Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Eneste etnisk norske elev i klassen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-12, 08:35   #61
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen

Opprinnelig lagt inn av pippo, her.

Det skjer mye spennende når det gjelder rekruttering altså. Jeg limte inn link om de ekstra lønnstrinnene tidligere i tråden, og her er en link til det er verdt å se på: http://www.teachfirstnorway.no/no/Om-Teach-First/

Teach first er med på å rekruttere flinke realister til utsatte skoler. Langt fra begredelig..

Ene læreren til eldste har gått det der. Men det er ungdomsskole som har satset hardt de siste par årene.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 09:03   #62
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen

Jeg skulle ønske at flere foreldre kunne gå sammen om å bli på nærskolen, slik at ikke alle følte at det var en kamp de måtte kjempe alene. Det er jo ikke slik at det ikke bor etnisk norske i områdene (jeg tror det kun gjelder én skole i Oslo hvor den opprinnelige skolekretsen faktisk ikke består av noen etniske nordmenn), men de velger private løsninger eller naboskoler. Jeg vet om fler som har prøvd, uten å greie å få med seg noen på det, og det syns jeg er ganske trist og usolidarisk. Jeg har full forståelse for at man ikke vil være den eneste ene, eller en av tre, men når man kanskje har mulighet til å være en del av 30% så er jo det ganske anderledes.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 09:07   #63
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg skulle ønske at flere foreldre kunne gå sammen om å bli på nærskolen, slik at ikke alle følte at det var en kamp de måtte kjempe alene. Det er jo ikke slik at det ikke bor etnisk norske i områdene (jeg tror det kun gjelder én skole i Oslo hvor den opprinnelige skolekretsen faktisk ikke består av noen etniske nordmenn), men de velger private løsninger eller naboskoler. Jeg vet om fler som har prøvd, uten å greie å få med seg noen på det, og det syns jeg er ganske trist og usolidarisk. Jeg har full forståelse for at man ikke vil være den eneste ene, eller en av tre, men når man kanskje har mulighet til å være en del av 30% så er jo det ganske anderledes.

Det er jeg enig i. Samtidig så er det nok slik at ingen har lyst til å eksperimentere med egne barn - så det krever nok en del av de første som tar det valget, resten av oss dilter nok etter når vi ser at det går bra.

Jeg hadde også flyttet ungene fra en skole der de var de eneste etnisk norske. Utelukkende på grunn av at læringstrykket er lavere - eller kanskje ikke lavere, men på et lavere nivå enn det jeg mener at unger som har norsk som morsmål trenger.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 09:15   #64
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg skulle ønske at flere foreldre kunne gå sammen om å bli på nærskolen, slik at ikke alle følte at det var en kamp de måtte kjempe alene. Det er jo ikke slik at det ikke bor etnisk norske i områdene (jeg tror det kun gjelder én skole i Oslo hvor den opprinnelige skolekretsen faktisk ikke består av noen etniske nordmenn), men de velger private løsninger eller naboskoler. Jeg vet om fler som har prøvd, uten å greie å få med seg noen på det, og det syns jeg er ganske trist og usolidarisk. Jeg har full forståelse for at man ikke vil være den eneste ene, eller en av tre, men når man kanskje har mulighet til å være en del av 30% så er jo det ganske anderledes.

Enig.
Her i området vet jeg det er flere som har flyttet før skolestart fordi de er redde for at det skal bli et problem å være etnisk-norsk i mindretall på skolen.
Skolen hos oss har ca.75% ikke-etnisk norske fordelt på ca 35 forskjellige nasjonaliteter. Vi har aldri opplevd det som noe problem læremessig.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 09:24   #65
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg skulle ønske at flere foreldre kunne gå sammen om å bli på nærskolen, slik at ikke alle følte at det var en kamp de måtte kjempe alene. Det er jo ikke slik at det ikke bor etnisk norske i områdene (jeg tror det kun gjelder én skole i Oslo hvor den opprinnelige skolekretsen faktisk ikke består av noen etniske nordmenn), men de velger private løsninger eller naboskoler. Jeg vet om fler som har prøvd, uten å greie å få med seg noen på det, og det syns jeg er ganske trist og usolidarisk. Jeg har full forståelse for at man ikke vil være den eneste ene, eller en av tre, men når man kanskje har mulighet til å være en del av 30% så er jo det ganske anderledes.

Jeg synes det er noe bombastisk å kalle det usolidarisk. Niesen min gikk på denne skolen. Moren forsøkte virkelig å få det til å fungere, men det gjorde det ikke. Det er måte på hvor lenge man forsøker. Særlig når det ligger en annen ålreit skole bare noen få hundre meter unna.

Det hadde vært fint om alle de norske barna ble (for de finnes jo), men jeg skjønner utrolig godt at man som forelder ikke tar den kampen alene.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 09:45   #66
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg synes det er noe bombastisk å kalle det usolidarisk. Niesen min gikk på denne skolen. Moren forsøkte virkelig å få det til å fungere, men det gjorde det ikke. Det er måte på hvor lenge man forsøker. Særlig når det ligger en annen ålreit skole bare noen få hundre meter unna.

Det hadde vært fint om alle de norske barna ble (for de finnes jo), men jeg skjønner utrolig godt at man som forelder ikke tar den kampen alene.

Les hva jeg skriver da. Jeg syns ikke det er usolidarisk å skifte skole om man har prøvd, eller om man en av de siste som er igjen. Men jeg syns det er usolidarisk når noen prøver å få til en endring, men man ikke engang vil prøve å være med på den. Om man hadde gått sammen og faktisk forsøkt så hadde norskandelen på mange av disse skolene økt betraktelig. Jeg mener ikke at en og en skal gjøre det mutt putt alene.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 09:49   #67
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen

Det er jo akkurat det som er så innmari vanskelig. Hvor mye skal man som forelder orke og organisere når det finnes et greit tilbud like i nærheten?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 09:52   #68
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det er jo akkurat det som er så innmari vanskelig. Hvor mye skal man som forelder orke og organisere når det finnes et greit tilbud like i nærheten?

Jeg syns ikke det trenger å være så veldig mye mer ork å snakke med foreldre i nærheten og få til en felles allianse, enn å søke barnet over på en annen skole. Såpass kan man gjøre for nærmiljøet sitt, syns jeg. Går det ikke, så har man i allefall prøvd. Problemet er vel at man ikke stoler på at andre ikke søker seg vekk, til tross for lovnader om å prøve. Også søker man seg vekk selv.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 09:52   #69
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen

Jeg vet ikke om jeg nødvendigvis hadde syntes at en av 30% hadde vært greit heller, det kommer veldig an på hva de resterende 70% hadde bestått av. Hvis det var 70% med språkproblemer eller veldig mye sosiale problemer i foreldregruppen hadde det ikke hjulpet for meg at vi var flere i samme båt er jeg redd.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 10:27   #70
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg skulle ønske at flere foreldre kunne gå sammen om å bli på nærskolen, slik at ikke alle følte at det var en kamp de måtte kjempe alene. Det er jo ikke slik at det ikke bor etnisk norske i områdene (jeg tror det kun gjelder én skole i Oslo hvor den opprinnelige skolekretsen faktisk ikke består av noen etniske nordmenn), men de velger private løsninger eller naboskoler. Jeg vet om fler som har prøvd, uten å greie å få med seg noen på det, og det syns jeg er ganske trist og usolidarisk. Jeg har full forståelse for at man ikke vil være den eneste ene, eller en av tre, men når man kanskje har mulighet til å være en del av 30% så er jo det ganske anderledes.

Jeg tror et godt samarbeid mellom skoleledelsen og foreldre er helt nødvendig for å få dette til. En venninne er nå helt fortvilet. De bor i et byggefelt med 8 barn (med stort sett norsk kulturbakgrunn) som skal begynne i første klasse. Disse 8 barna bor altså veldig nært hverandre, har gått i barnehage sammen etc. Når klasselistene nå kom, har de blitt delt opp slik at to og to kommer i hver klasse. 70-80 % av barna på skolen har ikke norsk kulturbakgrunn.

Foreldrene til de 8 barna ønsker at barna skal gå på nærskolen, og syns det er helt ok at de ville vært en del av ca 30-40 % barn med norsk som morsmål. Men når de norske barna ikke får gå i klasse med barna i nærmiljøet, men blir smurt utover 4 klasser av integreringshensyn. Vel, det hadde ikke jeg syns var greit. Og når skoleledelsen fører denne politikken, kan man jo undre på hva neste års skolestarterforeldre gjør. Det er vel stor sjanse for at de allerede nå begynner å se seg om etter alternativer.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-12, 10:37   #71
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Eneste etnisk norske elev i klassen

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det er jo akkurat det som er så innmari vanskelig. Hvor mye skal man som forelder orke og organisere når det finnes et greit tilbud like i nærheten?

Det er jo et verre problem når man faktisk ikke har et bedre tilbud i nærheten, men må søke unger over på Steinerskolen e.l my lenger unna som ikke er i nærområdet, som de fleste foretrekker pga sosialisering og miljø. Der ditt barn møtes av skolekompisen på pulten ved siden av at man ikke liker hvite folk. Der foreldrene ler når det blir tatt opp av lærer. Der foreldre ikke møter opp på dugnader, foreldremøter, fotballkamper, kormøter men gjerne har med barna på aktivitetene. Der man inviterer i bursdager, sier ifra gjentatte ganger om møter og oppfordrer til deltagelse og inviterer gjentatte ganger til mamma-pappagrupper, foreldrefester etc. Der man prøver å hilse og slå av en prat, men møtes med taushet. Der man er prinsipielt imot barnehager så ungene møter opp i 1 klasse uten norskkunnskaper. Dette er konsekvent ikke etniske norske og gjerne 2 og 3 generasjon innvandrere.
For de som har bodd i et område med familie i flere generasjoner, så føles det litt som nærmiljøet raseres rett og slett og veldig mange etnisk norske flytter ut. Dette er min søsters hverdag og jeg vet at dersom hun ikke hadde overtatt huset etter bestefar og bor på familietomt med familie rundt seg så hadde hun flyttet for lengst. Men det er ikke bare å gjøre det når man er knyttet til et sted. Men det er kllart man ønsker at det skulle vært tilnærmet likt som når man selv vokste opp på samme sted. Det hadde ikke vært et problem dersom intergrasjon hadde fungert bedre, men det må være et ønske begge veier.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no