Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Irriterende dialekter?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-10, 09:18   #101
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.805
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Snodig, men det er bare en dialekt som får det til å vri seg inni meg. Eller egentlig er det vel en sosiolekt. Den brede, nasale bergensdialekten! Jeg er fra Bergen selv, men etter 14 år i barteland høres enkelte bergensksosiolekter fæl ut! Det er nok samme type som Imma snakker om over her.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 09:21   #102
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

En nordlending, en trønder, en haugalending, en bergenser eller to ... Jeg diskriminerer/diskriminerte ikke.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 11:06   #103
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg sliter litt med dialekten til Magnhild Meltveit Kleppa, men det kan godt henne det er MMK jeg sliter meg og ikke dialekta.

Hehehehehee jeg sliter også med dialekten hennes og jeg er rogalending. Men så snakker hun da utpreget jærsk, ganske bredt sådan. Foretrekker stavangersk anytime.

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 11:08   #104
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nordlenninger kan få snakke meg i seng. Jeg liker det jo litt rått og pøkings med barskedialekt er bra.

Min mann er nordlending, say no more.

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 11:14   #105
Didjeridust
Forelska
 
Didjeridust sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Innlegg: 843
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Opprinnelig lagt inn av mocci, her.

Hehehehehee jeg sliter også med dialekten hennes og jeg er rogalending. Men så snakker hun da utpreget jærsk, ganske bredt sådan. Foretrekker stavangersk anytime.

Berre for ordens skuld: Meltveit Kleppa er frå Hjelmeland i Ryfylke og snakkar ikkje jærsk. Ho har ein utprega ryfylkedialekt.

__________________
Rart er fint
Didjeridust er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 11:18   #106
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Didjeridust, her.

Berre for ordens skuld: Meltveit Kleppa er frå Hjelmeland i Ryfylke og snakkar ikkje jærsk. Ho har ein utprega ryfylkedialekt.

Ups sorry, men syns den ligner på mye av det som snakkes på jæren også.

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 11:19   #107
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.250
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Jeg synes egentlig det er ganske barnslig å haaaate og få kvalmegysninger og whatnot av dialekter eller sosiolekter. :Prektig&tållerang:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 12:29   #108
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Opprinnelig lagt inn av mocci, her.

Ups sorry, men syns den ligner på mye av det som snakkes på jæren også.

Det gjør det, de har mange like ord. Men de snakker ofte mye "breiare" enn henne utover Jæren. Kristian Valen har hatt noen fine parodier av henne.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 12:47   #109
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Jeg er ikke spesielt glad i kvinnelige skjerende stavangersdialekter (sandnes), altså prat/kvining i et hakk for høyt toneleie, tror det er kombinasjonen som er utslagsgivende.

Ålesunder er heller ikke spesielt pent, sunnmørsk derimot.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 12:50   #110
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Jeg er ikke spesielt glad i trødersk, egentlig. Og sognamaol sliter jeg litt med å forstå. Ei i klassen min er fra ei øy ikke så langt fra Ålesund, og hun har måttet forklare noen ord for meg i ny og ne.

Haugesundsdialekt derimot... :sikle:

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 12:55   #111
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.511
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Det skal vel litt mer til for å irritere meg enn dialekter. Noen er penere enn andre, mens noen forstår jeg rett og slett ikke.
Feks. slik de snakker i Rauland, minner meg litt om gammel norsk og jeg må konsentrere meg 110% for å få med meg hva som blir sagt.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 13:21   #112
Didjeridust
Forelska
 
Didjeridust sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Innlegg: 843
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Det er ikkje lett å forstå dei mest "outrerte" dialektane. Eg minnest ein student med relatvit sterk telemarksdialekt som skulle ha ein "A-kao-gei sjau-fyrre-sjau" ein gong. Eit "Hæ?" frå underteikna brakte på det reine at det han spurte om var ein "AKG 747"(Ein mikrofon)

__________________
Rart er fint
Didjeridust er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 13:32   #113
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Didjeridust, her.

Det er ikkje lett å forstå dei mest "outrerte" dialektane. Eg minnest ein student med relatvit sterk telemarksdialekt som skulle ha ein "A-kao-gei sjau-fyrre-sjau" ein gong. Eit "Hæ?" frå underteikna brakte på det reine at det han spurte om var ein "AKG 747"(Ein mikrofon)

Hahahaha, jeg hadde ikke skjønt et kvekk selv.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 13:40   #114
Marlen
Superaktiv
 
Marlen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Sunnhordland
Innlegg: 332
Marlen er litt kul
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Bred bergens dialekt er kanskje det verste som finnes.
Men som oftest er det vel personen man misliker og derfor misliker dialekten, tror jeg.

__________________
Storesøster 05
Lillebror 08
Marlen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 13:42   #115
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Kvalmebølger skal det endel til før jeg klarer å mønstre opp, og jeg synes vel det høres i overkant dramatisk ut å få det av dialekter, men jeg synes ikke sørlandsdialekter klinger spesielt godt i mine ører. Særlig når menn snakker sørlandsk, blir veldig feminint i grunnen.

Jeg er veldig glad i vestlandsdialekter, alle typer av dem, kanskje bortsett fra bergensk.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 13:47   #116
Magnolia
Stiv
 
Magnolia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.964
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Jeg er ikke så veldig glad i dialektene fra områdene rundt Stavanger og Kristiansand. Selve bydialektene er fine (spesielt Kristiansandsdialekt ), men i kystbeltet mellom byene snakkes det, eh, ikke spesielt pent. Brei østfolddialekt høres omtrent alltid harry og rånete ut.

En av mine favorittdialekter er hallingdølsk. Jeg digger Ål-dialekt!

__________________
Magnolia, Mini (2004) og Junior (2007)
Magnolia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 14:02   #117
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Bydialekter er ofte lite sjarmerende. Jeg liker verken den breiale bergenseren, den joviale trønderen, den nasale ålesunderen eller den fisefine oslovestbeboeren. Randsonedialektene er det derimot sjelden noe i veien med og bygdedialektene er gjerne mest sjarmerende jo mer uforståelig de er. Jeg kan ikke plukke ut en landsdel jeg synes snakker stygt.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 14:26   #118
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg synes egentlig det er ganske barnslig å haaaate og få kvalmegysninger og whatnot av dialekter eller sosiolekter. :Prektig&tållerang:

Kom det fra strilen som snakker kvasi-bergensk.

:dukker:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 14:31   #119
Blomst
nygift
 
Blomst sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Innlegg: 2.118
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Intrigue, her.

ærendalsk er ikke favoritten. "Kan e sitte med du?"

"Kan e sidde me du?"
E e a å edå jåbæ.
Jeg snakker ærendalsk selv, og synes det er forferdelig å høre noen snakke slik på tv.

Ellers, jeg synes ikke bergensk er stygg, men kanskje litt irriterende å høre på!

__________________
Det har jeg ikke gjort før, så det kan jeg helt sikkert.....

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10

Sist redigert av Blomst : 08-03-10 kl 14:37.
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 14:34   #120
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Irriterende dialekter?

Kvalmebølger er det langt i mellom at jeg opplever. Men jeg finner egentlig ganske mange dialekter lett irriterende.

Spesielt merker jeg det når det gjelder f.eks. kursholdere eller på TV. Det er tungt å følge med når setningsbygning og ordvalg blir "for sært" (les: langt fra min egen dialekt).

Bergensk er en av de dialektene jeg sliter med. Jeg er ikke lokalkjent nok til å vite hvor i Bergen, og om det er innafor eller utafor byen.

Og så syns jeg en del trønderdialekter er slitsomme fordi de liksom svelger halve ordet og man må gjette seg til hva de skulle si.

Ja, og så ganske mange andre dialekter, egentlig, det var disse to jeg kom på.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no