Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Kan blomsterløkene reddes?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-16, 11:15   #1
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kan blomsterløkene reddes?

I forfjor vinter plantet jeg diverse løk i et bed og i potter. Etter at de var ferdig blomstret tok jeg krukkene under tak og lot de stå der over vinteren. Blomsterbedet fikk også være i fred. (Jeg hadde noen planer om å gjødsle, men det forsvant ut i alt annet.) Glemte å klippe av visne stilker osv så det ble ikke gjort før våren nesten kom.

I år kom ingenting opp av krukkene og et par blomster har kommet i bedet.

Er løkene helt død eller er det mulig å redde disse?
Bedet må fikses for det er fullt av ugress. Hvis jeg graver opp alle løkene derfra, hvordan skal jeg lagre dem?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-16, 11:23   #2
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan blomsterløkene reddes?

Du MÅÅ gjødsle altså!! Jeg plantet løk fra Georginer tidligere i vår og de er så store nå. De rekker meg til hoften altså. Og selve blomsten er svæær. Tror ikke det er vanlig at de er så store.

Det spørs jo hva slags løk du har plantet. Er de plantet på høsten eller på våren?
Du skriver vinteren så regner med at du plantet tulipaner el.l som kommer opp på våren?

Tulipaner kommer på våren og kan tåle å stå i krukker over vinteren. Som oftest ikke... Jeg har aldri fått det til. Mine står i bed.

De som er plantet i bedet tåler som oftest vinteren og kommer opp igjen på våren.

Om det er knoller som du har plantet i vår så overlever ikke de vinteren. Må tas inn etter blomstring.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-16, 11:36   #3
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan blomsterløkene reddes?

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Det spørs jo hva slags løk du har plantet. Er de plantet på høsten eller på våren?
Du skriver vinteren så regner med at du plantet tulipaner el.l som kommer opp på våren?

Tulipaner kommer på våren og kan tåle å stå i krukker over vinteren. Som oftest ikke... Jeg har aldri fått det til. Mine står i bed.

De som er plantet i bedet tåler som oftest vinteren og kommer opp igjen på våren.

Om det er knoller som du har plantet i vår så overlever ikke de vinteren. Må tas inn etter blomstring.

Jeg plantet noen på nyttårsaften 2014 og noen i januar 2015. De kom opp om våren. (Unntak allium som kom langt ut på sommeren, men vi hadde en kald vår.)

Disse er fordelt på krukker:
8 Tulipan Angelique
10 Tulipan Apricot Beauty
5 Påskeliljer Dutch Master
8 Påskeliljer Thalia
5 Svibler Peter Stuyvesan

Finner ikke igjen pakkene jeg kjøpte til bedet, men det var i hvert fall tulipaner, allium, perleblomster, narciser.

Har det noe å si hva slags jord de står i? Bedet har leirete jord, med unntak av kjøpejorden jeg har lagt til.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no