Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Sjokk og forargrelse: sensurering av moderne barnelitteratur

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-12, 13:03   #1
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjokk og forargrelse: sensurering av moderne barnelitteratur

Jeg har kjøpt ""Dødslekene" (Hunger Games) til 10-åringen. Jeg var litt i tvil om hun er i yngste laget, så for sikkerhets skyld spurte jeg den hyggelige og tilsynelatende oppegående damen i bokhandelen om hvilken aldersgruppe de anbefalte den for.

"Vanligvis fra 10 år og oppover" sa hun. OK. Så langt, så godt.
"Ja, for de har jo forkortet den litt og tatt bort de verste bitene på norsk da".



Jeg trodde seriøst at de hadde sluttet med slikt nu til dags. Jeg mener, hva pokker er vitsen?! Hvis de mener den er for skummel for tiåringer, så sett da for svingende 11- eller 12-årsanbefaling på boken, i stedet for å ødelegge den.

Vel, jeg har nå kjøpt den likevel, og siden jeg nå får den tvilsomme glede av å lese den, etter å ha lest den engelske originalen først, så kommer det nok en rapport her, på sikt.

Men altså: Makan!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
 

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no