Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Metallurgisk lab / vurdering av en bruddflate i skrue?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-21, 14:07   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.929
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Metallurgisk lab / vurdering av en bruddflate i skrue?

Hvem kan utføre noe sånt, og finnes det noen slike laboratorier som tar oppdrag i Sørøstnorge?

banana er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-08-21, 15:54   #2
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.213
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Metallurgisk lab / vurdering av en bruddflate i skrue?

Denne overskriften måtte jeg lese mange ganger ��

Jeg vil tro at NTNU har noe på dette. De har jo studier i materiallære. Konsulentselskapene som Cowi og Multiconsult har levert beregninger på materialer for meg tidligere (herunder metaller) men det har vært basert på materialets beskrevne egenskaper mer enn tester.

Gøy spørsmål! Hva skal du bruke det til?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-21, 16:46   #3
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.391
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Metallurgisk lab / vurdering av en bruddflate i skrue?

Sintef kanskje?

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-21, 17:30   #4
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.807
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Metallurgisk lab / vurdering av en bruddflate i skrue?

Du må ha tak i noen innen materialteknologi ja. SINTEF har en avdeling som heter det, så det er nok et godt sted å starte.

NTNU finnes også denne typen utstyr, jeg har selv kjørt strekkprøver til brudd og sjekket dem der, men de leier seg nok ikke ut til sånne oppdrag. Har dere derimot mye sånt, så kan det fort vekk bli en studentoppgave og da er de veldig interesserte.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-21, 22:56   #5
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Metallurgisk lab / vurdering av en bruddflate i skrue?

Dnv-gl?

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-21, 08:45   #6
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.929
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Metallurgisk lab / vurdering av en bruddflate i skrue?

Ja, kanskje NTNU er stedet. De vil nok uansett ha tips hvis jeg må et annet sted (antagelig sender de meg til SINTEF og de fakturerer flere tusen i timen...).

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Denne overskriften måtte jeg lese mange ganger ��

Jeg vil tro at NTNU har noe på dette. De har jo studier i materiallære. Konsulentselskapene som Cowi og Multiconsult har levert beregninger på materialer for meg tidligere (herunder metaller) men det har vært basert på materialets beskrevne egenskaper mer enn tester.

Gøy spørsmål! Hva skal du bruke det til?

Jeg lurer på hva som har forårsaket bruddet i skruen, om det var sprekk før det endelige bruddet og i såfall hvor stor den sprekken var. Det er jobbrelatert.

banana er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-08-21, 08:54   #7
Majka
Kometkamerat
 
Majka sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 180
Majka er litt kulMajka er litt kul
Standard

Sv: Metallurgisk lab / vurdering av en bruddflate i skrue?

Opprinnelig lagt inn av Agent Scully, her.

Dnv-gl?

Vi har brukt DNV-gl (jobb).

Majka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-21, 08:59   #8
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.929
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Metallurgisk lab / vurdering av en bruddflate i skrue?

Jeg kan sjekke med både DNV GL og NTNU, tenker jeg.

banana er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no