Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Stuffing til kalkun

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-06, 18:06   #1
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stuffing til kalkun

Jeg har prøvd litt forskjellig stuffing til kalkun, men kunne tenke meg å prøve noe nytt i år. Som tilbehør har jeg så langt tenkt å lage hasselbackpoteter, kanskje portvinssaus, waldorfsalat og en eller to andre gode salater. Skal gå gjennom kokebøkene mine og se om jeg finner noe som ser fristende ut.

Hva slags stuffing syns dere er aller best?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 18:14   #2
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stuffing til kalkun

Jeg foretrekker "den vanlige" med rømme, loffestoff, bacon, sopp og persille.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 18:19   #3
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stuffing til kalkun

Har du oppskrift på "den vanlige"?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 18:41   #4
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stuffing til kalkun

Jeg har ikke oppskrift, men mamma pleide å lage en nydelig stuffing med medisterdeig og svisker og noe. Jeg kan få tak i oppskrift dersom du er interresert.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 18:44   #5
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stuffing til kalkun

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Jeg har ikke oppskrift, men mamma pleide å lage en nydelig stuffing med medisterdeig og svisker og noe. Jeg kan få tak i oppskrift dersom du er interresert.

Tusen takk, men jeg har en oppskrift som ligner på denne, og jeg er ute etter noe mindre "julemiddag"-smak tror jeg.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 18:51   #6
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stuffing til kalkun

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

... og jeg er ute etter noe mindre "julemiddag"-smak tror jeg.

Det er jo jul jo.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 18:52   #7
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stuffing til kalkun

Det er til nyttårsaften.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 18:54   #8
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stuffing til kalkun

Julen varer helt til påske!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 18:55   #9
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stuffing til kalkun

Jeg skal lage denne i år: http://www.aperitif.no/index.db2?id=77259

Jeg har ikke prøvd den tidligere, men den ser veldig god ut, og passer sikkert ypperlig til portvinssaus. *gledermegtilnyttårsaften*

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 18:59   #10
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stuffing til kalkun

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Har du oppskrift på "den vanlige"?

Tja... Jeg tror det står noe i det heftet som følger med Prior sine kalkuner. Ellers tror jeg at jeg har noe i et blad et sted - jeg kan se etter om en stund.

Jeg lager nesten alltid for mye, men det gjør ikke så mye for den er så god.

Jeg bruker vel et beger seterrømme (ikke bruk lettrømme - siden kalkun kan bli tørt er det fint med det ekstra fettet), en god del loffestoff, 6 - 8 sjamponjonger som jeg bruner med en pakke smårettbacon og persille etter smak. Jeg liker mye.

... men som sagt, jeg skal se om jeg finner den riktige oppskriften.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 19:00   #11
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stuffing til kalkun

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det er til nyttårsaften.

Jammen, jammen, julemat spiser man jo til og med første nyttårsdag. Det er jo tross alt bare litt over en uke i året liksom ...

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 19:26   #12
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stuffing til kalkun

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Har du oppskrift på "den vanlige"?

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Tja... Jeg tror det står noe i det heftet som følger med Prior sine kalkuner. Ellers tror jeg at jeg har noe i et blad et sted - jeg kan se etter om en stund.

Jeg lager nesten alltid for mye, men det gjør ikke så mye for den er så god.

Jeg bruker vel et beger seterrømme (ikke bruk lettrømme - siden kalkun kan bli tørt er det fint med det ekstra fettet), en god del loffestoff, 6 - 8 sjamponjonger som jeg bruner med en pakke smårettbacon og persille etter smak. Jeg liker mye.

... men som sagt, jeg skal se om jeg finner den riktige oppskriften.

Jeg fant, jeg fant!

Som du ser bruker jeg altså å lage en god del mer...

100 g bacon i terninger - ferdig eller selvkuttet (jeg bruker altså en hel pakke
250 g sjampinjonger (eller skogssoppblanding)
200 g loffeterninger
1 ts hakket persille (jeg bruker vel heller en spiseskje eller to, men da smaker det ganske mye)
4 ss seterrømme
1 ts basilikum (som det hender jeg dropper pga all persillen)

Smak til med salt og pepper.




Jeg slenger dessuten med denne oppskiften på sesamstekte poteter og gulrøtter.

Til 8 personer (sier oppskriften, jeg husker ikke hvor mye det gikk den ene gangen jeg lagde det - ei heller hvor mange vi var - det er en stund siden)

1 1/2 kg poteter
750 g gulrøtter

Skrelles og deles i biter

salt og hvit pepper
4 ss sesamfrø
1 ts hvetemel
smør eller olje til steking

Potetene kokes i 5-6 minutter. Slå av vannet og ha dem i en bolle hvor du drysser 3 ss sesamfrø og melet på dem. Kok gulrøttene på samme måte og la dem renne av.

Varm smør/olje i en langpanne og fordel potetene i pannen. Settes inn i ovnen når det gjennstår ca 1 time av kalkunens steketid. Etter 45 minutter tilsettes gulrøttene. Ha over litt sjy og resten av sesamfrøene. Inni ovnen igjen. Når kalkunen er ferdig og tatt ut kan du skru på til 225 grader og la langpannen stå i ca 10 minutter til.


Vel bekomme!

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 20:04   #13
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stuffing til kalkun

Tusen takk for svar!

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 21:01   #14
Mumriel
Perspektivutvider
 
Mumriel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 272
Mumriel er populærMumriel er populærMumriel er populær
Standard

Sv: Stuffing til kalkun

Jeg vet det ikke var salater du spurte etter, men du skulle lete etter det, og disse er kjempegode til nyttårskalkun:

Fin ertesalat !
(Petit pois à la parisienne)

Kok opp
· 1 liter vann
· 2 terninger hønsebuljong
Tilsett
· 800 g frosne erter
· 6 stilker selleri i skiver
· 1 purre i skiver
og varm rask opp til kokepunktet. Sil av vannet. Bland inn:
· 1 beger crème fraiche .
Smak til med
· hvitløk
· salt & pepper
· urtekrydder
Pynt salaten med:
· sprøstekt bacon i biter
· osteterninger

Fint følge til kalkun som festmat.


Rosenkål med mandler !

Rensing av fersk rosenkål: Legg rosenkål i kum med kald vann. Skjær av stilkfestet og fjern ytre blad. Skjær et kryss inn i stilkfestet. La rosenkålen ligge i kaldt vann fram til bruk.

Kok opp:
· 5 dl vann
· 1 buljongterning
Tilsett:
· 500 g frisk rosenkål/300 g frossen
· 1 hakket løk
La koke til knapt mørt. La renne godt av.
Stek
· 1 dl mandelflak/hakkede mandler i
· 1 ss smør.
Dryss over litt
· salt.
Fordel mandlene over rosenkålen.

Festfint følge til kalkun.

__________________
Ikke la ortografiske krumspring skygge for intensjonen bak dette innlegget.

~ Den som aldrig lever nu, lever aldrig. Hvad gjør du?
Mumriel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 21:49   #15
Føniks
padawan
 
Føniks sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.950
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Stuffing til kalkun

Jeg har lært en av min far.

500 gr farse
1 pk kyllinglever
3 fedd hvitløk
1 løk
1/2 flaske rødvin

salt-pepper-spiskumin-pakrikapulver

Stek farsen og tillsett finhakket kyllinglever, putt i finhakket hvitløk og løk. Tilsett krydder og til slutt lar man det putre i rødvin.

Den er ihvertfall veldig populær i min familie.

__________________
-På vei ut av forumsdvale?-
Føniks er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no