnas mobil

Normalt sett nei, jeg sjekker ikke hverken msn eller sms til barna. Har sjekket hos yngstemann i en periode da det kom frem at han var mobbet på skolen. Barn nummer to sluttet å bruke mobil på grunn av trakassering via sms.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 13:19   #30
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.111
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snik-kikking på barnas mobil

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det kommer nok jeg også til å gjøre, om ikke annet for å vise at absolutt hvem som helst kan lese det man skriver – til og med mamma. (Det burde skremme noen hver til forsiktighet, tenker jeg. )

Det går bra med meg, i alle fall. ("Jeg var innom bloggen din da vi kom hjem i går kveld for å se om det var noe nytt, men der stod det ikke noe, så da kikket jeg inn på NM og så at du hadde fortalt på Modne Mødre at (...)" - lett parafrasert mail fra min mor i fjor eller forfjor en gang. Og noen år tidligere fikk jeg stadig høre om ting hun hadde lest at jeg skrev på Usenet.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 15:04   #31
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Snik-kikking på barnas mobil

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg forholdt meg til overskriften da jeg svarte, nemlig at jeg ikke vil lese SMS-er eller logger i smug.

Å ha en avtale om at mamma og pappa logger MSN-kommunikasjon, og fortelle ungene klart hva man kommer til å lese eller ikke, er da noe helt annet, og selvsagt ikke noe tillitsbrudd.


Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no