Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Eneste etnisk norske elev i klassen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-06-12, 22:38   #41
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vi er i en litt rar situasjon, skolen vår blir nemlig hvitere og hvitere. Det åpner en ny barneskole i bydelen, og på grunn av en ganske teit inndeling av skolekretsene kommer tre av sju fremmedspråklige barn til å forsvinne fra klassen. Jeg syns det er synd. Sju er jo ikke særlig mange i utgangspunktet, særlig ikke på en sentrumskole i Oslo.

Sju fremmedspråklige barn i en klasse er helt supert! Det er litt mer trasig når det er 25 fremmedspråklige barn og du er en av tre foreldre som møter på foreldremøtet og må være klassekontakt annethvert år.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 22:42   #42
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen

Nå har jeg meldt meg frivillig til FAU-styret for tredje år på rad, så akkurat den biten syns jeg ikke er spesielt ille. Jeg syns godt det kunne vært fler ikke-ernisk norske i en klasse på 30, men jeg har ikke regnet med andre generasjon og blandingsbarn, da.

Jeg skjønner selvsagt at 25 stykker gir noen helt andre utfordringer, selv om jeg ikke syns det er gitt at det er synonymt med lite oppmøte på foreldremøter og lite engasjement. Det er ikke vår erfaring fra barnehagen hvor vi etnisk norske var i klart mindretall.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 22:47   #43
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen

Jeg er enig, Hatti. For å ikke snakke om de sosiale problemene masse skoler med kun etnisk norske opplever.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 22:52   #44
pippo
Sangfugl
 
pippo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.800
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tror det er en såpass sammensatt problemstilling at det er vanskelig å kun legge det på etnisitet. Sønnen min har også gått i barnehage der han var en av tre norske barn. Vi har totalt motsatt opplevelse av situasjonen enn Meisje. Nettopp på grunn av språkutfordringer ble alle ungene veldig gode i norsk. Dette kan man selvfølgelig takke personalet for.

Jeg kan derfor ikke kategorisk si at jeg ville flyttet barnet mitt om han var eneste etnisk norske barn. Hadde det vært hyggelige familier, en god blanding ressurser og gode pedagoger har ikke etnisitet noe å si. I Oslo er det dessverre sånn at endel av skolene med høy andel ikke-etniske barn har begredelige pedagoger, og ingen vil gå der, verken norske eller andre. De med mest ressurser flytter derfor.

Hva man kan gjøre? Tja. Jobbe mer med skolekretsene for å få en jevnere fordeling? Gjøre det vanskeligere å shoppe skole? Ekstra ressurser til skoler med mange utfordringer? Jeg vet ikke.

Å snakke om begredelige pedagoger er ufint og uriktig. Det er svært mange dyktige pedagoger på de fleste skolene vi snakker om. Utfordringen har ligget på rekruttering, men den trenden er i ferd med å snu:

http://www.hoyre.no/www/hoyre_der_du...25-TMlzU5T.ips

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 23:00   #45
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen

Jeg har ikke sagt at alle pedagogene er begredelige, men står fast ved at det er et stort problem. Om det er i ferd med å snu så er det fint.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-12, 23:12   #46
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen

Anbefaler denne publisert torsdag forrige uke.
http://www.sv.uio.no/sai/forskning/p...12/vestel.html

"Sosial klasse og de erfaringsmønstrene og væremåtene som springer ut av denne dimensjonen blir ofte glemt i diskusjoner om det flerkulturelle, der etnisitet gjerne ensidig står i sentrum. "

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 08:11   #47
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen

Det spørs litt på klassen, tenker jeg. Dersom det framsto som et problem ville vi byttet skole, men ikke bare fordi barnet var den eneste etnisk norske. Det måtte vært et reellt problem som ikke kunne løses som førte til flytting, foreksempel at klassen lå bak faglig.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 09:28   #48
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har ikke sagt at alle pedagogene er begredelige, men står fast ved at det er et stort problem. Om det er i ferd med å snu så er det fint.

Jeg synes ikke det høres urimelig ut i det hele tatt. Det er jo med læreryrket som med alle andre yrker, de beste og mest erfarne har flere jobber å velge i og trenger ikke nødvendigvis å bli i en jobb som er fryktelig krevende til og med med samme lønn som de ville fått i en annen jobb. Når det er sagt, jeg ville kanskje ikke brukt ordet begredelig.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 09:30   #49
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen

Det her er faktisk et godt eksempel på et sted der differensiert lønn hos lærere hadde vært et poeng.

  Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 09:31   #50
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen

Helt enig, SF. Jeg tror mange lærere ville tatt utfordringen det er å jobbe med veldig krevende elever (og nå snakker jeg ikke bare om etnisitet) hvis det hadde vært noe å tjene på å gjøre det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 09:37   #51
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Helt enig, SF. Jeg tror mange lærere ville tatt utfordringen det er å jobbe med veldig krevende elever (og nå snakker jeg ikke bare om etnisitet) hvis det hadde vært noe å tjene på å gjøre det.

Men det er det jo. Inntil tre lønnstrinn ekstra på krevende skoler: http://www.nettavisen.no/nyheter/article3321919.ece

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 09:43   #52
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen

Zulu: Det ante jeg ikke. :leser:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 10:02   #53
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen

Jeg hadde ikke latt barna mine gå på en skole som beskrevet i artikkelen, nei. No way.

Ikke minst det med foreldreengasjement og deltakelse er viktig; når vår rektor gjentar og gjentar at "it takes av village to raise a child", og forventer at vi foreldre stiller opp og deltar i barnas hverdag, så er det både trygt og positivt. Vi har en stor skole, men den er på denne måten blitt litt mindre; jeg synes jeg kjenner overraskende mange av foreldrene etterhvert. Og det er IKKE kommet gratis; vi jobber for det. Korps og FAU og 17. mai går på skinner, og sosiale issues som dukker opp blir løst. Skolen er ikke perkfet, og ikke alle er like fornøyde selvsagt, men det funker.

Det ville jeg ikke byttet ut med multikulturelt mangfold, når det er ensbetydende med fjernhet, manglende deltakelse og "det synes ikke vi er viktig, så det kan de andre gjøre".

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 10:08   #54
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen

Jeg hadde byttet skole.

For mange mange år siden (jeg var 14 år) hadde jeg en praksisplass i en barneskoleskole med mange elever som kom rett fra utlandet. Jeg fant rapporten min for litt siden, og den handlet i stor grad om hvordan norsktimene ble brukt til å forklare begreper, der man egentlig skulle ha lært å skrive dem. Når halve klassen ikke vet hva hustak, huske og motorbåt er, så er ikke progresjonen helt den samme som i andre klasser. Når man skulle øve på å skrive SOL, var det først mange runder med barn som lurte på hva sol var for noe. Det er sikkert ennen måte å legge opp undervisningen nå, men det ga meg en stor vekker for hva det har å si når mange ikke er komfortable med norskspråket.

I tillegg kom at mange av elevene hadde morsmålsundervisning og koranskole etter skoledagen, og det begrenset mulighetene for å leke sammen på fritiden.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 22:36   #55
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Men det er det jo. Inntil tre lønnstrinn ekstra på krevende skoler: http://www.nettavisen.no/nyheter/article3321919.ece

Jeg lurer på om det var Milfrid som fortalte fra hennes barns skole i USA, at det bare var lærere som var rangert som gode som fikk lønnstillegg for å jobbe på skoler som lå bak.

Interessant konsept, i hvert fall.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 22:47   #56
pippo
Sangfugl
 
pippo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.800
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen

Det skjer mye spennende når det gjelder rekruttering altså. Jeg limte inn link om de ekstra lønnstrinnene tidligere i tråden, og her er en link til det er verdt å se på: http://www.teachfirstnorway.no/no/Om-Teach-First/

Teach first er med på å rekruttere flinke realister til utsatte skoler. Langt fra begredelig..

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 23:07   #57
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen

Opprinnelig lagt inn av pippo, her.

Det skjer mye spennende når det gjelder rekruttering altså. Jeg limte inn link om de ekstra lønnstrinnene tidligere i tråden, og her er en link til det er verdt å se på: http://www.teachfirstnorway.no/no/Om-Teach-First/

Teach first er med på å rekruttere flinke realister til utsatte skoler. Langt fra begredelig..

Nå synes jeg faktisk det er litt tidlig å vurdere suksessfaktoren til Teach First så lenge man ikke har en del erfaringstall på hvor mange som faktisk blir i skolen. I tillegg er dette altså ikke barneskoler.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 23:10   #58
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.402
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen

Jeg hadde garantert tatt barnet ut, ja, ingen tvil.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-12, 23:19   #59
pippo
Sangfugl
 
pippo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.800
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Nå synes jeg faktisk det er litt tidlig å vurdere suksessfaktoren til Teach First så lenge man ikke har en del erfaringstall på hvor mange som faktisk blir i skolen. I tillegg er dette altså ikke barneskoler.

Det er klart man ikke kan måle endelig suksessfaktor enda, men programmet har bidratt til rekruttering av dyktige realister. Dette står i motsetning til begredlighetsteorien som ble luftet tidligere. Og, selv om de underviser på ungdomstrinn og vgs, så jobber flere av dem på 1-10 skoler i groruddalen, og bidrar på hele skolen.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 07:41   #60
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen

Opprinnelig lagt inn av pippo, her.

Det er klart man ikke kan måle endelig suksessfaktor enda, men programmet har bidratt til rekruttering av dyktige realister. Dette står i motsetning til begredlighetsteorien som ble luftet tidligere. Og, selv om de underviser på ungdomstrinn og vgs, så jobber flere av dem på 1-10 skoler i groruddalen, og bidrar på hele skolen.

Jada, i forhold til at det ikke bare er sorg og jammer er jeg forsåvidt enig, dersom det er noen som virkelig har trodd at det var sånn. Tiltaket er godt, selv om jeg er blandet ift flere sider ved det, men det er ikke en diskusjon som er aktuell her.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no