Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Er det samanheng mellom kjønn og bruk av namn?
Eg omtaler vanlegvis begge kjønn med både fornamn og etternamn 14 42,42%
Eg omtaler vanlegvis begge kjønn med etternamn 2 6,06%
Eg omtaler vanlegvis kvinner med begge namn og menn med etternamn 2 6,06%
Eg omtaler vanlegvis kvinner med fornamn og menn med etternamn 2 6,06%
Eg omtaler vanlegvis menn med begge namn og kvinner med etternamn 0 0%
Eg omtaler vanlegvis menn med fornamn og kvinner med etternamn 0 0%
Eg omtaler vanlegvis begge kjønn med kun fornsmn 11 33,33%
Du har gløymd mitt alternativ 2 6,06%
Deltakere: 33. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-16, 23:10   #21
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?

Da jeg var liten var det vanlig å omtale et ektepar som Olsen og fru Olsen. Kanskje derfor det henger igjen at dersom man bare bruker etternavn, er det underforstått en mann man snakker om? I alle fall kan jeg se for meg at eldre mennesker automatisk tenker slik.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-16, 23:16   #22
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Du får gjøre som min kollega, på bar i New York for noen år siden, ansikt til ansikt med Knaus etter hans voldsomme gjennombrudd: hei, du, Klaus Ove! Det var NESTEN en vellykket kombinasjonmav for- og etternavn

Det der kunne jeg absolutt ha gjort, og om ikke du hadde lagt det fram på den måten, hadde jeg sikkert godtatt det som fornavnet hans.


Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jeg er iallfall veldig bevisst på at både kvinner og menn skal omtales likt i jobbsammenheng. For min del er det etternavn på alle jobbkontakter, fornavn på kjentfolk.

Ikke bare omtales kjønnene ulikt, men for kvinner nevnes det også oftere at de er "gift med NN" eller datter av sånn-eller-sånn, og hvor mange barn de har. .Gjerne i ingressen eller første avsnitt av artikler om dem.

Det siste der er virkelig irriterende! Så under OL i Rio hvor gullvinneren var kona til! Nei, hun er OL-vinneren! Eller hvordan kvinner konsekvent omtales i media i forhold til klesantrekk. Kan media slutte med det eller kanskje omtale Jens Stoltenberg stilte med dress fra Dressmann med matchende skjorte og slips?

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-16, 23:24   #23
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Det der kunne jeg absolutt ha gjort, og om ikke du hadde lagt det fram på den måten, hadde jeg sikkert godtatt det som fornavnet hans.




Det siste der er virkelig irriterende! Så under OL i Rio hvor gullvinneren var kona til! Nei, hun er OL-vinneren! Eller hvordan kvinner konsekvent omtales i media i forhold til klesantrekk. Kan media slutte med det eller kanskje omtale Jens Stoltenberg stilte med dress fra Dressmann med matchende skjorte og slips?

Sånn sett er denne fin: Theresa May's hubby steals the show in a sexy navy suit as he starts his life as a First Man.
http://metro.co.uk/2016/07/13/theres...t-man-6005294/

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-16, 10:11   #24
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Da jeg var liten var det vanlig å omtale et ektepar som Olsen og fru Olsen. Kanskje derfor det henger igjen at dersom man bare bruker etternavn, er det underforstått en mann man snakker om? I alle fall kan jeg se for meg at eldre mennesker automatisk tenker slik.

Jepp, det er nok en stor del av forklaringen.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-16, 11:13   #25
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Sånn sett er denne fin: Theresa May's hubby steals the show in a sexy navy suit as he starts his life as a First Man.
http://metro.co.uk/2016/07/13/theres...t-man-6005294/

Den var herlig!

Jeg tror absolutt det er som du sier, og jeg er slett ikke sikker på at jeg ikke har gjort det selv, men jeg skal skjerpe meg på det! I den jobben jeg kom fra var det veldig uformelt, så det var ekstremt få jeg ikke omtalte med fornavn, men det er litt annerledes i ny jobb merker jeg. Jeg tror oftest jeg bruker for- og etternavn på folk jeg omtaler fra media, politikk osv, uavhengig av kjønn. Men skal jommen være mer obs.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-16, 22:08   #26
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Da jeg var liten var det vanlig å omtale et ektepar som Olsen og fru Olsen.

Naboene til mamma siden 1985 heter faktisk Olsen. Og de omtales selv nå i 2016 som Olsen og fru Olsen. Når jeg tenker meg om, så husker jeg ikke hva han heter til fornavn engang. For noe annet enn Olsen er utenkelig.

Jeg husker for øvrig da jeg hadde min første sommerjobb i 1986. Jeg jobbet som bud på arbeidsplassen til stefaren min, og der ble alle menn omtalt med etternavn og kvinnene med fornavn. Jeg husker stillheten i andre enden av telefonen da jeg ringte inn enn lunsjbestilling og sa at "Per" skulle ha to halve med salami. Etter en laaaang pause hørte jeg et usikkert "Per? Jeg forstår ikke ...". Da skjønte jeg at jeg hadde begått den store tabben å omtale stefaren min med fornavn. Da jeg sa "unnskyld, jeg mente "Hansen" hørte jeg nærmest hvordan den kantineansatte trakk et lettelsens sukk. Jeg forklarte litt febrilsk at jeg hadde sagt fornavnet fordi han var stefaren min. Jeg mente det var best å forklare fortere enn svint.

Jeg har derfor vært obs på dette og alltid prøvd å ikke opprettholde dette skillet.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-16, 22:15   #27
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Naboene til mamma siden 1985 heter faktisk Olsen. Og de omtales selv nå i 2016 som Olsen og fru Olsen. Når jeg tenker meg om, så husker jeg ikke hva han heter til fornavn engang. For noe annet enn Olsen er utenkelig.


Vi hadde også Fru Olsen som nabo da jeg var liten. De på andre siden av gaten het også Etternavn og Fru Etternavn og alle tre omtales fremdeles slik. Jeg aner ikke hva noen av dem het til fornavn, det tror jeg aldri jeg fikk vite. De på den andre siden av oss derimot kalte vi ved fornavn, men vi hadde et mye nærere forhold til dem.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-16, 22:43   #28
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?

Hvis vi ser bort fra de virkelig gamle som fort kan omtales som "enkefru olsen" og sånt er jeg vant til at kjønn behandles likt med tanke på navnebruk. På min jobb dog en tendens til at leger omtales med etternavn og sykepleiere med fornavn, men det er uavhengig av kjønn. Selv bruker jeg fornavn eller fornavn + etternavn eller tittel + etternavn avhengig av setting. Sistnevnte innebærer formelt, og ofte med tillegg av litt irritasjon.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-16, 09:16   #29
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?

Jeg bruker ofte kun etternavn i jobbsammenheng også, både internt (på spøk) og eksternt (bevisst).

Dessverre har vi 3 "Pettersen" på kontoret.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-16, 09:23   #30
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?

Jeg tror aldri jeg bruker etternavn på noen i jobbesammenheng? Altså, jeg introduserer meg gjerne med for- og etternavn, og andre gjør det samme til meg, men så er det fornavn på hele fjøla. Unntakene er når man skal forklare hvem av alle de danske "Jens"-ene man mener, da legger man på etternavn for forklaringens skyld.

Og litt mer fjernt, da. Altså ikke folk jeg jobber med, men når jeg har vært på et foredrag med statsråd Tord Lien, så sier jeg både for- og etternavn, noe annet ville jo vært i overkant familiært. Også om det er med noen jeg kjenner, men som er ganske kjente.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-16, 09:27   #31
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?

Der jeg kommer fra var det forresten ikke veldig vanlig å bruke etternavn. Veldig mange hadde uansett etternavn fra stedet, så ca 50% hadde ett av to etternavn. Men dersom det var mange med samme navn, så fikk de en identifikator, gjerne fra der de bodde mer nøyaktig (Ola-en i liå) eller en karakteristikk eller en initial ("Ola P."). Damer kunne godt hektes på mannen. For eksempel Nilse-Annå (Anna, gift med Nils).

Jeg TROR de eneste vi omtalte med etternavn da jeg vokste opp var en håndfull lærere med veldig karakteristiske etternavn, og legene.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-16, 10:02   #32
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?

Nå er mine eksterne kontakter stort sett leger.

Men hvis du skal møte si en mellomleder i Hydro, sier du på jobben at du skal møte Anders?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-16, 10:04   #33
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?

Og som sagt, internt er det en mer morsom-sjargong, litt sånn Mad Men-ish - "du, Johnsen, har du tid etter lunsj en gang"?

Jeg tror jeg har tatt det med meg fra min forrige jobb. Kanskje alle synes jeg er skikkelig rar.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-16, 10:06   #34
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.


Men hvis du skal møte si en mellomleder i Hydro, sier du på jobben at du skal møte Anders?


Vel, i min forrige jobb omtalte vi faktisk sjefen som Børge. Jeg tuller ikke. U know who.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-16, 10:08   #35
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?

Men det er jo også en litt sånn motsatt-morsomhet, hvis jeg skulle ha møtt helseministeren og så sagt at jeg skulle ha lunsj med Bent.

(Ikke at jeg gjør det på daglig basis, altså.)

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-16, 10:14   #36
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Og som sagt, internt er det en mer morsom-sjargong, litt sånn Mad Men-ish - "du, Johnsen, har du tid etter lunsj en gang"?

Jeg tror jeg har tatt det med meg fra min forrige jobb. Kanskje alle synes jeg er skikkelig rar.

Hm, nå måtte jeg tenke meg om. Hvis jeg skal møte en toppsjef eller Viktig Sjef jeg ikke KJENNER, som jeg kanskje bare har møtt noen ganger, da bruker jeg nok for- og etternavn.

Jeg måtte fnise litt her jeg jobber nå, der jeg møtte et par sprutunge McKinsey-konsulenter i heisen. De var på vei opp til toppetasjen, til den STORE SJEFEN i dette store, internasjonale selskapet. Han ene snakket hektisk i telefonen med en kollega som var sent ute: "vi tar heisen opp nå, bare si i resepsjonen at du skal treffe "Ole", du, og så kommer du rett opp!". Dette er en veldig jovial leder, men veldig få kaller ham "Ole", altså, han går stort sett med for og etternavn. Og det var så åpenbart at han gjorde seg viktig med å bruke fornavn.

En damejeg kjenner som kjenner de fleste energitoppledere i Norge, gjør også dette, og det blir veldig tåpelig. "Ja, så sa jeg til Helge, da, at du må jo skjønne at..." om Helge Lund, liksom.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-16, 11:21   #37
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?

Når jeg snakker om lederen i vår organisasjon eller ministeren og statssektretærene som har ansvaret for vårt område, så omtaler jeg dem med fornavn-etternavn. Når jeg snakker med dem, er det fornavn over hele linja.

Men jeg sier ikke at jeg skal i møte med fornavn på minister og fornavn på statssekretær, altså. jeg sier jeg skal i møte med Fornavn Etternavn og Fornavn Etternavn. Det blir litt sånn name-dropping/gjøre-seg-viktig å bruke bare fornavnene når man snakker om slik tikl andre, synes jeg.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-10-16, 11:29   #38
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?

Ja, nettopp. "Viktige", offisielle folk: For og etternavn, uavhengig av kjønn. Og også uavhengig av om jeg kjenner dem. En tidligere kollega jeg har jobbet masse med omtaler jeg nesten alltid med for- og etternavn, selv om han har et såpass uvanlig fornavn at de fleste (i bransjen) ville skjønt hvem jeg mener uansett. Hvis jeg da ikke vil understreke at jeg kjenner ham, da bruker jeg fornavn. Trur eg?


Man kan sikkert tulle litt og bruke fornavn som en spøk, særlig om fornavnet er såpass uvanlig at alle skjønner hvem man mener. "I dag skal jeg treffe Erna!! ", for eksempel. Hvis det skulle bli aktuelt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-16, 12:24   #39
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?

Jeg var bordkavaler til (den tidligere?) taleskriveren til Erna Solberg på forrige julebord, og han snakket om Erna, altså. Men noe annet ville vel kanskje være litt søkt.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-16, 12:51   #40
artemis
Aktiv
 
Medlem siden: Jun 2012
Innlegg: 219
artemis er litt kulartemis er litt kul
Standard

Sv: Bruk av fornamn og etternamn og kjønn?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Og som sagt, internt er det en mer morsom-sjargong, litt sånn Mad Men-ish - "du, Johnsen, har du tid etter lunsj en gang"?

Jeg tror jeg har tatt det med meg fra min forrige jobb. Kanskje alle synes jeg er skikkelig rar.

Jeg gjør også sånn. Kanskje jeg også er en raring da

__________________
--------------
2012 & 2014
artemis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no