Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Adverb?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-10, 10:45   #1
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Adverb?

Jeg ble plutselig i tvil. Så da vender jeg meg til dere kloke mennesker her.

I en setning som denne:

"Jeg er sulten"

Er "sulten" et adverb?

Merker at det er mest i setninger hvor verbet er "er" at jeg blir usikker på ordklassen på det som kommer etter.

Tilsvarende i setninger som "Han er hjemme", hjemme er adverb?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 10:49   #2
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.998
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Adverb?

Du må skille mellom adverb, som er en ordklasse, og adverbial, som er en setningsfunksjon som kan fylles av en rekke ulike ordklasser. I det første eksemplet ditt er sulten et adjektiv, og fungerer som subjektspredikativ, dvs. beskriver subjektet jeg. I det andre eksemplet er hjemme både adverb og fyller adverbialfunksjonen (stedsadverbial), for her beskriver ikke hjemme subjektet på samme tette måte, men tilordner en annen type egenskap.

Gud, jeg er dårlig til å beskrive uten tavle.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 10:53   #3
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Adverb?

Hmmmm... ikke helt sikker på om jeg skjønte.

Problemet her er på en måte at verbet er "er". Ikke sant?

For hvis jeg sier "Jeg hopper langt", så er langt en beskrivelse av verbet. Men verbet "er" er i seg selv en beskrivelse av substantivet.

Jeg skjønner "jeg er sulten" at sulten beskriver "jeg", og derfor egentlig kanskje er et adjektiv. Men hvorfor blir det ikke tilsvarende i "han er hjemme"?

Prøv uten tavle?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 11:32   #4
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.998
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Adverb?

Verbet å være tilhører en liten gruppe verb som ikke selv har noe særlig meningsinnhold, men som bare skaper en forbindelse mellom subjektet og det leddet som følger etter (predikativen). Slike verb kalles kopulaverb.

I setningene over er det jo slik at hjemme på sett og vis beskriver en egenskap som jeg har, i og med at jeg befinner seg hjemme. Men dette er mer en indirekte egenskap, og ikke en personlig egenskap, som jeg vil si sulten er, som jo beskriver subjektet direkte. Hjemme beskriver her det stedet hvor subjektet befinner seg, og setningsledd som angir sted, er adverbialer.

Verbet være kan altså etterfølges både av ledd som beskriver subjektet direkte (predikativ, og adjektiv av ordklasse), eller av adverbialer, for eksempel stedsadverbialer, som her. I dette tilfellet kan du bytte ut er med for eksempel befinner seg uten at meningen endres, mens dette er umulig i det første eksemplet.

Hjalp dette litt?

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:03   #5
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.865
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adverb?

Det kommer jo an på teorien din om du mener at «hjemme» er et adverbial eller et subjektspredikativ. Jeg ville sagt det siste (men det er ikke nødvendigvis standard skolegrammatikk).

For øvrig er jeg for mer setningsanalyse på alle livets områder.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:05   #6
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Adverb?

Ja, det hjalp litt. Tusen takk!

Bare for å sjekke at jeg har skjønt, adverbialer er en form for adverb?

(Og hvordan i all verden skal jeg forklare dette for en 9-åring? )

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:35   #7
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adverb?

Et adverbial er et setningsledd, som kan være ett eller flere ord. Et adverb er en ordklasse, så de tingene kan ikke "sammenlignes". Setningen "Jeg er hjemme" kan også skrives som "Jeg er i huset mitt", og da er "i huset mitt" samme setningsledd som "hjemme" i det første eksempelet, selv om ingen av ordene er adverber.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 14:21   #8
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Adverb?

Jeg synes vi burde hatt en egen analysetråd.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no