Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Smatting

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-08, 14:34   #1
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Smatting

Mannen mener jeg er "smågal" som reagerer så kraftig på smatting, slafsing og ulyder ved matbordet. Jeg blir helt satt ut, og jeg blir ganske irritert hvis noen smatter og kommer med andre ulyder ved matbordet.

Av erfaring vet jeg imidlertid at jeg ikke er alene om å bli veldig negativt påvirket av dette - flere venninner, søstre og annen familie takler heller ikke ulyder i forbindelse med spising.

Det eneste jeg ikke reagerer på er når små barn spiser, smatter og koser seg - det er bare søtt, spesielt hvis min håpefulle smatter.

Det kan være mulig at jeg har dratt med meg mitt problematiske forhold til dette fra barndommen. Vi fikk bestandig streng beskjed om å spise med munnen igjen, ikke snakke med mat i munnen, osv. Jeg tror kanskje at det i det hele tatt ligger en ubevisst "skam" mht. å spise mat - i ren frykt for replisaliene vi fikk, om vi ikke overholdt hjemmets (mammas) regler ved matbordet.

Hvordan er det med dere? Hva slags forhold har dere til smatting og "ufine" lyder ved matbordet?

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-08, 14:39   #2
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Smatting

Jeg fikser ikke smatting. Når det gjelder to-treåriner så bryr jeg meg ikke så veldig. Men min datter på fem får beskjed om å tygge med munnen igjen. I don't like "see-food".

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-08, 14:43   #3
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.711
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Smatting

Jeg er oppdratt på samme måte som deg

Vi har en i familien som smatter og slafser så mye at det rett og slett ødelegger matlysten min. Folk som prater før de har tygget ned liker jeg heller ikke å spise sammen med.

__________________
03 06 09
Mikkeline er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-01-08, 14:52   #4
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smatting

Enig, kan ikke fordra smattelyder hos voksne. Knekkebrød lyder for jeg også helt noia av, bortsett fra når jeg selv spiser det.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-08, 14:53   #5
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smatting

Slafsing og smatting er ikke noe behagelig å høre på nei.

Jeg reagerer veldig på tyggelyder utenom måltider også. Feks om noen eter potetgull. Hvis jeg ikke spiser selv da, så får jeg fnatt av den intense knaskingen og svelgingen. Det er jo lyder som bare må komme når man spiser sånt, men jeg reagerer lell.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-08, 15:40   #6
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smatting

Åh, nå ble jeg glad. Ikke nok med at jeg blir fysisk uvell av smatting, men de fordømte knaskelydene av hard "mat" blir jeg sprø av. Det er godt å lese at man ikke er alene med "særheten" sin.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-08, 16:36   #7
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Smatting

Du er ikke alene! Og nei, du er ikke smågal.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-08, 16:47   #8
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smatting

Jeg blir ikke smågal, og fikser absolutt andres smatting, men jeg foretrekker at folk tygger med munnen lukket.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-08, 20:23   #9
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Smatting

Også voksne som smatter på film :hater: Så på prison break i går, og der sitter en av fangevokterne og smatter no så vanvittig, jeg måtte holde meg for øra!

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-08, 20:56   #10
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smatting

Smatting er ille, ja. Vi prøver alle her å tygge uten å slafse, og helst med munnen lukket.

Men, det er en ting som irriterer på meg gråstein, og det er folk som tygger tyggis og slafser og smeller. Da er det nesten så jeg rakner. Jeg blir bare sååå irritert. Ja, noe må man jo irritere seg over.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-08, 21:08   #11
mosol
Nytt år, nye muligheter
 
mosol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.953
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Smatting

Opprinnelig lagt inn av Isbjørnen, her.

Men, det er en ting som irriterer på meg gråstein, og det er folk som tygger tyggis og slafser og smeller. Da er det nesten så jeg rakner. Jeg blir bare sååå irritert. Ja, noe må man jo irritere seg over.

Jeg er i det irritable hjørnet i dag og støtter denne

__________________
Storesøster (jun 05), Mellomsøster (mai 08), lillesøster (jul 11)
mosol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-08, 21:10   #12
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smatting

Smatting, slafsing, nynning, tapping, dunking, snorking, pusting og plystring:

:tander:

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-08, 21:15   #13
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Smatting

Nei, smatting er ekkelt syns jeg! Og mannen smatter mye..AAARGH
Nynning og synging gjør meg ikke noe derimot

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-08, 21:17   #14
Petronella
Aktiv
 
Petronella sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 168
Petronella er litt kul
Standard

Sv: Smatting

Æsj ja, jeg får også helt angst av smatting. Har en far som jeg ALLTID har kranglet med ang dette, han mener maten ikke smaker godt uten at han smatter. Jeg blir så kvalm.. Da jeg var 14 spiste vi aldri sammen, men nå overlever jeg de to middagene i året vi har sammen. Men særlig godt spiser jeg sjelden da.. Blæh!!

Petronella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-08, 21:22   #15
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Smatting

Jeg klarer ikke smatting.
Toåringer går kanskje greit, men når ungene har med seg venner hjem så blir jeg helt sprø.
Det er mange av dem!
Smyger en finger inn i det nærmeste øret, litt diskrè under håret.
Later som om jeg lener meg litt på bordet.

Mine store smatter ikke, fordi sånt gjør man ikke.


Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

:tander:

Søt du er.



__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-08, 21:23   #16
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Smatting

Jeg hater smatting og kan ikke fordra når samboer setter seg ned for å spise knekkebrød eller gulrot. Min far har alltid vært fæl til å smatte (for å nyte maten som han sier), og jeg sitter meg alltid langt unna han når vi spiser sammen...

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-08, 21:25   #17
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Smatting

Naboungene, som i blant trør nedpå en brødskive eller noe her, smatter noe helt innihampen! De er seks og ni år gamle, og gaper så høyt når de spiser at man kan se julematen fra i fjor.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-08, 21:30   #18
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Smatting

Jeg hater smatting. Skikkelig hater!

1-åringen kan smatte, og 3-åringen er i grenseland, men alle i alder over der har bare å holde munnen igjen i mitt nærvær. Jeg sier i fra.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-08, 21:55   #19
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smatting

Vet av ei som brukte å ringe min stemor når hun spiste. DET må da ha vært utrolig slitsomt å sitte å høre på en som smatter og slafser i telefonen, OG snakker. Jaja.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-08, 22:03   #20
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Smatting

Hverken jeg eller mannen min tåler smatting. Jeg mister virkelig matlysten om voksne ved matbordet smatter. De eldste barna mine for kjapt beskjed om de gjør det (det holder med en knapt merkbar håndbevegelse så det er ikke tvil om at de vet at det ikke er greit.)

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no