Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Alt er lov!

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-08, 08:59   #21
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Alt er lov!

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Ikke på bokmål, vel!?
*desillusjonert flisespikker*

Det har jo alltid vært lov å skrive viss, men ikke i betydningen hvis. Språket blir både vanskeligere å lese, skrive og ikke minst å lære når alt er lov på denne måten...

Er det lov å skrive hvishet også kanskje?

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 09:02   #22
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alt er lov!

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Sidestilling er en myk måte å innføre nye former på, jeg kan love dere at det ville blitt ramaskrik om man i stedet hadde innført masse nye former og fjernet de gamle.

Jeg kan bare ikke få meg til å forstå hvorfor man må fornye så voldsomt *bakstrebersk*

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 09:04   #23
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.865
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alt er lov!

Det blitt lov å skrive viss på bokmål fordi det er lov på nynorsk. Det er bare en forlengelse av prinsippet om at det stort sett skal være lov å skrive likelydende ord likt på begge målformer.

Det er jo ingen som tvinger dere til å bruke noen av de nye formene. Det som har skjedd, er at de som før insisterte på å skrive f.eks. viss, krøyp, bakalao og syv (neppe de samme menneskene), nå kan gjøre det innenfor normen.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 09:14   #24
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.865
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alt er lov!

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg kan bare ikke få meg til å forstå hvorfor man må fornye så voldsomt *bakstrebersk*

Du ville gjerne at vi fortsatt skulle skrevet chokolade? Og charmerende? Fornorsking av lånord har vært norsk praksis lenge, og gjør det lettere for unger å lære å skrive.

Når det gjelder innføring av en del riksmålsfaneformer – jenten, hverken, syv osv. – er det faktisk snakk om etterkrigsforsoning. Du vet at riksmålsfolka brente samnorske lærebøker? Norsk språkhistorie er ikke som andre språkhistorier. Dette er et forsøk på å arbeide seg bort fra en situasjon hvor vi har to offisielle språknormer – og en uoffisiell skyttergravsnorm på utsiden av hver av dem i tillegg (riksmål og høgnorsk). Den i midten (samnorsk) er visst heldigvis mer eller mindre død.

Fjerning av klammeformer er en god ting. Et system der et mindre sett former er tillatt i lærebøker og et større sett ellers – a- og b-former, om du vil – er da enda mer slitsomt enn systemet før 2005. Før var det tre grader av lovlighet (tillatt, til nød tillatt og ikke tillatt), nå er det to (tillatt og ikke tillatt).

Resten av de nye sidestilte formene er stort sett sånne som veldig mange har brukt, men som ikke har vært tillatt likevel. Det var ikke lov å skrive «fingre», du måtte skrive «fingrer»! Det kan du tro det var mange som visste. Det var heller ikke lov å skrive «krøyp, røyk, skrøyt» osv., enda dette er ekstremt vanlige former. Da er det jammen greit at noen holder øye med faktisk språkbruk og gjør noe med det en gang iblant.

Om man bruker et skriftspråk lenge uten å justere, vil det bli lenger og lenger mellom lydbilde og skriftbilde. Nå kan du gjette om det har vært mange rettskrivningsreformer i England siden middelalderen.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 09:19   #25
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Re: Sv: Alt er lov!

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Her klarer jeg ikke la være å presisere at det heter dessverre - dessverre - dessverre.


Det var det med å lese korrektur før man poster. Note to self: Les over, og les over igjen, du er da blond Skvetten.

  Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 09:20   #26
Cazandra
Erfaren
 
Cazandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Innlegg: 919
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Sv: Alt er lov!

Herlighet!!! Mye her jeg ble helt overraska over!!!

78%

__________________
2001-2003-2006 + Bendik 2010
Cazandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 09:22   #27
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Alt er lov!

Opprinnelig lagt inn av Cazandra, her.

Herlighet!!! Mye her jeg ble helt overraska over!!!

78%

Men du, overrasket eller ei, tegnsetting er en kunst.

  Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 09:51   #28
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alt er lov!

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Men du, overrasket eller ei, tegnsetting er en kunst.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 09:57   #29
Cazandra
Erfaren
 
Cazandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Innlegg: 919
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Sv: Alt er lov!

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Men du, overrasket eller ei, tegnsetting er en kunst.

Slurv.

__________________
2001-2003-2006 + Bendik 2010
Cazandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 10:27   #30
Agurke
Fabelaktig
 
Agurke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.618
Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alt er lov!

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg fikk bare 70! Forferdelige endringer - det er lov å skrive viss!

Og mere.

Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 11:23   #31
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alt er lov!

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Nå, nå. Alt er ikke lov. Da ville dere jo fått 100 % hele gjengen.

Nei, ikke hvis vi f.eks. svarte "nei, det er bare lov til å skrive 'tyve'" og slikt. Eh, har jeg hørt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 12:46   #32
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.865
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alt er lov!

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, ikke hvis vi f.eks. svarte "nei, det er bare lov til å skrive 'tyve'" og slikt. Eh, har jeg hørt.

Det ville jo vært en veldig trassig ting å gjøre?

Rettskrivningen har vært sånn siden juni 2005, og det virker jo som om det har gått bra med de fleste av dere?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-08, 12:44   #33
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alt er lov!

Jeg grøsser av krøyp, viss o.l. og er fortsatt indignert over at det er feil å skrive tyve og tredve.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-08, 12:48   #34
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alt er lov!

"Skåren" ( ) min var 65 %. Den hadde vært mye lavere om jeg ikke bare hadde tatt poenget etterhvert.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 12:00   #35
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alt er lov!

Jeg fikk 90.
Det er ganske utrolig, men samtidig så svarte jeg ikke hva som føltes riktig for meg, men hva jeg regnet med var rett.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no