Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Når man trodde åttlinger var mye ...

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-09, 21:15   #41
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.464
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når man trodde åttlinger var mye ...

Men allikevel bedre enn at det er sant at hun er gravid med 12 fostre...

sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 21:24   #42
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man trodde åttlinger var mye ...

Tja. Siden jeg er i konspirasjonsteorihjørnet: NOEN må da sjekke om historien har noen som helst rot i virkeligheten før de publiserer? Hvis jeg stiller meg opp på en stol og sier at jeg er gravid med 23 fostre, er jeg da på forsiden av The Sun i løpet av halvtimen? No questions asked?

Men hvis hun da ER gravid med 12 forstre, hadde det ikke vært naturlig å forsøke å skjerme henne litt? Ved å si noe sånt som - tja - at det hele var oppspinn?

Men det er mulig jeg har litt for høye tanker om pressen generelt og om tunisisk presse spesielt.

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 23:57   #43
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man trodde åttlinger var mye ...

Leste at dette bare var tull tidligere i dag.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 16:58   #44
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Når man trodde åttlinger var mye ...

Burde vært noen internasjonale etiske retningslinjer for fertilitetsmedisin. Et absolutt max-antall for befruktede egg som settes inn f.eks. En annen sak er om det er etisk riktig å drive med det i det hele tatt, all den tid kloden har hundrevis av millioner barn som allerede er født og desperat trenger mer av alt godt i her livet for å få en verdig oppvekst.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 17:08   #45
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når man trodde åttlinger var mye ...

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Burde vært noen internasjonale etiske retningslinjer for fertilitetsmedisin. Et absolutt max-antall for befruktede egg som settes inn f.eks. En annen sak er om det er etisk riktig å drive med det i det hele tatt, all den tid kloden har hundrevis av millioner barn som allerede er født og desperat trenger mer av alt godt i her livet for å få en verdig oppvekst.

Mener du oppriktig dette her?

  Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 17:14   #46
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når man trodde åttlinger var mye ...

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Burde vært noen internasjonale etiske retningslinjer for fertilitetsmedisin. Et absolutt max-antall for befruktede egg som settes inn f.eks. En annen sak er om det er etisk riktig å drive med det i det hele tatt, all den tid kloden har hundrevis av millioner barn som allerede er født og desperat trenger mer av alt godt i her livet for å få en verdig oppvekst.

Så de som ikke kan få egne barn kan bare ta seg en tur rundt i verden og plukke med seg et barn som ikke har det så bra?
For en strålende løsning på alle problemer.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 17:23   #47
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man trodde åttlinger var mye ...

JA! La oss gå rundt i den tredje verden og stjele alle fattige og neglisjerte barn!

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 17:36   #48
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man trodde åttlinger var mye ...

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Burde vært noen internasjonale etiske retningslinjer for fertilitetsmedisin. Et absolutt max-antall for befruktede egg som settes inn f.eks. En annen sak er om det er etisk riktig å drive med det i det hele tatt, all den tid kloden har hundrevis av millioner barn som allerede er født og desperat trenger mer av alt godt i her livet for å få en verdig oppvekst.

Jeg har adoptert selv, og er definitivt for adopsjon, men det er fullstendig 100% feil at verden er full av barn som barnløse kan reise rundt og plukke opp. Fattig betyr ikke nødvendigvis foreldreløs. Foreldreløs betyr ikke nødvendigvis familieløs...

Det er per i dag ventelister lange som et vondt år (eller rettere sagt som 3-4 vonde år...) for å få adoptere. Og det er ikke bare i Norge, men i hele verden.

Årsakene til dette er delte. Dels fordi det alt i alt er få land som har et regelverk som tillater at man kan adoptere derfra. Man må være 110% sikker på at alt går riktig for seg, at barnet reelt sett ER foreldreløst (eller har foreldre/annen familie som på permanent basis ikke egner seg til å ta vare på barnet).

Dels er det fordi man mener at barnet har best av å vokse opp i det landet det er født i, og leter etter nye foreldre i fødelandet. Det er etter hvert en holdningsendring i mange land som gjør at innenlandsadopsjon øker.

Dels er det nok også holdningsendringer og økonomisk forbedring i de landene som er åpne for adopsjon, som gjør at flere velger å beholde barna selv. Og tilsvarende er det jo litt pinling for landets myndigheter at de ikke klarer å ta vare på sine egne barn. Sør-Korea er eksempel på et land som historisk sett har adoptert bort mange barn, men som nå har som mål å gradvis redusere, for så innen år x (husker ikke årstall) avslutte utenlandsadopsjonen fullstendig.

Dels er det nå veldig mange flere som ønsker å adoptere barn, uten at det er så mange flere barn tilgjengelige.

Dels er det en del land som har blitt uaktuelle på grunn av at adopsjon har vært mer eller mindre lyssky "industri". For eksempel Guatemala, hvor barn ble stjålet og solgt over en lav sko Det finnes flere eksempler på land som man har brutt samarbeidet med fordi de ikke hadde rent mel i posen.

Og så kommer den andre siden av saken, de muligen adoptivforeldrene. Ikke alle føler at adopsjon er det rette for dem, av ulike grunner (selv om jeg må si at det var en knallfin replikk i Mad Men i så måte, til ham som ikke ville adoptere: "you are not my blood, but I love you anyway!"). Og sist, men ikke minst, så har vi vurderingen av potensielle foreldre. Ikke alle får lov å adoptere. Adopsjon krever bl.a rent rulleblad, du mister muligheten om du har alvorlige sykdomer eller grad av uførhet. Du kan ikke være psykisk syk, du kan ikke adoptere på x antall år om du har hatt kreft osv. Nåløyet er relativt smalt, for å si det sånn. Og jeg er tilhenger av at det skal være relativt smalt. Barn som adopteres kommer med ekstra baggasje på mange vis, og de trenger stabile hjem med sterke omsorgspersoner (og jeg innser at akkurat den diskusjonen kan være veldig sår for enkelte...).

MEN alt i alt betyr det at IVF definitivt er et tilbud som bør eksistere, og det er FJOLLETE å påstå at det er et unødvendig tilbud all den tid man i stedet "bare kan hente seg et stakkars, foreldreløst barn, som det er millioner av i verden".

For det kan man HELDIGVIS ikke!!

Dette ble nok langt, usammenhengende og ufullstendig, men jeg kjenner jeg blir litt når folk sier at man "bare kan adoptere". Det ER ikke bare-bare, og det SKAL IKKE være bare-bare

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 19:29   #49
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Når man trodde åttlinger var mye ...

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Mener du oppriktig dette her?

Jeg evner å se sorgen ved ufrivillig barnløshet. Og savnet etter å kunne se sitt eget og partnerens samliv resultere i et nytt liv. Det er virkelig det flotteste man kan oppleve som menneske. Vel og merke dersom man bor i den delen av verden hvor man har velstand nok til å kunne dyrke frem kulten rundt og verdsette et nytt liv så fullstendig som man gjør i over middels oppegående og materielt velbeslåtte, vestlige hjem.

Jeg ser ikke for meg det samme glansbildet for de kasteløse i India eller de koptisk kristne som lever på Kairos søppelfyllinger, f.eks. Ville man kunne rettferdiggjøre bruk av la oss si 100 000 NOK pr forsøk for at en nyetablert famile i slummen et sted skal kunne få seg et nytt barn, dersom ønsket er tilstede? Tror ikke omgivelsene ville skjønt problemstuillingen engang. Der er det "whatever comes around" og alt det der. Og 100 000 ville nok heller gått til helt andre ting om penga lå cash på bordet.

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no