Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Allegori og metafor

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-08, 12:40   #1
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Allegori og metafor

Kan noen tegne og fortelle for en stakkars teknolog om forskjellen på allegori og metafor? Når kan man si at noe er en allegori og at noe er en metafor?

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 12:51   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Allegori og metafor

Caplex.no er din venn.

Sitat:

allegori (av gr.), billedlig gjengivelse av et begrep, dvs. konkret fremstilling av abstrakter, f.eks. døden fremstilt som mannen med ljåen. — allegorisk, sinnbilledlig, symbolsk.

Sitat:

metafor (av gr. metaphorá, overføring, av meta-phérein over-føre) det at bruken av et ord eller uttrykk overføres fra ett betydningsområde til et annet, som når vi sier at temperaturen stiger og faller når det blir varmere og kaldere, der verbene stige og falle er overført fra å betegne bevegelser opp og ned i rom til å betegne variasjoner i temperatur.

Det er en metafor å si at "hun er en rose", eller "han er en torsk".


Opprinnelig lagt inn av wikipedia


Metaforen er nært beslektet med tropen simile, men mangler ordet som åpent tilkjennegir at det dreier seg om en sammenlikning. Grammatisk framstår metaforen på flere måter:

  • som subjekt og predikativ: «Han er en uslepen diamant».
  • som genitivskonstruksjon: «telefonkablenes nervefibre»
  • som sammensetning: «skuggevev»
  • som substantivfrase: «den blinde glassveranda»
  • som apposisjon: «den stripete, skitne hyenen, skumringen»
  • som setning: «Vindene kaster seg rundt og flykter».

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 12:52   #3
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Allegori og metafor

Metafor er ikke: Han er som en torsk.
Metafor sier noe om at noe er noe uten å bruke ordet som.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 12:57   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.132
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Allegori og metafor

Magefølelsen min (og leksikonet mitt) sier at begrepene er nær beslektet, men at en allegori er mer omfattende enn en metafor. "Han er en kald fisk" (for å bruke et litt mer etablert uttrykk enn det som ble foreslått tidligere) er en metafor, mens en moralfortelling som har griser og andre husdyr i hovedrollen, men som "egentlig" handler om politiske og sosiale forhold mellom mennesker, er en allegori. I hvert fall i tradisjonell betydning; leksikonet mitt sier også at "[i] moderne litteraturvitenskap har begrepet fått en noe annen og utvidet betydning, i og med at det brukes mer generelt i tilknytning til språkets figurative eller overførte betydning", men her har ikke magefølelsen min noe å bidra med.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 13:16   #5
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Allegori og metafor

Men, altså, jeg husker at vi hadde et eller annet om forskjellen på
hun er som en rose, og hun er en rose.

Det er kanskje bare forskjellen på en ordinær sammenligning og en metafor, eller er en av dem en allegori?
Dyslektisk som jeg er, var jeg mest opptatt av å skrive rose riktig på den tiden.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare

Sist redigert av Ru : 14-03-08 kl 13:17. Årsak: Nå kan man sikkert være allergorisk også, men, eh …
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 13:21   #6
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Allegori og metafor

Jmf. edit-kommentaren til kenguruen: Kan man være kategorisk allegorisk, tro? Det hadde vært noe. :skriver om artikkelen:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 13:22   #7
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.488
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Allegori og metafor

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Kan noen tegne og fortelle for en stakkars teknolog om forskjellen på allegori og metafor? Når kan man si at noe er en allegori og at noe er en metafor?

Jeg bruker allegori som en historie. Jeg vil si at mange eventyr er allegorier. Æsops fabler feks. En metafor er for meg mer et bilde, slik man feks finner mye av i dikt: "Ansiktet hans var som et kart over elvene i Finnland" (<- NB! Jeg fant på den selv. Det er mye sjøer i Finnland, men jeg er ikke overbevist om at det er like mye elver. Mulig fyren hadde fjeset full av kopperarr.)

Dette er bare slik jeg bruker det.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 13:23   #8
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.132
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Allegori og metafor

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Men, altså, jeg husker at vi hadde et eller annet om forskjellen på
hun er som en rose, og hun er en rose.

"Hun er som en rose" er en sammenligning ("simile" heter det på engelsk, og jeg trodde det het det på norsk også, men får ingen treff i ordbok eller leksikon), og "hun er en rose" er en metafor.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 13:24   #9
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.132
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Allegori og metafor

Fikk forresten treff på "simile" i norsk-engelsk ordbok, så ordet kan tydeligvis brukes på norsk. (Det heter "simile" på engelsk, sånn i tilfelle noen lurte. )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 13:26   #10
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Allegori og metafor

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jmf. edit-kommentaren til kenguruen: Kan man være kategorisk allegorisk, tro? Det hadde vært noe. :skriver om artikkelen:

Du ser at det er en r der ja?
Allergori - den nye folkesykdommen?

Padda; Hvis du ser i quoten min fra wikipedia, så står der om similie.
Jeg mener nå at jeg har hørt om similer før, jeg også.
Eller var det semule. :fjaser, det er tross alt en torsketråd:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 13:28   #11
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Allegori og metafor

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Du ser at det er en r der ja?
Allergori - den nye folkesykdommen?

Hihi, nei, det så jeg ikke. (Var altfor opptatt med stemmen i hodet som ropte "Kategorisk allegorisk" om og om igjen. Sånn går no dagan.)

Sitat:

:fjaser, det er tross alt en torsketråd:

Det er den rette ånd!

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 13:29   #12
Stompa
50 &amp;amp; somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Allegori og metafor

Opprinnelig lagt inn av him, her.

"Ansiktet hans var som et kart over elvene i Finnland"

Dette er ei sammenligning/en simile siden den inneholder ordet som. Metaforen ville være "Ansiktet hans var et kart over elvene i Finland".

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 13:31   #13
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.132
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Allegori og metafor

Jeg fikk alle mine tre nærmeste kolleger interessert i spørsmålet, og vi fant "simile" (bare to i-er, Ru) i Litteraturvitenskapelig leksikon. Kollegene (språk-, litteratur- og kunstredaktører) mente dette er rimelig lite brukt på norsk, så da har jeg vel plukket det opp fra engelsk, da. (Jada, jeg så wikipedia-sitatet, jeg bare valgte å ignorere det. )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 13:32   #14
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Allegori og metafor

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

(bare to i-er, Ru)

Det var en ren og pen skrivefeil. Retten og sletten. :gidder ikke redigere:

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

(Jada, jeg så wikipedia-sitatet, jeg bare valgte å ignorere det. )

Hvah! Stoler du ikke på wikipedia? Mener du at det er annenrangs? :hvah!hvah!:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 13:35   #15
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Allegori og metafor

Takk for svar, alle sammen. Jeg er også veldig glad for at ingen kom på banen med "Hva, vet du ikke det en gang?" og har endret det ene emneordet fra "potensiell spørsmålsslakt" til "ingen spørsmålsslakt". (Venter fortsatt på gyldighetssjekken av "har aC rett?")

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 14:03   #16
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Allegori og metafor

Allegori: "dongeribukse er noe alle går i". Jeg fatter ikke at ingen andre benytter seg av Adolf Hupps fremmedorddefinisjoner ...

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 14:44   #17
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Allegori og metafor

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Allegori: "dongeribukse er noe alle går i". Jeg fatter ikke at ingen andre benytter seg av Adolf Hupps fremmedorddefinisjoner ...

Jeg kan!

Min favoritt: Polypper - Person som lager bråk på polet

__________________
Storebror 2000 Lillebror 2003


Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
allegori, fiskeeksempler, metafor, simile, språkfattig, teknologalibi


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no