Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

[Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-07-16, 21:32   #21
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Jeg kan jo si litt hvordan jeg selv har tenkt rundt dette.
Vi snudde storebror da han var 2,5 år fordi vi opplevde at han satt trangt i setet han hadde, han var en lang og stor gutt, bleia ble forskjøvet og vi opplevde lekkasjer etc. Det var et Izi Combi, ikke spesielt stort sete vil jeg si. Den gangen var det også anbefalt å sitte bakover lenger, men jeg vil si det er mer informasjon om det nå, og også bedre utvalg i bakovervendte stoler. Den gangen tenkte jeg ikke en gang på å kjøpe nytt større bakovervendt sete i steden. Han ble snudd direkte til beltestol fordi han veide mer enn 15 kg.

I ettertid har jeg personlig tenkt at jeg opplever at jeg gjorde en dårlig vurdering, og at jeg aldri kunne tilgitt meg selv hvis noe skjedde. Jeg valgte derfor å ha lillesøster bakover til hun ble 4 år. Hun var da 107 cm lang. Vi kjøpte nytt sete da hun var 3 for å kunne ha henne bakover det ekstra året. Hun ble snudd da hun var 4 fordi det var trangt for henne på alle vis, krøkkete å komme ut og inn etc. Da syntes jeg at det fikk holde med at hun tross alt var 4 år. Hun gikk rett over i beltestol. Vi kjøpte ny beltestol til henne selv om hun den gangen hadde et sete som kunne vært snudd og brukt som det. Det virket veldig tungt på den måten. Jeg solgte det isteden.

Jeg har selv følt meg fortrolig med eget valg i ettertid.

Vi satser på at lillebror sitter bakover til han er 4 år også. Vi har kjøpt et sete som ikke kommer til å holde så lenge, men satser på å kjøpe et nytt når han er 2,5 omtrent tipper jeg.

Mine barn er ganske lange og jeg har derfor ikke hatt ambisjoner om lenger enn 4 år. I ditt tilfelle ville jeg latt ham sitte bakover lenger så lenge han har greit med plass, men kanskje snudd ham før neste langtur om det for eksempel er neste sommer. Da ville jeg kjøpt beltestol.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 21:43   #22
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg kan jo si litt hvordan jeg selv har tenkt rundt dette.
Vi snudde storebror da han var 2,5 år fordi vi opplevde at han satt trangt i setet han hadde, han var en lang og stor gutt, bleia ble forskjøvet og vi opplevde lekkasjer etc. Det var et Izi Combi, ikke spesielt stort sete vil jeg si. Den gangen var det også anbefalt å sitte bakover lenger, men jeg vil si det er mer informasjon om det nå, og også bedre utvalg i bakovervendte stoler. Den gangen tenkte jeg ikke en gang på å kjøpe nytt større bakovervendt sete i steden. Han ble snudd direkte til beltestol fordi han veide mer enn 15 kg.

I ettertid har jeg personlig tenkt at jeg opplever at jeg gjorde en dårlig vurdering, og at jeg aldri kunne tilgitt meg selv hvis noe skjedde. Jeg valgte derfor å ha lillesøster bakover til hun ble 4 år. Hun var da 107 cm lang. Vi kjøpte nytt sete da hun var 3 for å kunne ha henne bakover det ekstra året. Hun ble snudd da hun var 4 fordi det var trangt for henne på alle vis, krøkkete å komme ut og inn etc. Da syntes jeg at det fikk holde med at hun tross alt var 4 år. Hun gikk rett over i beltestol. Vi kjøpte ny beltestol til henne selv om hun den gangen hadde et sete som kunne vært snudd og brukt som det. Det virket veldig tungt på den måten. Jeg solgte det isteden.

Jeg har selv følt meg fortrolig med eget valg i ettertid.

Vi satser på at lillebror sitter bakover til han er 4 år også. Vi har kjøpt et sete som ikke kommer til å holde så lenge, men satser på å kjøpe et nytt når han er 2,5 omtrent tipper jeg.

Mine barn er ganske lange og jeg har derfor ikke hatt ambisjoner om lenger enn 4 år. I ditt tilfelle ville jeg latt ham sitte bakover lenger så lenge han har greit med plass, men kanskje snudd ham før neste langtur om det for eksempel er neste sommer. Da ville jeg kjøpt beltestol.

Helt enig med deg, Apan, og mener at jeg gjorde nokså likt med mine to. Eldste som er like gammel som din og minst like stor (større, kanskje) ble også snudd på den alderen som du gjorde, jeg tror i alle fall det var rundt da, mulig hun var noe eldre.

Yngste tror jeg ble snudd da han var rundt 4 eller mulig han var 4.5 siden han ikke veide 15 før det. Tror han ble snudd om våren da min mor skulle passe ham da jeg skulle på utenlandsreise. Jeg følte det var tryggere at hun skulle fest ham riktig i beltestol fremover enn feil bakovervendt.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 21:55   #23
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Men bare på lengre turar, og vi har ingen lange turar i sikte.

Nei, da er det jo noe annet. Jeg oppfattet det som bilsyke var et problem i hverdagen, som det var hos oss.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 22:08   #24
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Da hadde jeg beholdt ham bakovervendt så lenge som det er plass til ham slik, og evt hatt ham i beltestol på turer hvor bilsyke evt ble et problem (om det hjelper å snu ham).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 22:13   #25
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Vår ganske like jevnaldrende ble brått snudd rett etter fødselsdagen (4 år, 118cm/16kg).

Det var egentlig ingen grunn, vi hadde Max Way som går til 25kg, og det fungerte greit i bilen. Det var mannen (som hele tiden har vært mindre opptatt av dette enn meg) som bestemte det- ved å demontere det og bytte seter; storebroren hadde beltestol som han med glede gav videre til lillebror.

Det er 17,5 cm. i forskjell på dei, då. Det betyr vel og litt, med tanke på beltestol, i alle fall. Nå har eg ikkje gjort mykje research på beltestolar, men han min er ikkje akkurat lang. (Sjølv om han gleder seg til å bli fire og like høg som ein som er på størrelse med din. ).

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 22:16   #26
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Nei, da er det jo noe annet. Jeg oppfattet det som bilsyke var et problem i hverdagen, som det var hos oss.

Vi køyrer lite i kvardagen, men bilsjuke er kun problem på lengre turar. Og det har blitt betre siste året.

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Da hadde jeg beholdt ham bakovervendt så lenge som det er plass til ham slik, og evt hatt ham i beltestol på turer hvor bilsyke evt ble et problem (om det hjelper å snu ham).

Det er litt det eg og heller mot. Han er den desidert minste av 2012-barna i barnehagen.

Eg skal i alle fall trumfe gjennom beltestol, dersom mannen fortsetter å insistere på å snu.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 22:32   #27
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Beltestoler er ikke så dyre, følg med og kjøp på tilbud. Anbefaler Britax KidFix, men det er vel kanskje kommet nyere modeller av den. Den er lett å montere og lett å frakte med seg. Den gamle bilstolen selger du når det er tid for å snu.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 23:34   #28
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Dei pittesmå?

Vet! Det er jo helt kokko!

Støtter deg i beltestol om det vlir snuing. Vi har valgt britax kidfix tror jeg den heter. Ville ikke snudd kombisetet.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-16, 08:13   #29
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Jeg blir bilsyk av å sitte bakovervendt, men tåler fint å sitte forover. Det handler om å se den veien man skal kjøre og bli mentalt forberedt på hva som kommer av svinger. (Jeg har det best i forsetet, skal jeg sitte bak, må jeg sitte i midten). Så jeg tror at bakovervendt og bilsyke absolutt har en sammenheng.

Ellers ville jeg sett an barnet og ville gått rett på beltestol. Hvis han ikke klager på å sitte bakover, er det ingen grunn til å snu. Ellers kan du fint snu nå.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-16, 09:13   #30
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Jeg er enig med deg, for hva det er verdt. Jeg hadde aldri snudd en sånn liten tass bare fordi man kan, når sikkerheten er så mye bedre bakovervendt og han ikke klager. Jeg ville heller ikke brukt en 5-punktssele framovervendt, men kjøpt beltestol med isofix.

Minsten min, som jo er yngre enn din, men både høyere og tyngre, har såvidt sittet i beltestol når setesituasjonen har tilsagt det, men jeg føler at han blir veldig liten og usikret i beltestolen.

På lange turer har vi hatt en beltestol med oss, i tilfelle det skulle ha blitt krise med setet hans (bilhater, vet du), men det har vært mest for min del og ikke vært nødvendig å bruke.

Men andre gode argumenter enn sikkerhet? Nei, det er nettopp derfor min sitter bakovervendt og skal få gjøre det til han er godt over 18 kg.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-16, 09:19   #31
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Men han er 2012-barn, ikke 2011? Da er han vel ikke fylt 4 heller, eller husker jeg veldig feil?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-16, 09:23   #32
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

I deres situasjon hadde jeg ikke snudd. Jeg snudde begge mine når de ble for stor til stolen, og da gikk de begge over til beltestol. De var lange gutter, og begge veide nok rundt 18 kg når de ble snudd.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-07-16, 10:49   #33
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Våre ble snudd i forkant av sommerferien begge to, eldste den sommeren like før han ble 6, rett i beltestol, og mellomste nå før denne sommeren, knapt 5,5 år. Også rett i beltestol, de var begge på det relevante tidspunkt ca 16 kilo og noe over meteren, hun er 105 jeg husker ikke helt hva han var. Rett i beltestol kommer jo også av at vi hadde maxway til dem da, kjøpt under den overbevisning om at jeg ikke snur noen som ikke kan settes i en beltestol, og da er en beltestol det de skal ha.

Snu en combistol er ikke aktuelt. Vi har hatte en (besafe) kjøpt nettopp fordi den kunne snues, men innsett lenge før det ble aktuelt å snu ungen at det ikke var aktuelt å snu den stolen.

Yngste kan nok forvente seg noe av den samme ordningen, enn så lenge er hun 66 cm og 7,7 kilo og sitter følgelig helt fint i en babystol.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-16, 12:11   #34
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men han er 2012-barn, ikke 2011? Da er han vel ikke fylt 4 heller, eller husker jeg veldig feil?

Han blir fire i september. 2012. Og han er liten, samanlikna med dei andre 2012-barna i barnehagen.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-16, 12:14   #35
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Våre ble snudd i forkant av sommerferien begge to, eldste den sommeren like før han ble 6, rett i beltestol, og mellomste nå før denne sommeren, knapt 5,5 år. Også rett i beltestol, de var begge på det relevante tidspunkt ca 16 kilo og noe over meteren, hun er 105 jeg husker ikke helt hva han var. Rett i beltestol kommer jo også av at vi hadde maxway til dem da, kjøpt under den overbevisning om at jeg ikke snur noen som ikke kan settes i en beltestol, og da er en beltestol det de skal ha.

Snu en combistol er ikke aktuelt. Vi har hatte en (besafe) kjøpt nettopp fordi den kunne snues, men innsett lenge før det ble aktuelt å snu ungen at det ikke var aktuelt å snu den stolen.


Yngste kan nok forvente seg noe av den samme ordningen, enn så lenge er hun 66 cm og 7,7 kilo og sitter følgelig helt fint i en babystol.

Det er der vi ikkje er på bølgelengde. Det er bare ein av oss som har innsett at det ikkje er aktuelt å snu den stolen. Den andre fastheld at den blei jo valgt fordi den kunne snus.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-16, 12:23   #36
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Så legge ungen ikke har noe i mot det ville jeg latt han sitte.
Og kjøpt beltestol når du snur ja. Beltestol må du uansett kjøpe en gang, selger du den du har nå når du snur får du kanskje nok igjen til å kjøpe en beltestol uten mye mellomlegg (jeg har fått mine kidfix for 1200kr stort sett) mens om du venter noen år til får du ikke noe igjen og må betale for beltestoler like vel.

Begge mine barn har vert store. Eldste satt fint i sin bakover til han var 5. Nektet aldri å sitte den veien. Minste derimot hylte hver eneste kjøretur fra han var 3. Han fikk siste halvår året beskjed om at han ikke var 4 og var derfor for liten. Fikk ny stol til 4årsdagen og livet vårt er blitt mye enklere siden det. Plassmessig kunne han og sittet et år til.

Så om barnet passer, og ikke nekter totalt så ser jeg ingen god grunn til å snu det for tidlig.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-07-16, 12:40   #37
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!
 
Lykketrollet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.481
Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Hadde definitivt holdt han bakovervendt.
Lillebror her ble snudd nettopp. Han ble 5 i mars, er 108cm/16kg. Han klagde heller ikke bakovervendt, bortsett fra på lange turer. Så vi kjøpte nytt rett før vi dro på bilferie. Og fordi stolen han brukte nå er blitt for gammel.

Han savner faktisk litt det å se bakover når vi kjører.
Hadde ikke snudd bare fordi man kan.

__________________
Fire skatter født 05, 07, 11 og 16.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-16, 12:42   #38
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Når det ikke er snakk om lange bilturer/bilsyke i hverdagen så skjønner jeg at du vil vente. Men jeg syns noen ganger at bilsyke hos barn blir bagatellisert. Å være kvalm i bil er jo helt fryktelig, og jeg blir selv dårlig veldig fort hvis jeg sitter mot kjøreretningen på buss eller tog. For minstebarnet her var sammenhengen med kjøreretning og bilsyke helt klar og tydelig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-16, 14:03   #39
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Bilstoler] Bakover lengst mogleg? Bakover til 4 år/15 kg.? Snu eller ikkje snu?

Du kan jo snu på det, og la mannen argumentere for å snu, når den eneste grunnen er at man kan? Når det er til en mindre sikker løsning?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no