Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Varmepumpe og strømsparing

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-03-09, 08:34   #21
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Varmepumpe og strømsparing

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Du kan trygt la den stå på når du fyrer. Da drar den inn varmen fra vedovnen og fordeler den rundt i rommet, nesten uten å bruke strøm (ikke mer enn et par lyspærer), og filtrerer luften samtidig. Dermed får du med det beste fra begge deler. Start/stopp sliter også mer på pumpa enn kontinuerlig drift på lav belastning.

Det er ikke sparing av strøm som gjør at jeg skrur den av, det er den svake suselyden som jeg absolutt ikke orker. Og vi har en pumpe som nesten ikke har lyd i det hele tatt. Jeg orker bare ikke unødvendige irritable lyder.

(Vi har en boritmot lydløs pumpe altså, ingen andre som hører pumpa utenom meg..)

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 08:55   #22
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmepumpe og strømsparing

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Det er vel forbruk i kwh vi har snakket om, egentlig ikke regningen i seg selv.

Jeg vet det er det man bør snakke om, men jeg har inntrykk av at mange (ikke nødvendigvis her inne) bare ser på summen på regningen likevel.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 08:58   #23
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varmepumpe og strømsparing

Jeg får da håpe at det er økning i kwh mannen snakker om når han sier at vi har økt i forbruk. Jeg følger ikke med siden han har passordet og alt til Bkk sidene. Noe man man da delegere vekk.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 11:51   #24
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.244
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Varmepumpe og strømsparing

Vi har varmepumpe og ny varmtvannstank med 3KW element som ble innstallert samtidig. Før dette hadde vi oljefyr til oppvarming og varmtvann. Om sommeren kjørte vi oljefyren på strøm. Strømforbruket i kWh er mer eller mindre det samme som før. Men vi sparer 3-4000 l med olje i året så det er definitivt MYE billigere. Vi bruker ikke varmepumpen om sommeren og 1 etasje er meget dårlig isolert og har trekkfulle vinduer.

Vi har et hus på 140 m2 og bruker 15000 kWh i året.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 12:12   #25
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmepumpe og strømsparing

Vi har rekkehus, 110 kvm åpen løsning og fikk varmepumpe sist høst. Tidligere fyrte vi med strøm i kabler i gang og bad, litt panelovner og fyrte med ved. Etter vi fikk varmepumpa har strømforbruket vårt gått bittelitt ned, men vi kjøper ikke ved. Og vi har det varmere i hele huset, nå har vi en jevn varme. Før sto vi opp til iskaldt hus og hadde iskaldt hus igjen når vi kom fra jobb.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no