Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Fisking fra båt for dummies

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-07-21, 10:32   #1
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Fisking fra båt for dummies

Vi har endelig fått tak i båt på småbruket. Gutta gleder seg ril fisking! Jeg er en skikkelig landkrabbe egentlig og har bare fisket med stang fra land. Hva trenger vi av utstyr og hva gjør man når man får fisk? Bløgger man i en balje eller hva liksom? Blir jo fort liggende i blodvann da. Prøver man å sløye over ripa og så legge de i en kasse med sjøvann eller hva? Hvor lenge holder de seg i en isoporkasse eller balje med sjøvann? Enlighten me!!
Klepp,håv og kniv er utstyr jeg har skjønt er kjekt å ha.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-21, 11:08   #2
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.803
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fisking fra båt for dummies

Du har med en balje med litt størrelse. Vi pleier å bare bløgge den og la den ligge i balja. Blir litt blod, så kan være greit med et lokk evt om man syns det er litt ekkelt. Vi fisker med fiskestang, men har også hjul med gummimark-agn. Det syns ungene er gøy, for det er lett å fiske med det, og man får ofte endel fisk. Om man fisker etter uer er det også enklere syns jeg med hjul enn stang, for man skal ganske dybt.

Vi sløyer ofte fisken på vei hjem, en styrer båt og en sløyer fisk. Da er det kort vei inn, så legger fisken bare tilbake i baljen og skyller det hele når vi er i land.

Anbefaler håv, klepp, god kniv og stor balje i tillegg til fiskestang og kanskje hjul da om dere vil prøve det.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-21, 11:32   #3
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fisking fra båt for dummies

Jeg sløyer over balje som skylles over ripa etterpå. Husk plaster og en ren kniv i tilfelle kroker i fingrene.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-21, 11:47   #4
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.975
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fisking fra båt for dummies

Jeg liker best å fiske med håndholdt snøre, fiskevegn er jeg vant med å kalle det. https://www.xxl.no/solvkroken-agnsno...waAhXQEALw_wcB


Liker roen og nærheten til "fiskeriet" som det gir. Ren terapi.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-07-21, 13:18   #5
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fisking fra båt for dummies

Jeg trives best med bånnsnøre, som Syrinx.

Pappa og jeg var ute og fisket for noen dager siden, vi hadde med en plastkasse til fisk og bløgget/knakk nakken på dem der. Sløyinga tok vi når vi kom i land, det er mest et praktisk valg om man gjør det i land eller i båten.


Klepp, håv og skarp kniv er lurt, ellers er det ikke så mye man trenger.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-21, 14:16   #6
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.973
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fisking fra båt for dummies

Grei størrelse balje, god kniv og hytt/høtt/klepp.
Vi fisker mest med håndholdt jukse, men har også med stang. Bløgger i båten og sløyer på land.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-21, 19:03   #7
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fisking fra båt for dummies

Det hender forresten det er kjekt med en tang til å løsne eller holde kroken med, hvis den sitter vondt til (f.eks. langt nede i munnen på fisken). Savnet det aldri da jeg fisket som barn (det var ikke særlig store fisker i indre Oslofjord), men jeg vet pappa bruker det nordpå.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-21, 20:38   #8
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fisking fra båt for dummies

Plaster (førstehjelpsskrin) og tang ja, det savnet vi veldig da vi fisket fra båt i Lofoten.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-21, 21:02   #9
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fisking fra båt for dummies

Når vi fisket fra båt i mine yngre dager, så husker jeg at pappa gjorde opp fisken ombord. Det som ikke skulle tas vare på, det gikk rett til måsene, evt innmat vi ville ta vare på og la vi i en dunk. Fisken i seg selv ble skylt i sjøen, og deretter eretter lagt i en kasse.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no