Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

De ordene Erna brukte

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-19, 10:48   #1
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De ordene Erna brukte

Jeg ville ikke brukt akkurat de ordene, er vel det mest kjente Erna-sitatet.

Men har dere fått med dere hvilke ord Fjerne-Erna brukte da hun var på debattmøte i Tromsø nylig?
https://www.itromso.no/meninger/lede...r-18958860.ece

Sitat:

«Sant, du skal reise fra et sted du ikke er, til et sted du ikke skal. Også må du reise imellom, sant? For du skal alle andre steder her, enn akkurat der togstasjonene er på hver side».

Sitat:

«Vi er på vei inn i en digitalisert revolusjon! Hvor vi får autonome bussystemer og biler. Systemer som kommer til å henge sammen. Hvor transporten av fisk, for eksempel, sannsynligvis aldri kommer til å gå intenst på jernbaneskinner i fremtiden, som jo har vært én av begrunnelsene for tog [i nord].

«De kommer til å gå i tett sammenvevde trailere som er autonome, som kjører, basert på systemer hvor det ikke engang er en fører, og som kan kjøre fireogtjue timer i døgnet, innenfor et sånt system. Det er sannsynligheten stor for at vi har om tjue til femogtjue år. Og en hvilken som helst jernbane tar minst tjue til femogtjue år å bygge».

Syns jeg ser det. Fisketrailerne skal over fjell og langsmed fjorder. Tipper det tar mer enn femogtyve år å lage selvkjørende veier til Husøya, til Tromvika, til hvilket som helst sted på yttersida.

Humoristisk dame, det tok nesten luven av å innsette Lista som minister.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-19, 10:57   #2
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.899
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: De ordene Erna brukte

Jeg lurte helt seriøst på om hun var rusa da jeg leste det der.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-19, 10:58   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De ordene Erna brukte

Jeg lurer på om hun egentlig vet hva autonom betyr. Sånn annet enn i ordboka.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-19, 11:01   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De ordene Erna brukte

Nå mener jeg en del om å bygge tog til Tromsø, men det er jo mulig å holde debatten på et saklig nivå allikevel. Jeg tror at autonome trailere i kommersiell drift over så lange avstander er relativt langt unna.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-19, 11:03   #5
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De ordene Erna brukte

Kanskje hun har brukt svadagenerator?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-19, 12:10   #6
Tante Sofie
Bladibladiblaah!
 
Tante Sofie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Innlegg: 1.484
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: De ordene Erna brukte

Au.

__________________
05 - 06
Tante Sofie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-19, 12:26   #7
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.408
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: De ordene Erna brukte

Jeg tenker de fleste på FP ikke har fantasi nok til å tenke hvordan tenknologien, robotiseringen, automatiseringen er om 20 til 25 år, meg selv inkludert. Det er jo kjempelenge til. Det finnes allerede mange ulike typer selvkjørende fartøy, Ruter tester autonome busser, når sikten er for dårlig så lander flymaskinen og ikke piloten etc.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-19, 12:39   #8
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: De ordene Erna brukte

Utviklingen 20 år frem i tid er nå en ting, jeg tror så gjerne at på veier med god standard og merking vil biler kunne "kjøre selv" på ett tidspunkt. Kjører Tesla selv og det funker i og for seg på enkelte veier allerede.

Men, jeg er veldig klar over hvor utrolige begrensninger vei(standard) vil legge på slikt, og hvilke veier vi er vant til i (store deler) av Nord-Norge. Med det ettersplepet som er på vedlikehold av veier her oppe, og fortsatte bevilgninger slik det har vært de siste årene, er 25 år frem i tid totalt urealistisk for standard som vil gi noen som helst mulighet for "selvkjørende" transport.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-19, 12:44   #9
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De ordene Erna brukte

Flymaskiner som lander på flyplasser og busser som kjører på gode byveier kan ikke akkurat sammenliknes med trailere som skal kjøre på svingete, dårlige veier over veldig lange strekninger.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-19, 12:49   #10
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.408
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: De ordene Erna brukte

Hvem sier det må være veitransport? Droner som flyr til hubber på litt mer sentrale lokasjoner. Jeg er godt kjent på Senja som er eksemplet her. Poenget mitt er at ting kommer til å endre seg på en måte vi kanskje ikke kan gjette nå. Det ble brukt noen millioner på å utvikle et billettsystem for offentlig transport i Oslo for 15 år siden ca. Nå betaler "alle" billetten sin med mobilen. Jeg tror ikke noen kunne gjette det for 15 til 20 år siden.

Men for alle del, bare le av fjerne Erna. ;-)

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.

Sist redigert av Martis : 07-05-19 kl 13:34.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-19, 15:00   #11
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: De ordene Erna brukte

Jeg ler på ingen måte av Erna altså, men på akkurat dette området tror jeg svært mange ser på mulig utvikling med utgangspunkt i områder med betraktelig "lettere" geografi, bedre nåværende veistandard og infrastruktur og mer stabilt klima enn Nord-Norge, for å si det slik. Det finnes massevis av muligheter her nord, men det finnes jaggu meg massevis av begrensinger også.

Det blir litt samme diskusjonsprinsippene som i diskusjonen om sjøtransport over den nordlige sjøruten tenker jeg - potensielt tidsbesparende, men med helt andre værmessige utfordringer og svært begrenset infrastruktur hvis det skjer uønskede hendelser. Da hjelper det ikke å argumentere ut fra hvordan ting fungerer lenger sør. Jeg føler innimellom at det er slik det gjøres når det gjelder blandt annet tog vs andre løsninger og mulig utvikling fremover også - det vil garantert skje en utvikling på mange områder de kommende 20-25 årene, men om det er vanskelig å anslå hvordan dette vil bedre situasjonen feks sør i Norge, så tenker jeg det er tilnærmet umulig å anslå noe som helst for Nord_norge om 20-25 år, både fordi vi har helt andre utfordringer ut fra hvor vi er plassert, men også fordi vi har etterslep på vedlikehold og (ny) infrastruktur.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-19, 15:19   #12
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De ordene Erna brukte

Nå skal jo ikke togskinnene gå ut til det ytterste nes uansett, det blir vel mer riktig å sammeligne med det som kan gå på E6 og andre stamveier. Ikke for det, jeg kjenner ikke til E6 og andre hovedveier nord for Trondheim, men om det ligner på E39 i Sogn og Fjordane, så venter jeg spent på å se hvordan autonome trailere skal klare seg der også.

Men uansett er det ekstremt vanskelig å spå så langt frem, og det er ikke urimelig at det vil være langt bedre samfunnsøkonomi i å bruke 20 år på å ruste opp stamveier til å være egnet for autonome kjøretøy, enn å bruke 20 år på å bygge en 1800-tallsinfrastruktur som er helt låst.


Hvis det var det hun mente, det var jo ikke akkurat krystallklart, det der.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-19, 16:13   #13
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: De ordene Erna brukte

Av en eller annen grunn kom jeg på denne: #avsporing (NB! Sjekk dato)

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-19, 16:24   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De ordene Erna brukte

Ja altså. Det kommer til å skje helt vanvittige ting i transportsektoren de kommende årene. Det er garantert. Men vi kan ikke legge alle planer døde for å vente på noe vi ikke vet hva er. Eller kan vi det?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-19, 16:38   #15
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De ordene Erna brukte

Haha, ja, jeg også!

Nå har jo de første artiklene om at selvkjørende biler er "ut" kommet, så hvem vet.

Self-Driving Cars Are Out. Micromobility Is In.https://medium.com/s/story/self-driv...t-c5fe5aa01699

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-19, 16:45   #16
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De ordene Erna brukte

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Ja altså. Det kommer til å skje helt vanvittige ting i transportsektoren de kommende årene. Det er garantert. Men vi kan ikke legge alle planer døde for å vente på noe vi ikke vet hva er. Eller kan vi det?

Det er den ene vinklingen. Den andre er at det er temmelig idiotisk å investere massivt i noe vi har en veldig sterk anelse om er utdatert om kort tid...

At det blir mindre utslipp fra transport på vei tror jeg er uten tvil, autonome kjøretøy eller ikke. Om 20 år tviler jeg på at lastebilene kjører på diesel. Og er det ikke da bedre å satse knallhardt på veier til disse, enn på tog?

Å bygge togskinner nå blir kanskje som når de prøvde å møte fremveksten av dampskip med å bygge ENDA større seilskip...

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-19, 16:50   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De ordene Erna brukte

Av rent egoistiske årsaker håper jeg jo at tog er et fremtidens transportmiddel, men jeg er ikke riktig sikker på om det gjelder jernbane fra Fauske til Tromsø altså.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-19, 17:01   #18
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De ordene Erna brukte

Men noen stor taler, er Erna altså IKKE, der er jeg enig med HI. Men budskapet akkurat her er ikke helt bortevekk, nødvendigvis.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-19, 17:16   #19
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.482
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: De ordene Erna brukte

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Av rent egoistiske årsaker håper jeg jo at tog er et fremtidens transportmiddel, men jeg er ikke riktig sikker på om det gjelder jernbane fra Fauske til Tromsø altså.

Hvorfor tenker du at det ikke er mulig?

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-19, 17:19   #20
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De ordene Erna brukte

Det er helt umulig å vite hva som skjer i fremtiden. Vi har masse utfordringer forran oss som går på ting vi ikke kan vite helt sikkert. Men vi må ikke stoppe opp av den grunn.

Veiene våre er laget for å tåle tele og kulde, ikke flom. Vi har flere steder hatt problemer med utglidning på grunn av mengde vann. Jeg vet også at "Nye Veier" får unntak fra veistandarden i Norge med tanke på frostsikring - ingen aner hvordan det går, vi får ikke fasit før om 20 - 30 år. Kanskje er vi da der at det er så varmt at alle kommer til å juble over genistreken? Eller kanskje golfstømmen er snudd slik at det er varmere enn noensinne.

Kanskje all fisk produseres lokalt som feks mye av melken gjør i dag? Allerede i dag jobbes det med å produsere fisk på land, og vi spiser nå mer "dyrket fisk" enn "villfanget fisk". Kanskje er fisk som korn om 50 år? Når spiste du sist en vill vekst?

Kanskje har man innført helt vannvittige høye summer på import og eksport for å stoppe klimaendringene? Slik at vi sitter som faren min gjorde på slutten av krigen: Med stjerner i øynene for han fikk en appelsin til jul? Eller kanskje vi ikke spiser en gang - kanskje vi lever på piller og pulver? Eller den motsatte varianten: At vi dyrker våre egne reddiker?

Det er nok slik at når det kommer paradigmeskifter så er det ikke planlegging men hell som kårer vinnerne.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no