Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mere gjestfritt og uhøytidelig nordpå og på bygda?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-08, 13:34   #1
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Mere gjestfritt og uhøytidelig nordpå og på bygda?

Jeg er fra Hammerfest og har også bodd i Lofoten. Når det gjelder å besøke hverandre, så var kulturen der at man bare kom uten forvarsel. Man kunne gå rett inn og sette seg i sofaen. Dørene var alltid åpne. Ikke nødvendig å ringe på bestandig heller.

Er dette et fenomen nordpå og på bygda, eller er det slik sørpå også.

__________________
Ongan 01, 04 og 07

Sist redigert av Isbjørn : 24-01-08 kl 13:42.
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 13:50   #2
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mere gjestfri og uhøytidlig nordpå og på bygda?

Jeg kommer fra en by på østlandet, og her har jeg inntrykk av at det er veldig personavhengig. Jeg vet godt hvor jeg alltid er velkommen og hvor jeg må ringe og avtale først.

Da jeg var liten var det mer sånn at man bare stakk innom, men nå er det nok mange som forventer en avtale i forkant.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 13:54   #3
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mere gjestfri og uhøytidlig nordpå og på bygda?

Ting har kanskje forandret seg i fohold til 80- og 90-tallet. Folk er mere travel nå, ofte jobber begge foreldrene og barna er med på ulike aktiviteter. Man er mere borte enn før, kanskje?

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 14:00   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mere gjestfritt og uhøytidelig nordpå og på bygda?

Ja, jeg tror det. Mine svigerforeldre-og familie er nordfra, og du kan si det har vært litt kulturkrasj innimellom. De er vant til å bare stikke innom, ta ting på sparket og jo flere jo bedre. Sleng noen kaffekrus på bordet og en uhøytidelig stemning. Drit i om det rotete. Bare be med seg flere på besøk uten å si fra. Jeg er vant til litt motsatt, mamma var alltid nøye på skål og kopper og pådekning, man skulle ikke trenge seg på og være redd for å bry andre med besøk og annet.
Merker det godt når det er snakk om felles sydenturer, hytteturer etc. Min familie kan dra på det, kan synes det blir for mange på en tur/et sted, uffe seg litt over at det blir slitsomt og vil gjerne ordne alt veldig nøye. Mens svigers hopper av glede over alle sånne forslag.
Merker at jeg har fått positiv innvirkning derfra og har lært mye av det. Men jeg har hatt en del irritasjon opp gjennom på grunn av det også.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 14:29   #5
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mere gjestfritt og uhøytidelig nordpå og på bygda?

*poff*


Sist redigert av Trois : 05-09-08 kl 11:38.
Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 14:29   #6
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mere gjestfritt og uhøytidelig nordpå og på bygda?

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Ja, jeg tror det. Mine svigerforeldre-og familie er nordfra, og du kan si det har vært litt kulturkrasj innimellom. De er vant til å bare stikke innom, ta ting på sparket og jo flere jo bedre. Sleng noen kaffekrus på bordet og en uhøytidelig stemning. Drit i om det rotete. Bare be med seg flere på besøk uten å si fra.

Sånn er det med min svigerfamilie også. Jeg husker med gru den dagen tanten til mannen plutselig ringte på døra, vi hadde vært ekstremt opptatt den siste tiden og leiligheten så ut som om noen hadde sluppet ned en bombe midt i. Det første vi gjorde var å løpe ut i gangen og få heisen opp i vår etasje, slik at vi fikk kjøpt oss et minutt eller to ekstra, mens vi i hui og hast rasket sammen mest mulig rot og kastet inn på gjesterommet. Så satt vi der da, besøket i sofaen og jeg på stol midt i mot, og jeg prøvde å holde maska og late som om det ikke plagde meg at alt var skittent, at jeg så ut som en dass og at det egentlig ikke passet at de kom. Jeg glemmer det aldri. De er nordfra, om noen lurer.

Svigerforeldrene mine er forresten supre til å forstå at det er kulturforskjeller, og respekterer at jeg er vant til en litt annen måte å gjøre det på, så jeg har aldri hatt problemer med dem.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no