Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-07-17, 15:46   #161
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Fjortenåringen min bruker bare fornavn på alle i slekta, unntatt meg. Jeg får lov til å være "mamma". Ellers er det fornavn på faren og på besteforeldrene enten de nå vil det eller ikke. Jeg synes det er ganske trist, men det er nå engang slik han vil ha det.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-17, 15:51   #162
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Eg har eitt barn, og så lenge eg blir bestemor er eg så glad for det at eg gir blaffen i kva eg blir kalt.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-17, 19:36   #163
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.775
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Tipper det blir "farmor" for det er det mine har.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-17, 20:14   #164
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Jeg synes også det er pussig å ha veldig sterke meninger om dette spørsmålet - eller kanskje synes jeg mest det er pussig å ha veldig sterke argumenter. (For jeg skjønner jo godt at man kan ha sterke følelser knyttet til hva man selv ønsker å kalles.) Jeg tror ikke unger blir spesielt forvirret av at folk heter ulike ting i ulike sammenhenger, men jeg tror heller ikke de "trenger" å ha presise betegnelser for å lære seg slektskapsforhold.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-17, 20:27   #165
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.509
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes også det er pussig å ha veldig sterke meninger om dette spørsmålet - eller kanskje synes jeg mest det er pussig å ha veldig sterke argumenter. (For jeg skjønner jo godt at man kan ha sterke følelser knyttet til hva man selv ønsker å kalles.) Jeg tror ikke unger blir spesielt forvirret av at folk heter ulike ting i ulike sammenhenger, men jeg tror heller ikke de "trenger" å ha presise betegnelser for å lære seg slektskapsforhold.

Jeg er helt enig. Jeg syns det får være opp til foreldrene og barnet hva de skal kalle meg. Jeg vil uansett være aller mest glad for at jeg faktisk har fått barnebarn, så hva jeg kalles spiller liten rolle.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-17, 20:46   #166
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Jeg tror ikke heller barn trenger presise betegnelser for å lære seg slektskapsforhold. Det var mer ment som at jeg syns en undervurderer barn litt om en tenker at det er så forvirrende og vanskelig at f.eks. flere har samme betegnelse.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-17, 20:53   #167
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.342
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Mormor og farmor.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-17, 21:05   #168
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg tror ikke heller barn trenger presise betegnelser for å lære seg slektskapsforhold. Det var mer ment som at jeg syns en undervurderer barn litt om en tenker at det er så forvirrende og vanskelig at f.eks. flere har samme betegnelse.

Ja, det er jeg enig i.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-17, 21:23   #169
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.690
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Jeg håper inderlig jeg blir mormor/farmor, fordi jeg har så vonde minner knyttet til bestemor/bestefar. Da jeg fikk barn ville min mor bli kalt mormor, men min far klarte ikke å skjønne at han både skulle være morfar til mine barn og bestefar til min brors barn, så han nektet plent å bli kalt annet enn bestefar. Det stikker fortsatt i meg hver gang barna mine bruker det navnet.

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-17, 21:41   #170
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.866
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg tror ikke heller barn trenger presise betegnelser for å lære seg slektskapsforhold. Det var mer ment som at jeg syns en undervurderer barn litt om en tenker at det er så forvirrende og vanskelig at f.eks. flere har samme betegnelse.

Det er foreldrene mine som surrer med om de er farmor eller mormor. De kaller seg neste konsekvent farmor/farfar når de henvender seg til mine barn som kaller de mormor og bestefar. JEG irriterer meg over det. Gutta bryr seg ikke. De vet hva de kaller hvem.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-17, 22:03   #171
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Oh, hvis det er konkurranse det er snakk om sikter jeg glatt på bestemor altså! Bring it on!



For meg har også alltid bestemor/-far vært "beste" tittelen. Litt pga navnet og mest fordi mine "bestefar/bestemor" var mine absolutt nærmeste og kjæreste. Så jeg trodde det var sånn for alle.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-17, 22:45   #172
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.115
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Jeg bryr meg ikke. Hvis jeg får barnevarn kan de velge selv. Selv er jeg vokst opp med at besteforeldre heter mormor/morfar og farmor /farfar, pga like kjønn hos barn.

Da vi fikk barn ba vi besteforeldre velge selv. Så våre barn sier farmor/farfar og mormor /bestefar. Noen tror sistnevnte par er skilt, men det er de ikke. Min far ønsket ikke være morfar pga min morfa var en veldig tydelig og høyt elsket person. "Det er bare en Morfar". Selv hadde faren min hatt en super bestefar. Jeg har ikke noe forhold til betegnelsen, men han vil gjerne være det, så greit nok:-) ville flere vært Bestefar hadde vi fikset det også.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-17, 16:56   #173
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.936
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Både mannen og jeg er vokst opp med mormor/morfar/farmor/farfar, så jeg regner med at det blir det. Våre barn er vokst opp med nesten det samme, men med en som ønsket å bli kalt Gofa. Så kanskje barna ønsker det? Det tror jeg skal gå helt fint Bestemor og bestefar er ganske så fjernt for både oss og barna, så på vår side utgår nok det, men det kan jo absolutt bli aktuelt på den andre siden - altså foreldrene til barna våre sine partnere.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-17, 18:11   #174
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Jeg hadde mormor/morfar og mor og far.
Mamma nektet å bli kalt for bestemor (det var bare for de gamle). Pappa er bestefar.
Eksmannens foreldre er bestemor og farfar.
Mine barn sier jeg skal være bestemor, så da blir det det.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-17, 12:43   #175
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.179
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Jeg er vokst opp med bestemor, bestefar og mormor. Men har valgt å gå for farmor og farfar/grandma og grandad, og mormor, morfar og stemors fornavn.
Mormor virker mest naturlig for meg, men jentene og eventuelle barnebarn får bestemme selv.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-17, 13:16   #176
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.402
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Jeg er vokst opp med bestemor/bestefar og mannen med mormor/morfar og farmor/farfar. Mine foreldre er bestemor og bestefar, mannens foreldre er, etter eget ønske, farmor og beste.

Jeg har ikke tenkt over hva jeg vil kalles av mine barnebarn, men kanskje det blir bestemor og mannen blir morfar/farfar. Det der blir opp til ungene.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-17, 16:10   #177
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Eg har eitt barn, og så lenge eg blir bestemor er eg så glad for det at eg gir blaffen i kva eg blir kalt.

Jeg har to barn, og tenker akkurat som deg.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-17, 16:29   #178
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.712
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Jeg ble akkurat mormor nå til to små dukkebabyer som jeg må passe, mens mammaen (minsta) er i butikken. Fikk til og med instrukser om tåteflaska.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-17, 23:44   #179
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.033
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Gutta mine sier de ikke skal ha barn, så da blir jeg vel bare å være mamma
Hvis de (forhåpentligvis) ombestemmer seg, kan barnebarna kalle meg hva de vil. Jeg er vokst opp med 2 stk "mor" og 2 stk "far", og min mor er "mor" for mine barn, så for meg ville det vært naturlig å fortsatt med den tradisjonen.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-17, 08:33   #180
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.550
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir du mormor/farmor/morfar/farfar eller bestemor/bestefar?

Min 2010-gutt sier han skal ha 20 barn, så du kan få noen barnebarn av meg, Geitrams.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no