Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-12, 17:55   #21
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"

Jeg satt laus har jeg blitt fortalt, som 3-4 åring, til pappa måtte bråbremse for en rev i Sverige. Hos neste bilforhandler fikk de montert inn seler bak.


Sist redigert av Dronningen : 16-06-12 kl 11:22.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 09:47   #22
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.597
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"

Da jeg tok teorikurs, ble vi vist bilder av trafikkofre fra en av akuttavdelingene, blant annet av et barn som hadde sittet løst i baksetet. Hadde jeg ikke vært beltebruker før, hadde jeg i hvert fall blitt det da. *grøss*

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 15:57   #23
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Da jeg tok teorikurs, ble vi vist bilder av trafikkofre fra en av akuttavdelingene, blant annet av et barn som hadde sittet løst i baksetet. Hadde jeg ikke vært beltebruker før, hadde jeg i hvert fall blitt det da. *grøss*

Har du sett bilder av et barn som satt forovervendt, men i bilstol?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 19:44   #24
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"

Jeg skjønner ikke helt det at det er dyrt heller jeg da. Sånn egentlig. En stol til 2000-2500 kr som går fra 9 kg il 25 kg har man jo i flere år. Da blir ikke akkurat prisen så voldsom.
Men nå sliter jeg med å skjønne dette da. Hvorfor det er så lett å kjøpe billig bilstol til barna, for noen skarve hundrelapper, og så bruker tusenlapper på noe helt annet, mer uviktig etter min mening (som jeg vet flere gjør).

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 19:48   #25
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.545
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg skjønner ikke helt det at det er dyrt heller jeg da. Sånn egentlig. En stol til 2000-2500 kr som går fra 9 kg il 25 kg har man jo i flere år. Da blir ikke akkurat prisen så voldsom.
Men nå sliter jeg med å skjønne dette da. Hvorfor det er så lett å kjøpe billig bilstol til barna, for noen skarve hundrelapper, og så bruker tusenlapper på noe helt annet, mer uviktig etter min mening (som jeg vet flere gjør).

Akkurat dette setter de fingeren på i den radioreklamen jeg linket til tidligere. "Kun det beste for barnet vårt er godt nok ... unntatt når det gjelder liv og død da.." Omtrent sånn, og den tar det jo virkelig på kornet.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 19:50   #26
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.932
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"

Ja, den radioreklamen tar kaka Mannen og jeg lo så vi grein på slutten der, men det triste er jo at det er slik tydelig mange tenker

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 22:18   #27
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"

Tabloid tittel. I selve artikkelen er det bare airbag som beskrives som livsfarlig for "mennesker som ikke er ferdig utviklet" - og det er den delen av loven som Trygg Trafikk mener bør endres.

Forover vs bakovervendt begrenser seg i artikkelen til "lovlig, men ikke anbefalt". Og det er jo en smule nærmere kjernen - det kan da ikke være slik at det er livsfarlig å sette barnet i en god, fremovervendt stol, selv om det er ennå bedre beskyttet i en bakovervendt?

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 22:28   #28
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"

Jeg synes man skal la være å kjøre bil med barna, sånn for å være helt på den sikre siden.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 23:20   #29
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg synes man skal la være å kjøre bil med barna, sånn for å være helt på den sikre siden.

Du mener det er tryggere å :gispe: på motorveien?

"For motorvei er farligst for deg og meg. Hvis du er lei av livet, så gå tur langs en motorvei!"

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 23:21   #30
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"

Det tryggeste er å ikke få barn, selvsagt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 23:24   #31
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"

Jeg gleder meg faktisk til plutten kan sitte fremover. For det tar unektelig litt plass med to bakoverstoler. Foreløbig er han for liten både i alder og vekt, men jeg ser likevel frem til det.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 23:32   #32
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg gleder meg faktisk til plutten kan sitte fremover. For det tar unektelig litt plass med to bakoverstoler. Foreløbig er han for liten både i alder og vekt, men jeg ser likevel frem til det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 23:34   #33
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"

Opprinnelig lagt inn av rine, her.



bm 3,5 år og 14,3 kg.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 23:42   #34
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.231
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"

For noen av de som velger forovervent sete kan alternativet være usikret barn i forseter. Da syns jeg at forovervent må være mye bedre, så jeg skjønner ikke HI i denne saken.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 23:43   #35
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.216
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg gleder meg faktisk til plutten kan sitte fremover. For det tar unektelig litt plass med to bakoverstoler. Foreløbig er han for liten både i alder og vekt, men jeg ser likevel frem til det.

Jeg gleder meg også til Lillebror skal sitte fremover i beltestol. Han er riktignok 5 år, 109 cm og 19 kg, og vi har vurdert å snu ham flere ganger i vinter. Men han sitter så fint i Hi-Way at jeg hadde ikke samvittighet til å snu han i tilfelle vi skulle komme ut for en ulykke. Nå er det kun snakk om noen få cm til han vokser ut av Hi-Way og Storesøster er straks for stor til beltestolen sin, til høsten arver Lillebror den.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 23:43   #36
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.545
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"

Jeg gleder meg også til ungen min kan sitte fremover. Det er vel ikke noe feil ved det?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 23:45   #37
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.545
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

For noen av de som velger forovervent sete kan alternativet være usikret barn i forseter.

Hvorfor det? Det er jo ulovlig?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 23:46   #38
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

For noen av de som velger forovervent sete kan alternativet være usikret barn i forseter. Da syns jeg at forovervent må være mye bedre, så jeg skjønner ikke HI i denne saken.

Si meg, finnes det virkelig så gale mennesker? "Jeg tenkte å kjøpe et forovervendt barnesete, men jeg tenkte heller at jeg skulle sette ungen i forsetet, usikret." Hallo? Tuller du?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 23:47   #39
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

For noen av de som velger forovervent sete kan alternativet være usikret barn i forseter. Da syns jeg at forovervent må være mye bedre, så jeg skjønner ikke HI i denne saken.

Greia er vel at det ikke bør være lovlig med dårlige løsninger. At noen kan finne på å velge noe helt på trynet livsfarlig og ulovlig er vel ikke et argument for at man ikke skal ha krav om skikkelig sikring for småbarn?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-12, 23:47   #40
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.231
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hvorfor det? Det er jo ulovlig?

Det tviler jeg på at de syns betyr noe.... Ser mange usikrede barn i bil hver dag.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no