Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bruker du varmepumpa som airconditioner om sommeren?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bruker du varmepumpe til å kjøle ned huset?
Ja 30 40,54%
Nei 29 39,19%
Lun brokkoli 15 20,27%
Deltakere: 74. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-17, 08:01   #41
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.959
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruker du varmepumpa som airconditioner om sommeren?

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Jeg har tenkt at det blir fryktelig dyrt å bruke den som AC. Er jeg helt på viddene her?

Vi har vel bare brukt den som AC et par ganger. Er det veldig varmt og vi må være inne, så holder vi oss som regel nede i den kjølige underetasjen.

Ja du er litt på viddene, den bruker mindre energi på å gå som AC enn varmepumpe. Denne artikkelen forklarer det godt
http://www.dinside.no/bolig/varmepum...r-det/61212142

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-17, 08:09   #42
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du varmepumpa som airconditioner om sommeren?

Huset vårt suger av en eller annen grunn til seg veldig med varme fra solen om sommeren, så om det er skikkelig varmt ute er det enda varmere inne, og det slipper heller ikke taket når solen forsvinner og det blir kjøligere, til tross for iherdig lufting. Vi har derfor brukt aircon på de dagene temperaturen bikker godt over 25 grader ute for å få kjølt ned på kvelden. Har dog ikke vært store behovet denne sommeren. Det praktiske er at vi har omtrent ikke varme på i huset fra april til oktober, så strømregningen vår er ikke så ille de månedene.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-17, 09:37   #43
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruker du varmepumpa som airconditioner om sommeren?

Ja, innimellom. Vi har mange pollenallergikere i familien, så "bare lufte" eller "bare være ute" er ikke alltid det beste alternativet. Det er sjelden behovet er der, skal sies, men jeg synes det er en fin funksjon.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-17, 09:55   #44
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruker du varmepumpa som airconditioner om sommeren?

Teoretisk sett ja. I praksis nei. Det skyldes både klimaet (hvilken varme?) og plassering av varmepumpen.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-17, 09:58   #45
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bruker du varmepumpa som airconditioner om sommeren?

Nei. :nordlending:

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-17, 10:08   #46
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.789
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du varmepumpa som airconditioner om sommeren?

Her ble det brokkoli gitt, for vi har ikke varmepumpe. Men hadde vi hatt den ville vi nok brukt den som AC ved behov. Hvilket vil si ikke i år da.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-17, 12:46   #47
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.003
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruker du varmepumpa som airconditioner om sommeren?

Ja. Hvis ikke blir det minst 35 grader på stua.

Einhyrningur er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-08-17, 14:42   #48
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bruker du varmepumpa som airconditioner om sommeren?

Om det trengs så bruker vi varmepumpa som AC. Den bruker mindre strøm til kjøling enn til oppvarming.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-17, 14:55   #49
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bruker du varmepumpa som airconditioner om sommeren?

Nei, det blir bare varmt i stua siden det kun er den som har vinduer mot solen. Og solen gå på andre siden av huset ved lunsjtider, så innen kvelden kommer kan det fort være såpass kaldt der at jeg må bruke raggsokker i stedet. :nordlending:

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-17, 16:02   #50
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du varmepumpa som airconditioner om sommeren?

Eg har gjort det. Spesielt den sommaren/seinsommeren eg var sengeliggjande med invalidiserende bekkenløsning. Det har og hendt vi har brukt det i periodar med mykje pollen, av same grunn som Ingling. Men normalen er at den er av på sommaren. Det blir ikkje så varmt her.

(Har ikkje kryssa av, sidan eg verken bruker regelmessig eller aldri bruker).

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-17, 18:17   #51
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruker du varmepumpa som airconditioner om sommeren?

Jeg har skrudd den på nå, siden jeg sovna i sola uten å ta ned persiennene. Da blir det kokvarmt. Har tatt ned persiennene og skrur av igjen så snart det er mer levelig.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-17, 00:26   #52
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.407
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruker du varmepumpa som airconditioner om sommeren?

Testa det på sommervarmt hus i dag. Digg jo!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-17, 00:27   #53
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruker du varmepumpa som airconditioner om sommeren?

Ja det gjør vi... Men ikke i år *vestlending*

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-08-17, 10:37   #54
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.999
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du varmepumpa som airconditioner om sommeren?

Jeg bygde nettopp nytt hus med balansert ventilasjon og var usikker på om jeg trengte varmepumpe for fikk så ulike råd. Så jeg har vært et år uten (med kun peis som varmekilde), og har nå bestemt meg for å installere varmepumpe. Savnet det veldig i vinter (hadde det i gamlehuset) og de få dagene i sommer hvor det ble veldig varmt i andre etasje, savnet jeg det også. Så jeg kommer til å installerede det nå, og regner med å bruke det både til oppvarming på vinteren og om sommeren når det er varme dager. Plasserer den i trappen, slik at den nettopp vil hjelpe på varmen i andre etasje.

Grunnen til at jeg venter til høsten er nettopp at denne sommeren har det ikke akkurat vært behov så mange ganger, men hadde det vært tropevarme, så hadde den muligens kommet opp tidligere.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-17, 16:08   #55
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.003
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruker du varmepumpa som airconditioner om sommeren?

Jeg tror faktisk ikke varmepumpen har vært skrudd av siden vi installerte den i fjor. Vi har gammelt hus som enten er iskaldt eller kokvarmt. I tillegg er det ikke noe særlig å lufte der vi bor grunnet støy fra trafikken. Den er rett og slett fantastisk, jeg vil påstå livskvaliteten gikk opp med varmepumpe hus.

Einhyrningur er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-08-17, 19:51   #56
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du varmepumpa som airconditioner om sommeren?

Jeg har aldri opplevd temperatur her til lands som har fått meg til å ønske AC inne.Jeg synes AC er ubehagelig og opplever det sjeldent nødvendig i utlandet heller. Unntak har vært utetemperatur på 40+.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-17, 21:41   #57
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du varmepumpa som airconditioner om sommeren?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg har aldri opplevd temperatur her til lands som har fått meg til å ønske AC inne.Jeg synes AC er ubehagelig og opplever det sjeldent nødvendig i utlandet heller. Unntak har vært utetemperatur på 40+.

Da har du ikke vært i stua vår en ganske vanlig passe sommerdag. Ikke det at vi bruker den ofte som AC, men når det bikker 30 grader her inne, selv med lufting, da hender det at vi slår den på.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-17, 21:48   #58
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bruker du varmepumpa som airconditioner om sommeren?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Da har du ikke vært i stua vår en ganske vanlig passe sommerdag. Ikke det at vi bruker den ofte som AC, men når det bikker 30 grader her inne, selv med lufting, da hender det at vi slår den på.

Enig med deg her. Vi har varmt hus, særlig stue. Har vinduer fra gulv til tak og det blir veldig varmt.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-17, 22:32   #59
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du varmepumpa som airconditioner om sommeren?

Vi har gjort det rn sjelden gang hvert 5 år eller noe slikt på natten. Hva svarer jeg da?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-17, 23:42   #60
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du varmepumpa som airconditioner om sommeren?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Da har du ikke vært i stua vår en ganske vanlig passe sommerdag. Ikke det at vi bruker den ofte som AC, men når det bikker 30 grader her inne, selv med lufting, da hender det at vi slår den på.

Samme her, folk som kommer på besøk har ofte _klaget_ over varm stuetemperatur selv uten noen form for oppvarming - og det midt på vinteren. Jeg må ofte ha terrassedøra åpen midt på vinteren når det er sol, fordi sola steker på vinduene, og vi får dessuten en god del varme fra de andre leilighetene da vi bor i rekkehus midt på.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no