Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Facebook leser brukernes private samtaler"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-07-12, 01:23   #1
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

"Facebook leser brukernes private samtaler"

På adressa.no så ligger en artikkel med denne overskriften nå. En i mine øyne tåpelig overskrift, men innholdet er interessant synes jeg.

http://www.adressa.no/nyheter/innenr...cle3247471.ece

Facebook har en programvare som varsler ledelsen dersom det er samtaler som inneholder et sett av forhåndsdefinerte ord som kan tyde på at noen prøver å lure unge til tvilsomme treff. Altså en måte å avsløre feks pedofile på.

Og får facebook inn varsler som tyder i den retning, så vil da ledelsen gå inn og lese de aktuelle samtalene, for så å vurdere om det er noe å ta videre.

At facebook har anledning til å lese brukernes private meldinger, det overrasker meg ikke. På et hvert nettsted så har eier/ledelse muligheter til å gå inn i databasen og finne absolutt alt som er skrevet. Det kan man på forumer som fp, og også på steder som feks gmail. Så her dreier det seg om å faktisk stole på at ledelsen ikke utnytter denne muligheten uten at det er noe alvorlig som ligger til grunn.

I følge artikkelen i adressa her, så mener datatilsynet at slikt er ulovlig. Jeg er helt enig i at det i utgangspunktet bør være ulovlig for ledelsen å faktisk lese private meldinger. Det vil kanskje forhindre at ting blir lest uten grunn. Men, jeg synes også at det burde være muligheter for en slik overvåkning som facebook her har, slik at man kan fange opp ting som skjer. For de skjer, ofte.

Mange vil nok tenke at nei...facebook har da ingen ting med å lese _mine_ samtaler, men det er jo heller ikke det det dreier seg om... Jeg velger å tro at de ikke går inn og leser uten at de faktisk har fått signaler om at de bør lese, og blant størsteparten av brukerne der inne, så har de heller ingen grunn til det. (På samme måte som jeg velger å tro at forumledelsen rundt om på div forum, ledelsen i gmail etc, ikke leser mine ting, med mindre det er fanget opp noe som tilsier at de burde.)

Egentlig så kjenner jeg at dette er noe de aller fleste større nettsteder burde gjøre...å ha et system som fanger opp gjentatt bruk av ord som kan tyde på at noe foregår.

Hva mener dere?

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 01:33   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Facebook leser brukernes private samtaler"

Jeg mener at Facebook ikke har lov til å overvåke folk, mer enn Rema eller H&M har det. Jeg mener også at vilkårlig overvåkning fortsatt bør være forbudt, uavhengig av hvilke fordeler man anser at man oppnår med det. Og særlig synes jeg ikke det skal være opp til privateide aksjeselskap å bestemme at de har moralsk god nok grunn for å overvåke andre mennesker som det måtte passe dem selv.

På den andre side så er det jo opplagt at Facebook har mulighet og midler til å overvåke hva som helst som skjer på sine egne servere, og det overrasker meg ikke at de gjør det. Hvis folk ikke vil ha ytringene sine overvåket av Facebook, så synes jeg ikke de skal skrive dem der heller.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 03:18   #3
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Facebook leser brukernes private samtaler"

Enten det er private meldinger, lukkede fora eller annet så synes jeg det alltid er lurt å vurdere om man har tillit til de som har tilgang til databasene før man deler personlige ting. Regler er en ting, men slett ikke alle bryr seg så mye om det. Så for min del handler det om hvem som i teorien har tilgang. Det blir for naivt å tro at alle følger alle spilleregler til enhver tid.

Jeg tillater meg f.eks. å være mer privat her på FP enn jeg gjør på FB. Nettopp på grunn av dette med tillit.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 10:37   #4
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.498
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Facebook leser brukernes private samtaler"

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

I følge artikkelen i adressa her, så mener datatilsynet at slikt er ulovlig.

De mener at dette ville ha vært ulovlig for et norsk selskap i Norge. Det er en forskjell. Jeg vil tro det er helt legalt det FB driver med.

Personlig opplever jeg det som fint at slike saker kommer opp i ny og ne. Når det gjelder overvåkning, så har teknologien innført veldig mange nye muligheter som rett og slett ikke eksisterte før. Ta telefon feks, før var det ikke mulig å overvåke (tale)samtaler uten å gjøre noe aktivt. Ved sms tekstmeldinger lagres en kortere periode hos leverandør. Det har altså vært et teknologiskifte fra å måtte gjøre noe aktivt til at dette skjer "av seg selv", men må faktisk aktivt inn å slette logger etc

Opprinnelig lagt inn av Carrera

Egentlig så kjenner jeg at dette er noe de aller fleste større nettsteder burde gjøre...å ha et system som fanger opp gjentatt bruk av ord som kan tyde på at noe foregår.

Jeg er usikker. Det vil alltid bli et kappløp, som gjør at de som overvåker også må ha en kontinuerlig forbedringsprosess. Hvem skal ha kapasitet til å jobbe med dette? (med andre ord: Kan vi sikre kvaliteten på en slik type overvåkning? Hvis vi ikke kan det, er den da verd noe som helst?) Og hvis dette er noe hver enkelt skal drive med, er vi ikke da tilbake til det digitale "ville vesten" med "hver mann har sitt våpen og skal kunne forsvare seg selv"?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 10:54   #5
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.084
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Facebook leser brukernes private samtaler"

Noen som bruker facebook-appen her? Noen som leste vilkårene før de takket ja?

Facebook er rå på overvåkning, og jeg setter lite pris på det. All grunn til å oppfatte stedet som et offentlig sted, også i innboksen.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 19:15   #6
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.755
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Facebook leser brukernes private samtaler"

Jeg skriver aldri noe på fora, epost, blogg, fb eller andre nettbaserte sosiale media som ikke kan stå på trykk i avisa. For å si det litt flåsete. Jeg har alltid gått ut fra at det finnes moduler, programmer, apps etc. som gjør det enkelt for eiere/administratorer av disse mediene å lese det de måtte ønske ting som er ment å være private. At jeg ikke har noe utpreget behov for å dele hemmeligheter med nettbekjente gjør valget enkelt.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no