Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva bruker dere søtpoteter til?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-09, 21:09   #21
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bruker dere søtpoteter til?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Altså - søtpoteter må blandes med deilige karbohydrater forkledd som marshmallows.

Gud hjelpe!
her snakker vi om noe amerikansk, skjønner jeg.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 21:46   #22
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bruker dere søtpoteter til?

Dette er en oppskrift på skikkelig sørstatsmat - sweet potato caserole. I sørstatene bruker man det som en sidedish til f. eks. salt skinke, men i nord bruker de det som dessert. Jeg har ikke orket å oversette alle målene (baare temeraturene), men trenger dere dem på norsk skriver dere dem bare inn i google. F.eks: "1 pound in kg" eller "1/3 cup in dl" så får dere dere opp. En annen ting som er kjekt å vite er at jo eldre søtpoteten er, jo søtere er den. De gule er også søtere enn de hvite.

5 pounds små søtpoteter (ca 10 poteter)
8 ss smør
1 3/4 ts salt (dropp det hvis dere bruker saltet smør)
3/4 ts nyrevet muskatnøtt
1/3 cup honning
1/3 cup lysebrunt sukker (demerara f.eks)
1/3 cup vanlig sukker
3 egg, lett sammenpisket
2 ts vaniljeekstrakt (kan bruke vaniljesukker i i stedet)
3 cups melk, varmet opp
1 ss mykt smør

Topping:
1 cp lysebrunt sukker
1 cup hvetemel
1/2 ts kanel
1/2 ts revet muskatnøtt
1/4 ts salt
8 ss avkjølt smør
1 cup hakkede pekannøtter (eller valnøtter)

Bak potetene i ovnen på 175 i 1-1,5 timer, til de er veldig myke. Avkjøl dme let, og skrell dem. Legg poteten i en bolle, bruk "paddle attachement" på en kjøkkenmaskin og mos de varme potetene på lav hastighet (dette kan sikkert gjøres for hånd også). Tilsett smøret, og rør til det er godt blandet. Tilsett salt, muskat, honning, sukker, egg, vanilje og rør videre i 2 minutter. På lav hastighet - bland inn melka. Når alt er blandet, smak om du trenger mer salt eller muskat.

Smør en ildfast form med det myke smøret og hell blandingen oppi.

Skru opp ovnen til 190 grader.

Toppingen: Bland alt det tørre godt, bruk fingrene til å jobbe inn det avkjølte smøret til blandingen minner om havregryn, med noen litt større smørbiter. Rør inn pecannøttene og strø jevnt over potetene. Bka i ovnen i ca 30-45 minutter, til toppen er crispy og potetene har satt seg, men er litt bløte i midten.

Server varmt.

Så skal jeg se om jeg finner paioppskriften.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 21:48   #23
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bruker dere søtpoteter til?

Små søtpoteter? Jeg har aldri sett det, kun sånne svære monstre til 10-15 kroner stykket. Men takk for oppskriften, gleder meg til pai-oppskrift for det er det jeg har mest lyst å lage.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 21:51   #24
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bruker dere søtpoteter til?

Det der hørtes ufattelig digg ut glitter. Selv om jeg i utgangspunktet er skeptisk til søtpoteter.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 23:09   #25
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bruker dere søtpoteter til?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Det der hørtes ufattelig digg ut glitter. Selv om jeg i utgangspunktet er skeptisk til søtpoteter.

Det er digg. Litt sånn puddingaktig.

Her kommer paioppskriften!

Paideig:
2 1/2 kopp (6 dl) siktet hvetemel
1/4 ts salt
6 ss usaltet smør (eller vanlig smør, og dropp saltet), frosset i småbiter.
3/4 (1,7 dl) kopp margarin, frosset i småbiter
6-8 ss isvann.

Bland hvetemel og salt i en bolle. Ha oppi smørbitene og margarinen og bland det hele i en food processor. Har du ikke food processor kan du bruke to kniver, som du "skjærer" med, hver sin vei. Hold på med dette til blandingen ser ut som grovere, litt klumpete mel, med noen ertestore smørbiter, litt som havregryn her også. Hell seks ss med isvann over, og bland sammen med en gaffel. Henger ikke deigen sammen, prøv med 1 til 2 ss til. Kna deigen sammen, del den i to, klapp til to runde, store kaker, kle dem i plast og legg dem i kjøleskapet i minst to timer. Den kan ligge i kjøleskap i opptil tre dager, eller i fryseren i tre måneder.

Fyll:
2 cups moste søtpoteter (de blir bedre hvis man baker dem på forhånd som i oppskriften over, enn når man koker dem)
1 cup sukker
3/4 ts kanel
1/4 ts malt ingefær
1/4 ts revet muskatnøtt
1/8 ts allspice
1/2 ts salt (dropp hvis du bruker saltet smør)
2 store egg
1 stor eggeplomme
3/4 cup helmelk
3/4 cup fløte (den feteste, tror jeg)
1 ts ferskpresset sitronsaft
3 ss smør, smeltet og avkjølt
1 ts vaniljeekstrakt (kan bruke vaniljesukker)

Lag ferdig paideigen, og bruk halvparten til å dekke en 9 inch paiform. Stek den såvidt (legg aluminiumsfolie og tørkede erter oppi, så holder den seg på plass, passpå at kantene er dekket så de ikke blir for stekt) 15 minutter på 200-205 grader.

På medium til lav hastighet bruk "paddle attachement (hva heter det på norsk?) bland sammen moste poteter, sukker, krydder og salt til alt er godt blandet. Tilsett eggene, ett av gangen og rør godt etter hvert egg. Skrap ned sidene på bollen, reduser hatigheten til lav og tilsett melk, fløte, sitronjus, smeltet smør og vanilje (bruker du vaniljesukker må den oppi sammen med krydderet i stedet). Bland alt godt sammen.

Hell fyllet i skallet (etter at du har tatt vekk folie og erter! ), bak i 10 minutter på 205 grader, reduser varmen til 160 o bak i 50 minutter til, eller til fyllet har satt seg og består prikketesten med en kniv, gaffel eller strikkepinne stukket inn nær kanten. Avkjøl på rist, og server lunken.

Enjoy!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 23:12   #26
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bruker dere søtpoteter til?

Jeg merker meg at Iset fullstendig ignorerer marshmallowsforslaget mitt.

Her er uansett en oppskrift som jeg har brukt fra opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt:

Sitat:

Ingredienser:
6 søtpoteter
ananas og -saft fra 1 boks ananas i biter
3 ss smeltet smør
2 ss brunt sukker
½ ts kanel
½ ts salt
1 ss maisenna
marshmallows

Kok søtpotetene til de er møre og skrell dem. Skjær potetene i litt tykke skiver og legg dem i en smurt, ildfast form. Sil ananas og ha ananassaft, smør, brunt sukker, kanel, litt salt og maisenna i en kjele og kok til sausen er blank og tykk. Fordel ananasbitene over potetene. Hell over sausen.
Sett formen i ovnen ved 180 °C og stek i ½ time. Ta ut formen og legg marshmallows delt i to på toppen. Sett formen inn i ovnen igjen til marshmallowsen er karamellisert. Server retten varm.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 23:36   #27
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.314
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva bruker dere søtpoteter til?

Jeg lagde samme retten som deg i dag Iset, og søtpotetene falt ikke i smak her i gården heller.
Jeg har (heldigvis) ingen til overs, men skal vurdere sånn mos en annen gang. Når bare dette mislykkede forsøket med søtpotetene har gått litt i glemmeboken.
...Jeg ble forresten ikke så fornøyd med den molasses sausen heller. Kyllingen derimot ble veldig god

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 23:56   #28
Fru Snurp
Overdriver
 
Fru Snurp sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.054
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Sv: Hva bruker dere søtpoteter til?

Deler de opp i terninger, blander godt inn med litt krydder; salt, pepper, urteblanding man liker (gresk, provence, el.lign) og olivenolje (ikke ekstra virgin), og baker i ovnen ved 175 grader. Kan spises som tilbehør istedet for poteter, men jeg foretrekker å avkjøle de litt og ha i en salat. Synes søtsmaken kommer best frem når de er kalde.

__________________
Fru Snurp (70tallet) og Gla'gutten ♥ (2008)
Fru Snurp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 23:56   #29
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bruker dere søtpoteter til?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg merker meg at Iset fullstendig ignorerer marshmallowsforslaget mitt.

Oj. Hehe, den høres ... Spesiell ut. Kanskje jeg burde prøve. Men 6 søtpoteter, det er vel de minste man kan finne da? Jeg har som sagt bare funnet svære monstre, og EN slik potet blir jo veldig mye.

Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.

...Jeg ble forresten ikke så fornøyd med den molasses sausen heller. Kyllingen derimot ble veldig god

Kyllingen ble super! Jeg sløyfet hele sausen, siden melasse er dyrt, og siden den overhodet ikke hørtes noe god ut.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 00:21   #30
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva bruker dere søtpoteter til?

Du må prøve søtpotetmos ja. Det er kjempegodt!
Og søtpoteter i staver sammen med andre rotgrønnsaker.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 10:03   #31
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bruker dere søtpoteter til?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men 6 søtpoteter, det er vel de minste man kan finne da? Jeg har som sagt bare funnet svære monstre, og EN slik potet blir jo veldig mye.

Det står vekt i oppskriften min også, så hvis du bruker større poteter er det bare å veie dem.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 10:18   #32
Karmosin
Fullverdig medlem
 
Karmosin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 59
Karmosin har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva bruker dere søtpoteter til?

Jeg har lett etter oppskrift på Sweet potato pie i årevis! Jippi! Gleder meg til å lage dette i dag, endelig

Karmosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 10:45   #33
Trolljenta25
Erfaren
 
Trolljenta25 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 896
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Sv: Hva bruker dere søtpoteter til?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Altså - søtpoteter må blandes med deilige karbohydrater forkledd som marshmallows.

Veronal, det fins ingen andre måter å spise det på!!! Skal sende deg prikk, som trøst for at Iset overså forslaget ditt fullstendig.

Søtpoteter blir mye brukt i Usa. På østkysten er det veldig vanlig å ha det som tilbehør til Thanksgivingmiddagen. Det er nevnt flere steder at det er godt tilbehør til både kylling og and, og kalkun faller selvsagt i samme bås.
Det er veldig vanlig å bruke "Sweet potato casserolle", altså søtpotetmos, til middagen. Oppskriften Glitter delte er noe à la det jeg gjør, selv om jeg lager det på slums: Søtpoteter, smør, litt fløte, litt brunt sukker, litt kardemomme, bittelitt kanel, salt og pepper, og marshmallows rørt i, pluss noen på toppen. (Bruker helst mini-marshmallows hvis jeg finner.) Dette stekes i ovnen på 180 grader til marshmallowsen er gylden på toppen.

Nordmenn finner denne retten til å være altfor søt, og de fleste av den eldre generasjonen spesielt, liker det ikke så godt. :trangsynte: De synes det nesten er som en dessert.

Sweet potato pie er jo også veldig vanlig. Det er min favorittdessert fra Usa. Og hadde jeg vært en som liker å bake, så hadde jeg nok laget det innimellom. For de av dere som kommer til å lage det, så pleier amerikanerne å servere paien med litt krem på hvert stykke. Cool Whip helst, men det vet jeg ikke om man får i Norge engang.

Opprinnelig lagt inn av Karmosin, her.

Jeg har lett etter oppskrift på Sweet potato pie i årevis! Jippi! Gleder meg til å lage dette i dag, endelig

Hørt om Google.com? Der finner man det meste.

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 10:49   #34
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bruker dere søtpoteter til?

Man får Cool Whip i Norge, tror jeg, men jeg foretrekker kremfløte. Gleder meg til å prøve paien!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-09, 11:43   #35
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bruker dere søtpoteter til?

Jeg skjærer dem i biter og har i wook, eller når jeg skal lage rotmos.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no