Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Noen som kan forklare Sarah Bernhard?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-08, 16:36   #61
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Noen som kan forklare Sarah Bernhardt?

Hihi - jatakk, begge deler her.

  Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 17:04   #62
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.780
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som kan forklare Sarah Bernhardt?

Kan noen fortelle meg om jeg tåler disse? Mulig jeg må smugsmake litt kransekake. Hvis ikke er det vel bare å bøtte innpå Zyrtec?

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 17:15   #63
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Noen som kan forklare Sarah Bernhardt?

Du tåler dem!

Litt mer kvalifisert svar kan avgis hvis jeg finner ut om det er noe spes du ikke tåler?

  Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 17:22   #64
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.780
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som kan forklare Sarah Bernhardt?

Mandler. Tror jeg. Jeg har ikke spist det på mange år...

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 17:27   #65
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Noen som kan forklare Sarah Bernhardt?

Det er mandler i bunnene, men hvis du lager en bunn med en eller annen erstatningsoppskrift burde det gå bra. Vet at jeg fant en oppskrift på marsipan uten mandler for litt siden, den burde kunne brukes.

  Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 17:28   #66
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.780
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som kan forklare Sarah Bernhardt?

Vet det er mandler i bunnen. Derfor jeg lurer.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 17:56   #67
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Noen som kan forklare Sarah Bernhardt?

Kanskje du kan lage bunnen av denne isteden?
http://www.allergikokken.no/oppskrif...alsk-marsipan/

Det er jo i prinsippet ikke noen spes forskjell på marsipan og kransekake med unntak av at mandlene er skoldet, så det skulle ikke bli så langt unna? :liker å bygge om oppskrifter:

  Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 17:58   #68
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som kan forklare Sarah Bernhardt?

Det er jo mange som lager marsipan eller nøttebunn av hasselnøtter også. Hvis du tåler det, karamell. Andre nøtter går også fint.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 18:47   #69
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som kan forklare Sarah Bernhardt?

Er ikke de fleste med nøtteallergi allergiske mot både mandler og forskjellige typer nøtter? Jeg tør ihvertfall ikke ekserimentere med det, etter å ha sett min sønn pådra seg denne leppa, som hovnet opp til nesa og sprakk så blodet rant, i løpet av få minutter etter at han hadde fått i seg nøtter i en kake.


Sist redigert av Filifjonka : 12-12-08 kl 22:26.
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 19:16   #70
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.780
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som kan forklare Sarah Bernhardt?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er jo mange som lager marsipan eller nøttebunn av hasselnøtter også. Hvis du tåler det, karamell. Andre nøtter går også fint.

Hasselnøtter er verre for meg enn mandler. men jeg tåler Cashewnøtter. Og litt peanøtter.

Jeg får "trang" hals av nøtter. Og kløe i munnen.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 19:26   #71
Laura
Aktiv
 
Laura sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 115
Laura har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Noen som kan forklare Sarah Bernhardt?

Har aldri hørt om desse før i dag jeg. Men så var det min tur å kjøpe noe godt i pausa på jobb, så da ble det sånne. Farlig gode!
(Men dyrt å kjøpe hos bakeren, så må prøve å lage)

__________________
Når kjærligheten er forbi, kommer den - som det gode ryktet - aldri tilbake.
A.Behn
Laura er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 19:27   #72
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Noen som kan forklare Sarah Bernhardt?

Karamell, den jeg la ut er helt uten nøtter.

  Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 19:36   #73
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen som kan forklare Sarah Bernhardt?

De kan vel sikkert bli gode med en sukkerbrød-bunn, eller sjokoladekakebunn i stedet, vel?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 19:37   #74
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen som kan forklare Sarah Bernhardt?

Jeg er forresten nødt til å lage Sarah Berard til jul, ja. Svigermor bruker den gamle kjøttkverna si fra 50-tallet til å lage kransekakemasse, så jeg skal prøve å snike til meg litt ekstra til oppskriften her!

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 22:26   #75
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som kan forklare Sarah Bernhardt?

Jeg kan jo legge denne ut her også. Fikk den av moren min i dag. Hun lager de beste! Jeg skrev med en hånd og teksten bærer litt preg av det:


Sarah Bernhardt (mor)
(Visstnok korrekt skrivemåte. Oppkalt etter skuespiller.)


Bunn:

200 g malte mandler
200 g melis
3 eggehviter (2?). Pisk stiv.

Kna godt sammen, trill ut pølse, del i biter. Stek 200 g-220, ca. Litt varm ovn.

Fyll:

60 g melis
3/4 dl vann

Kok i minst et kvarter på svak varme. Seigt. Visp 3 eggeplommer. La vispen gå og tøm i sukkervann mens det er kokvarmt. I en stråle. Tykt. Avkjøl. 150 g smør høvles på en tallerken så det blir mykt. Bland en ss kakao i eggemassen. Ha i en ts smør om gangen mens vispen går. Men da må eggemassen være kald. Smør oppå kakene. Sett kaldt. Kjøleskap. En dag eller to. da blir bunnen mykere. Skal være litt seige. Sett så i frysen. Ha litt ekte rom i kremen hvis du vil.

Topp:

Smelt sjokolade i vannbad, en plate. Ikke delfiafett. Dypp kakene raskt i dette. Ha en skål i gryten, smal skål. Sett i frysen igjen.



Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 23:30   #76
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Noen som kan forklare Sarah Bernhardt?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Er ikke de fleste med nøtteallergi allergiske mot både mandler og forskjellige typer nøtter?

Nei. Nøtter (hassel, cashew, pistasj etc.), mandler og peanøtter har forskjellige allergener. Datteren min har sterk nøtteallergi (mot hasselnøtter, har ikke prøvd ut andre). Hun tåler mandler helt fint, og spiser både marsipan og kranskekake. Peanøtter unngår vi for sikkerhets skyld.

  Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 07:20   #77
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som kan forklare Sarah Bernhardt?

Mandler er vel pr def ikke en nøtt?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 08:15   #78
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som kan forklare Sarah Bernhardt?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Mandler er vel pr def ikke en nøtt?

Nei, jeg tror det er en frukt?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 09:11   #79
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.132
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som kan forklare Sarah Bernhardt?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nei, jeg tror det er en frukt?

Botanisk sett er ikke mandler nøtter, nei. De er frøene av steinfrukter og tilhører samme slekt som fersken, plomme, aprikos og sånt. (Disse fruktene har alle en "mandel" inne i steinen.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 09:28   #80
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Noen som kan forklare Sarah Bernhardt?

Hva med avocado da? Er de i samme slekta? :nysgjerrig:

  Svar med sitat
Svar

Emneord
sarah bernhardt


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no