Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Waldorfsalat

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-12-06, 08:14   #1
Clubby
Free Toy Inside!
 
Clubby sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 961
Clubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Waldorfsalat

Har funnet en skummelt deilig waldorfsalat-oppskrift på nettet.

Lagde denne til julemiddagen i fjor og er nå på vei ut for å lage den i år også.

4-6 porsjoner

4-5 stilker stilkselleri
3 røde epler
2,5 dl hakkede valnøtter
2 dl kremfløte
1-2 dl majones
1 ss sukker
presset sitronsaft

Skjær stilkselleri og epler i terninger. Pisk kremfløte og sukker (ikke for hardt) og rør inn majones. Bland stilkselleri, epler og valnøtter og vend dette inn i dressingen. Smak til med presset sitronsaft. Det er også godt å tilsette kiwi i skiver og/eller små steinfrie røde druer.

__________________
Clubby
Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel!
Clubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-06, 08:31   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Waldorfsalat

Dette er min oppskrift, men jeg pleier å droppe selleri (synes det ser ut som små larver :urk: ).

2 epler
2 ringer ananas
2 stilker selleri
100 g hodekål
100 g druer
1 dl valnøttkjerner (eller hasselnøttkjerner)
1 del majones
1 dl pisket krem
4 ts sitronsaft
2 ts sukker

Epler og ananas skjæres i terninger.
Stilkselleri i tynne skiver. Hodekål finsnittes (bruk gjerne ostehøvel av vanlig type).
Druene deles i to (og steiner tas ut), og valnøttkjernene grovhakkes.
Dressingen blandes sammen og ingrediensene blandes forsiktig inn.
Pynt med druer og valnøttkjerner.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-06, 08:44   #3
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Waldorfsalat

ingen waldorfsalat uten druer

gleder meg til jeg skal spise det senere i dag

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-06, 09:14   #4
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Waldorfsalat

Flotte greier! Takk!
Skal lage waldorfsalat på lille nyttårsaften, og hadde tenkt å gå på oppskriftsjakt, men nå slipper jeg jo det.

Jeg dropper valnøttene siden jeg ikke har planer om å bli enke.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-06, 12:19   #5
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Waldorfsalat

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.


Jeg dropper valnøttene siden jeg ikke har planer om å bli enke.


Du kan hakke valnøtterne i en skål så man kan ha det på om man vil Det gjør vi i store selskapligheter med at onkelen til mann sin familie er alergiske

Bare et tips

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-06, 12:21   #6
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Waldorfsalat

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Du kan hakke valnøtterne i en skål så man kan ha det på om man vil Det gjør vi i store selskapligheter med at onkelen til mann sin familie er alergiske

Bare et tips

Ja, jeg pleier å gjøre det, men det er vanligvis ingen som spiser av dem, så jeg tror jeg dropper det i år.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-06, 13:19   #7
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Waldorfsalat

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Ja, jeg pleier å gjøre det, men det er vanligvis ingen som spiser av dem, så jeg tror jeg dropper det i år.



hihi


__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 12:16   #8
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Waldorfsalat

Mims variant til mange:

4-5 stilker stilkselleri
4-5 grønne skrelte epler
1 pakke druer delt i to
1 boks valnøtter
1 boks lettrømme
1 pakke ekte majones
1 ss sukker
1 ts salt
1 ts pepper
presset sitronsaft av en sitron

Skjær stilkselleri i tynne skiver og epler i terninger. Bland sammen majones, rømme og krydder samt sitronsaft. Smak til og ha i alle de resterende ingrediensene. Jeg hakker ikke valnøttene :lat:

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 12:21   #9
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Waldorfsalat

Waldorfsalat er godt, men siden jeg er så sær at jeg sliter med å spise ting som inneholder majones, lager jeg helst min egen versjon. Jeg lager den omtrent akkurat som Mim, men jeg dropper majonesen og bruker en blanding av rømme og pisket kremfløte (uten sukker).

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 12:27   #10
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Waldorfsalat

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Waldorfsalat er godt, men siden jeg er så sær at jeg sliter med å spise ting som inneholder majones, lager jeg helst min egen versjon. Jeg lager den omtrent akkurat som Mim, men jeg dropper majonesen og bruker en blanding av rømme og pisket kremfløte (uten sukker).

Det gjør min mor også. Hun liker heller ikke majones. Hennes Waldorf er også veldig god.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 13:25   #11
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Waldorfsalat

Jeg lager en variant uten kremfløte, synes det blir for søtt og liker mer syre så jeg lager med Creme Fraiche og majones, ellers ganske lik Mim sin oppskrift.

Sammen med svensk juleskinke er det en hit i vår familie.

Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 13:59   #12
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Waldorfsalat

Det trenger ikke være søtt med kremfløte, da. Den er jo ikke søt i seg selv.
Slipper bare den kvalmende majonessmaken.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 15:52   #13
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Waldorfsalat

Yum! Her lages det temmelig mye Waldorfsalat til jul. Jeg og min bror forsyner oss grådig av dette, og blir litt svette når vi er hos andre der vi må rasjonere porsjonene våre.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 15:57   #14
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.011
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Waldorfsalat

Her var det mange gode tips til waldorfsalat. Regner med å lage det til nyttår.

Jeg foretrekker også kremfløte i waldorfsalaten. Synes den får den rette luftige konsisensen av det. Majones passer bedre til andre salater, som potetsalat.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 22:02   #15
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Waldorfsalat

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Waldorfsalat er godt, men siden jeg er så sær at jeg sliter med å spise ting som inneholder majones, lager jeg helst min egen versjon. Jeg lager den omtrent akkurat som Mim, men jeg dropper majonesen og bruker en blanding av rømme og pisket kremfløte (uten sukker).

Samme her! Jeg lager en stooor bolle hver nyttårsaften. Den blir tømt hvert eneste år.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 19:21   #16
vimjer
Tante Sofie
 
vimjer sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.632
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Waldorfsalat

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Waldorfsalat er godt, men siden jeg er så sær at jeg sliter med å spise ting som inneholder majones, lager jeg helst min egen versjon. Jeg lager den omtrent akkurat som Mim, men jeg dropper majonesen og bruker en blanding av rømme og pisket kremfløte (uten sukker).

Har laget meg samme versjon som deg. Er heller ikke glad i majones.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no