Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Norske/nordiske dagboks-/brevromaner

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-07, 12:38   #1
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Norske/nordiske dagboks-/brevromaner

Jeg har en elev i 3. klasse allmennfag som ønsker å lage særemne i norsk med utgangspunkt i Nynne- og Bridget Jones-bøkene. Dette er en elev med ambisjoner og evner til å få en svært god karakter på særemnet, og jeg føler derfor at jeg ikke med god samvittighet kan godkjenne et særemne bare basert på disse to forfatterne og ei sammenligning av hovedpersonene, som var hennes opprinnelige idé. Jeg tror nemlig ikke at hun vil klare å lage et godt nok særemne med dette utgangspunktet. Derimot tenker jeg at hun kanskje kan få til noe bra hvis hun tar utgangspunkt i sjangeren dagboksroman eller til nød brevroman. Men da bør vi finne en forfatter til hun kan jobbe med. Denne forfatteren må være norsk eller nordisk. Og jeg står fast. Kjenner noen til noen nyere norske eller nordiske dagboks- eller brevromaner?

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 12:44   #2
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Norske/nordiske dagboks-/brevromaner

Disse er svenske da, og sikkert ikke oversatt til norsk.

  Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 12:45   #3
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Norske/nordiske dagboks-/brevromaner

Her finner du mange tips.

  Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 12:48   #4
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Norske/nordiske dagboks-/brevromaner

Takk Albertine. Jeg var inne på Wikipedia i går da jeg prøvde å google litt, men det var ikke så mye der som passa. Skal sjekke de tre du nevner spesielt over her; de høres interessante ut.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 12:49   #5
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Norske/nordiske dagboks-/brevromaner

Synes forøvrig godt du kan kreve at en tredje roman blir tatt med, gjerne en fra en helt annen epoke. Interessant å se hvordan sammenligningen blir.

  Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 12:54   #6
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Norske/nordiske dagboks-/brevromaner

Ja, vi krever tre romaner, og hun hadde tenkt å bruke to Nynne- og to BJ-bøker, så sånn sett har hun jo mer enn nok. Men jeg vil heller at hun skal ha med en tredje forfatter og kutte ned til ei bok av hver.

Det beste alternativet så langt er nok Amtmandens Døttre.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 13:09   #7
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Norske/nordiske dagboks-/brevromaner

Erlend Loe kommer med en ny roman som er skrevet som en ung jentes dagbok.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 13:16   #8
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Norske/nordiske dagboks-/brevromaner

Oi, Kaz, det visste jeg ikke! Da ser det ut til at jeg har to alternativer å gi henne. Hun burde klare å få lest den ferdig innen utgangen av uke 41 hvis den kommer til planlagt tid.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 13:30   #9
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norske/nordiske dagboks-/brevromaner

Hanne Vibeke Holst har skrevet tre bøker om Therese; Thereses tilstand, Det virkelige liv og En lykkelig kvinne. Kanskje de bøkene kan brukes?

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no