Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Juleskinke for dummies

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-11, 21:36   #1
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Juleskinke for dummies

Jeg har kjøpt to juleskinker - hva gjør jeg nå?

(Gilde juleskinke - ferdig kokt - ligger i et slags nett)

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 23:10   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Juleskinke for dummies

Trekker dem?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 23:13   #3
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.959
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Juleskinke for dummies

Spiser dem!

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 23:19   #4
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juleskinke for dummies

Har du tenkt deg til å bruke de som pålegg eller middag?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 23:31   #5
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Juleskinke for dummies

Du kan bruke de som pålegg med rødbeter, sennepssaus eller waldorfsalat. Eller varme skiver i aluminiumsfolie i ovnen. Vi kokte en juleskinke til middag i dag og serverte med stekte, marinerte poteter, dampede grønnsaker og bearnaise saus.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 08:58   #6
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Juleskinke for dummies

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Du kan bruke de som pålegg med rødbeter, sennepssaus eller waldorfsalat. Eller varme skiver i aluminiumsfolie i ovnen. Vi kokte en juleskinke til middag i dag og serverte med stekte, marinerte poteter, dampede grønnsaker og bearnaise saus.

Når det står at de er ferdig kokt, betyr det at de kun trenger oppvarming av et slag?

Jeg tenker å servere på 1.juledag. Vi har dårlig tid til matlaging, men jeg vil gjerne at det skal være jul og høytid over måltidet likevel. Har aldri laget juleskinke før, hverken på ene eller andre måten og er redd for å ødelegge maten.

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 09:47   #7
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.597
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juleskinke for dummies

Jeg har aldri prøvd de ferdig kokte sakene som finnes. Men her i huset serveres tradisjonell svensk julskinka på julaften. Da koker vi den først (det skal jeg gjøre i dag men det slipper jo du). Etterpå fjernes nettet og jeg pensler på en blanding av egg og sennep på skinka. Så strør jeg grillmel over og putter den i ovnen for gratinering. Når den er ferdig får den avkjøle seg før den skjæres opp i tynne skiver. Settes frem på bordet sammen med poteter, prinskorvar, kjøttboller, medisiterkaker, saus, rødkål og surkål osv. Til julskinkan er det veldig godt å ha en god sennep til å smøre utover hver enkelt skive.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 11:15   #8
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.566
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Juleskinke for dummies

Vi pleier å koke juleskinke i cola, før vi gratinerer den med honning og sennep.

Serverer med brun saus, rosenkål og bacon, samt kokte poteter eller potetmos.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 11:21   #9
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.431
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Juleskinke for dummies

Du kan fint skjære skinka i skiver og pakke tett i folie. Varmes i ovnen.
Til er det vanvittig godt med tomatsaus; Surr løk, bacon og gulerøtter i smør. Ha i tomatpure og deretter væske. Avrund med en fløte eller melkeskvett og noen ss sukker. Kan godt la bacon og grønnsaker forbli i, da er det bare å bruke f.eks en stavmikser. Fyldig, søtlig saus til salt kjøtt er nydelig! Tilbehør: Alt dere ønsker av grønnsaker. Vi liker godt å bruke blandinter og lager rikelig. Rosenkål, blomkål, brokkoli, erter, brekkbønner, kålrot, gulerot osv.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 11:27   #10
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Juleskinke for dummies

Vi kjøper alltid ferdig kokt. Skjærer i skiver, legger i alu.folie i en ildfast form og setter i ovnen. Må stå lenger enn det står på pakken, og man bør beregne mer enn mengden som står på pakken også. Det er ihvertfall min erfaring.

Serverer med fløtegratinerte poteter og aspargesbønner ristet i smør, salt, pepper og pinjekjerner. Nam!

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 11:31   #11
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Juleskinke for dummies

Kan jeg glasere skinka med den sennepsblandingen selv om den er ferdig kokt?

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 11:32   #12
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Juleskinke for dummies

Takk til alle som deler råd og tips! Hva skulle jeg gjort uten FP?

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 11:34   #13
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.597
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juleskinke for dummies

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Kan jeg glasere skinka med den sennepsblandingen selv om den er ferdig kokt?

Det kan du. Det skal gjøres etter at skinka er ferdig kokt.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 11:40   #14
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Juleskinke for dummies

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Det kan du. Det skal gjøres etter at skinka er ferdig kokt.

Ok, da tenker jeg følgende progresjon ?
1 - pakk ut skinkene og klipp av nettet
2 - smør på sennepsblandingen
3 - stek i ovnen i ( her må noen gi meg et antall minutt og grader...)
4 - skjær i skiver og legg i folie
5 - varm i ( ja det var tid og varme igjen.....)
6 - server med valg tilbehør


Kan jeg servere med sennepssaus? (hvit saus med sennep på en måte...)

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 11:44   #15
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.597
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juleskinke for dummies

Jeg severer den kald. Grader på ovnen husker jeg ikke. Må sjekke med mamma. Tiden er i hvert fall til fargen er gylden, tar ikke mange minutter.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 11:57   #16
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juleskinke for dummies

Står det ikke på den tro? Hvordan du kan tilbrede?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 12:31   #17
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Juleskinke for dummies

Sennepssaus er veldig godt til.

Når vi kutter den opp kald og varmer i folie tror jeg vi har den på ca 200-220 grader ihvertfall 30 min. Folien stopper jo mye av varmen.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no