Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Kjøkkenhage for nybegynnere

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-10, 11:15   #61
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Hvordan går det?

Min plan for kjøkkenhage er plutselig endret, ettersom det er fint lite ting som vokser på fjellgrunn.
Men jeg har funnet ut at vi skal bygge et rammeverk, type pallekasse og ha i ene skråningen i stedet.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-10, 12:25   #62
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.233
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Etter i dag går det vel rakt åt skogen.

VI har gjødslet, spadd, lagd rader, blandet jord og hva_har_du.
I går satte jeg poteter og i helgen var svigerfar hos oss og sådde agurk, redikk, gulrot og urter.

Idag snør det.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-10, 12:44   #63
valborg
Superaktiv
 
valborg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 345
valborg er litt kulvalborg er litt kul
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Etter i dag går det vel rakt åt skogen.

VI har gjødslet, spadd, lagd rader, blandet jord og hva_har_du.
I går satte jeg poteter og i helgen var svigerfar hos oss og sådde agurk, redikk, gulrot og urter.

Idag snør det.

Sådde ute i går. Det snør jo ikke litt. Masse! Jeg er veldig sjokkert.

__________________
02, 04, 08
valborg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-10, 12:50   #64
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Jeg plantet ut salat, gresskar, solsikke og tomat fra minidrivhuset på søndag.
Tomatene skulle jeg ha inne, men glemte dem igjen ute i all ståheien. Her har det vært bra kaldt de siste nettene, så jeg tipper de ikke klarer seg.
Det andre ... vel - det vokste ut av de små pottene, så noe måtte jeg gjøre.
Her er det sol og bart da, i det minste. Men det er kaldt om netttene.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-10, 12:52   #65
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Det er ikke snøen som tar knertene på spirene - det er frosten. Snøen virker isolerende, så hvis det skulle komme frost etter dette slik at snøen blir liggende så er det bare bra at det har kommet snø på toppen.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-10, 12:57   #66
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Etter i dag går det vel rakt åt skogen.

VI har gjødslet, spadd, lagd rader, blandet jord og hva_har_du.
I går satte jeg poteter og i helgen var svigerfar hos oss og sådde agurk, redikk, gulrot og urter.

Idag snør det.

Håper det går bra likevel.

Jeg venter alltid, klok av skade, til etter 17 mai med å så noe direkte ute (bortsett fra ringblomster som tåler alt).

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 14:55   #67
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Nå har mine squashplanter blitt så store at jeg klør etter å plante dem ut, men det er for tidlig, ikke sant? Det ser ut til at nattefrosten er borte, men det blir fortsatt ganske kaldt om natten (3-4 grader).

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 14:58   #68
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.206
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Nå har mine squashplanter blitt så store at jeg klør etter å plante dem ut, men det er for tidlig, ikke sant? Det ser ut til at nattefrosten er borte, men det blir fortsatt ganske kaldt om natten (3-4 grader).

Jeg kjøpte squashplanter på gartneriet i går, og de anbefalte meg å vente, så nå står de på et brett på trappen, jeg tar dem inn til natten.

En annen ting: Jeg har en gammel sandkasse (11 år gammel) i trykkimpregnert materiale. Jeg har vært betenkt i forhold til å bruke den til kjøkkenhage på grunn av trykkimpregneringen, men er det mulighet for at når den er blitt såpass gammel, så er det ok?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 15:18   #69
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg kjøpte squashplanter på gartneriet i går, og de anbefalte meg å vente, så nå står de på et brett på trappen, jeg tar dem inn til natten.

En annen ting: Jeg har en gammel sandkasse (11 år gammel) i trykkimpregnert materiale. Jeg har vært betenkt i forhold til å bruke den til kjøkkenhage på grunn av trykkimpregneringen, men er det mulighet for at når den er blitt såpass gammel, så er det ok?

Sa de noe om hvor lenge? Det er kanskje lurt å sette de ut om dagen, ja, for å herde dem litt.

Når det gjelder trykkimpregnering, har jeg lite å bidra med. Vi har brukt noe gammelt panel av et eller annet slag og lagd en boks av det.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 15:21   #70
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.206
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Sa de noe om hvor lenge? Det er kanskje lurt å sette de ut om dagen, ja, for å herde dem litt.

Han virket ganske optimistisk, snakket om få netter. Det kommer an på været. Hvis temperaturen går ned mot null, må plantene inn. Det ser jo straks mer lovende ut etter helgen.

Jeg vil ikke ha dem inne om dagen, for da blir de så lange og strantete, selv om de står rett oppi et vindu.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 21:25   #71
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Hva kan man så nå? Fortrinnsvis direkte ute?

Jeg har vært på flyttefot og først nå er jeg i stand til å tenke på noe annet enn flytting.

Ingen svære prosjekt, men det hadde vært hyggelig med litt urter. Er det forsent? Eller bør jeg kjøpe ferdigplanter og plante ut dem (vil de da spre seg, eller har jeg da bare den ene lille busken jeg kjøper??)

Annet som kan være lurt å så nå? Evt kjøpe planter og plante ut? Tomater?

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 17:46   #72
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.233
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Det spirer her!

Gulrota spirer bittelitt, reddik, salat og sukkererter har store spirer og mynte og gressloken ser også til å komme fint. Dette er stas altså!

mjk: jeg sådde direkte ute for noen uker siden. På de fleste frøpakkene står det at man kan så ute i april og mai, og det er jo nå. Lykke til!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 17:58   #73
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere


Her tok kulden knekken på det meste.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 18:50   #74
Gulla
Superduperaktiv
 
Gulla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 579
Gulla er populærGulla er populærGulla er populær
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Jeg plantet sukkererter og issalat med det samme telen gikk. De har blitt ganske store nå, måtte binde opp sukkerertene i forrige uke. Urter er veldig greit. Jeg pleier og så de til langt utpå sommeren, så har jeg friske urter til snøen kommer omtrent. Ellers kan vel det meste settes ut nå, begynner å bli litt sent da kanskje, hvis ikke de er forkultivert inne.

Gulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 18:51   #75
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Her har sukkerertene overlevd, men de er innendørs.
Salaten er til og med død, det hadde jeg jammen ikke trodd. Men ikke noe problem; vi sår på nytt og denne gangen sår vi direkte.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 22:26   #76
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.842
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Det ble aldri noe av de kassen jeg så entusiastisk hadde tenkt til å lage.
Men jeg har tomatplante og agurkplante i potter.
Jeg har også kjøpt to forskjelige salater, gressløk, purre, mais (veldig spent på resultatet her) og gresskar. De venter bare på å komme i potter. Og jordbær i hengeampel.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 22:49   #77
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Tror jeg tar en tur på et hagesenter i morgen og ser om det finnes noen frø igjen, og tar det derfra. Kjøper sikkert noe jeg kan plante også, så jeg slipper å vente og vente og vente. Vil gjerne ha noen urter og høste av nå når grillsesongens starter. Persille, basilikum, mynte, rosmarin, gressløk kanskje?

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 00:26   #78
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.136
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Jeg har urtehage ute, et bed med planker rundt (hjemmelaget). Det har to sorter timian, oregano, gressløk og mynte som jeg har fått som avleggere. Har også persille der som jeg har sådd selv, og hvitløk som jeg planter hvert år. Det er superlett å bare putte fedd i jorda. Det spirer fort og gresset som kommer opp av hvitløken kan klippes av hele tiden og brukes i salater etc. Smaker som gressløk med mild hvitløkssmak.

Vi har jordbær i verandakasser og krukker som kommer igjen hvert år. Basilikum sår jeg og har i vinduskarmen og jeg har koriander. Den tror jeg at jeg skal plante ut. Den er litt pinglete.

I fjor hadde vi sukkererter og tomater, pleier kjøpe ferdig tomatplante, gjerne cherry. Lurer på å prøve squash i år.

Når jeg tenker meg om tror jeg at jeg frøys ned frø/erter fra sukkerertene i fjor og det skal jeg sjekke i morgen!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 11:05   #79
Frances
Lykkelig naiv
 
Frances sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 861
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Jeg fylte opp de to kassene mine i går. Nå har jeg blomkål, purre, reddiker, gulerot, ringblomster og sukkererter. Har også laget balkongkasser med krydderurter som henger i klatrestativet til klematisen. Har virkerlig kost meg med hele prosessen og vil bare gjøre mer og mer.... Håpet er bare at det vil stå i fred for rådyr og sau.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 11:41   #80
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøkkenhage for nybegynnere

Jeg vurderer å bruke sandkasse til ungene som en liten grønnsakshage. De har tømt ut nesten all sanda fra den, så den blir jo ikke brukt.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no