Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Foretrekke en mine

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-05-12, 21:53   #1
tjolahopp
Erfaren
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 1.007
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Foretrekke en mine

Er det en helt vanlig feil, å skrive at man foretrekker en mine? Jeg vet om mange ting jeg ville foretrukket framfor en mine.

Hvis man skriver å foretrekke en mine, vil man da også uttale det på samme måte, eller er det bare en slurvefeil? Jeg tror aldri jeg har hørt noen si det, altså å foretrekke en mine, men det er kanskje ikke det mest brukte uttrykket.

Fader, det er litt skummelt å skrive i flisespikkeriet, når jeg selv sikkert skriver mye feil. Ble bare litt nysgjerrig etter å ha lest det et par ganger.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 21:56   #2
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.407
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Foretrekke en mine

Jeg trodde hele konseptet var at man "ikke foretrekker en mine"? Men etter litt googling så innser jeg at det er feil, det er "ikke fortrekke en mine"


Men fortrekker man noen gang en mine?? Det er kanskje det Breivik har gjort i dag, all den tid han har tilbragt flere uker i rettsalen uten å fortrekke en mine?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 21:58   #3
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foretrekke en mine

Det skal vere "fortrakk", ikkje "foretrakk". Og det er vel strengt tatt eit ganske låst uttrykk: "Hun fortrakk ikke en mine", som betyr at ansiktsuttrykket (mina) ikkje endra seg. Eg har aldri sett uttrykket brukt utan "ikke".

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 22:03   #4
tjolahopp
Erfaren
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 1.007
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Foretrekke en mine

Ja, Bai, det har du absolutt rett i. Det var vel det du ville frem til også Lilletrille, som jeg ikke forsto med en gang.
Selvsagt snakker man om ikke å fortrekke, men jeg lurer forstatt på om noen sier ikke å foretrekke en mine.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 22:06   #5
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foretrekke en mine

Opprinnelig lagt inn av tjolahopp, her.

Ja, Bai, det har du absolutt rett i. Det var vel det du ville frem til også Lilletrille, som jeg ikke forsto med en gang.
Selvsagt snakker man om ikke å fortrekke, men jeg lurer forstatt på om noen sier ikke å foretrekke en mine.

Ja, det er mange som sier det. egentlig tror jeg knapt jeg har hørt det uttalt riktig.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 22:08   #6
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foretrekke en mine

Opprinnelig lagt inn av tjolahopp, her.

Ja, Bai, det har du absolutt rett i. Det var vel det du ville frem til også Lilletrille, som jeg ikke forsto med en gang.
Selvsagt snakker man om ikke å fortrekke, men jeg lurer forstatt på om noen sier ikke å foretrekke en mine.

Eit enkelt Google-søk viser at svært mange snakkar om å ikkje "foretrekke" miner: http://www.google.no/search?q=%22for...&client=safari Det ser ut til å gå igjen blant både bloggarar og jornalister.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-12, 22:24   #7
tjolahopp
Erfaren
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 1.007
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Foretrekke en mine

Ja, der ser jeg jo hvor vanlig det var å skrive det.

Jeg tror rett og slett ikke jeg hører det uttrykket brukt særlig ofte, for jeg kan ikke si at jeg har hørt det uttalt feil, men det har tydeligvis Bluen. Hun vanker nok i andre kretser enn jeg.

Jeg tror jeg forbinder det mest med bøker. Og jeg har lest utallige dårlige krimbøker, hvor det helt sikkert er mye brukt, men kan faktisk ikke huske å ha sett det feilskrevet. Merkelig!

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no