Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Enkel og fin lue? Hvordan?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-09, 13:07   #1
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.006
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Enkel og fin lue? Hvordan?

I den endeløse jakten min på sofa aktiviteter så skal jeg begynne å strikke luer.
Jeg kan strikke rett og vrang, legge ut og strikke sammen. Så slutter kunnskapene mine.
Jeg liker at luene sitter litt godt rundt ørene og lurer på hvordan få det til.

Synes de blir store uansett hvor få masker jeg legger opp. Kanten utvider seg jo så.

Nå har jeg lagt opp førti masker i et tykt garn på 5.5 pinne. Så etter ca 11 omganger har jeg strikket tre masker og så lagt ut en maske rundt hele (i et litt tynnere garn).
Tredje luen jeg prøver meg frem på nå.. Blir kanskje bra til slutt?

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 17:07   #2
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Enkel og fin lue? Hvordan?

Strikk r+vr eller 2r+2vr de første omgangene, så sitter den hvertfall nederst, og da ser du fort hvor store de blir når du begynner på rettstrikk, om du vil det.

Jeg strikket en del enkle luer - ca 60 masker, 2 r, 2 vr, til det nærmet seg passe. Så la jeg sammen to r en omgang, deretter to vr, og en r + vr siste gangen, og snurpet sammen. Strikket flest med litt ujevnt garn, de sitter godt på hodet, og jeg har gitt bort manges favorittluer.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 17:18   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkel og fin lue? Hvordan?

Jeg har strikket to stk av denne, men uten klaffer. Man bør ha klaffer for å få dem til å sitte godt på, så skal jeg strikke en til blir det med klaffer. Den siste jeg strikket laget jeg enda lenger, den bøyde seg nedover mot ryggen og ble ganske kul. Lilla og rosa, og så laget jeg dusk til den, i lilla og rosa. Den vanlige strikket jeg i grønt og hvitt, til minsten. Kjempefine og enkle luer.

http://www.tettinntil.no/forumet/showthread.php?t=91341

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 18:51   #4
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enkel og fin lue? Hvordan?

Denne er enkel altså! Og den passer alltid, i og med at du strikker til den når rundt hodet. Den utvider seg også litt under bruk, men det blir jo greit igjen ved en vask.

Man strikker bare rett: Legger opp 28 masker, strikker frem og tilbake, strikker 26 av de 28 maskene frem og tilbake, så 24 av de 28 frem og tilbake, så strikker man alle 28 igjen. Deretter 26 og så 24 og gjentar slik. På den måten feller man øverst. Når den er lang (det blir jo bred nok egentlig) nok feller man av og syr sammen bak, drar en tråd igjennom øverst.

Jeg har brukt pinne 8 (ikke så nøye), garnet på bildet er kjøpt på Europris og heter Ida, er veldig mykt og tykt. Ca til pinne 6, står det på. Bruk tykt garn, som eskimo eller noe sånt, og hvis man vil ha veldig tykk lue kan man bruke dobbelt garn.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 19:09   #5
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enkel og fin lue? Hvordan?

Her er en annen jeg har strikket, slik blir de når de er ferdige. Her har jeg sydd på et lite filthjerte, men de kan jo pyntes med alt mulig hvis det er ønskelig. De er fine uten pynt og.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no