Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva er din "MÅ HA" til jul??

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-16, 23:14   #41
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din "MÅ HA" til jul??

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Oi, mange med omfattende «må ha liste» her

Jeg er ikke så veldig tradisjonell av meg, og har vel aldri vært det
Ift mat liker jeg både stek, ribbe og pinnekjøtt, og kan leve fint med alt det på julaften. Men jeg MÅ ha stek iløpet av jula, helst pappa sin

Men våre frokoster er ikke så innmari annerledes enn ellers i året faktisk.

Åh, frokosten på julaften og brunch første juledag er jo selve vitsen med jula!

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 00:18   #42
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.510
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din "MÅ HA" til jul??

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Åh, frokosten på julaften og brunch første juledag er jo selve vitsen med jula!

Vi har aldri pleid å ha noen spesiell frokost på julaften, sikkert fordi foreldrene mine alltid jobbet på julaften. 1.juledag har det vært skikkelig frokost.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 06:44   #43
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er din "MÅ HA" til jul??

Jeg må ha ribbe med potet, rødkål, brun saus, epler og svisker til middag på julaften.
Også "må" jeg ha gul Lipton te til julefrokostene. Ikke fordi det er så godt, men fordi det vekker så gode barndomsminner.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 08:02   #44
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.438
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er din "MÅ HA" til jul??

Opprinnelig lagt inn av mina, her.

Bruker ikke nøyaktig oppskrift, men en liten posjon (som jeg dobler til jul) er ca sånn:
6 hardkokte egg finhakkes (jeg bruker eggedeleren og deler "på kryss og tvers)
Ca 1,5 pose Mills Majones
Kokt skinke. Jeg bruker påleggsskinke som jeg finhakker.
Sylteagurk, finhakka.
Litt saft av sylteagurker, evt en liten dæsj rømme eller litt kulturmelk
Salt og pepper.

Her må du bare smake deg fram.

Tusen takk!

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 09:47   #45
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din "MÅ HA" til jul??

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Vi har aldri pleid å ha noen spesiell frokost på julaften, sikkert fordi foreldrene mine alltid jobbet på julaften. 1.juledag har det vært skikkelig frokost.

Ja, jeg husker første gangen jeg var hjem til mannen for å feire jul med foreldrene hans (lenge før vi fikk barn, mens vi fortsatt reiste hjem til foreldrene våre i jula). Stod opp på morgenen julaften, og der var svigerfar i kjeledress på veg ut for å gjøre ett eller annet på gården, svigermor stod med hodet i vaskebøtter og ba om hjelp til å henge opp gardiner, på kjøkkenbordet stod noen tørre brødskiver og en svett ost, som folk forsynte seg av etterhvert som de fikk tid, juletreet var enda ikke pyntet.

Jeg var nesten på gråten og tenkte hallo, vet de ikke at det er julaften i dag?

Jeg er vant med, fra jeg var liten, å stå opp til julestrømpe, strøkent og julepyntet hus, ferdigpyntet tre med pakker under, høytidsstemning, levende lys og julemusikk på radioen, og alle klemmer hverandre og ønsker god jul. Lang, deilig og bugnende frokost, og hele familien stivpyntet fra morgenen av. Så det var skikkelig nedtur. Svigerfamilien startet julefeiringa skikkelig først ved middagen, etter å ha vært i kirka, og første juledag hadde de frokost som absolutt ikke stod tilbake for den jeg er vant med på julaften. Men det ble ikke den samme julestemninga på julaften for meg.

Jeg har fått mannen med på at vi gjør det slik som jeg er vant med. Heldigvis.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 12:31   #46
Annki
Englemamma
 
Annki sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.584
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

Sv: Hva er din "MÅ HA" til jul??

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Ja, jeg husker første gangen jeg var hjem til mannen for å feire jul med foreldrene hans (lenge før vi fikk barn, mens vi fortsatt reiste hjem til foreldrene våre i jula). Stod opp på morgenen julaften, og der var svigerfar i kjeledress på veg ut for å gjøre ett eller annet på gården, svigermor stod med hodet i vaskebøtter og ba om hjelp til å henge opp gardiner, på kjøkkenbordet stod noen tørre brødskiver og en svett ost, som folk forsynte seg av etterhvert som de fikk tid, juletreet var enda ikke pyntet.

Jeg var nesten på gråten og tenkte hallo, vet de ikke at det er julaften i dag?

Jeg er vant med, fra jeg var liten, å stå opp til julestrømpe, strøkent og julepyntet hus, ferdigpyntet tre med pakker under, høytidsstemning, levende lys og julemusikk på radioen, og alle klemmer hverandre og ønsker god jul. Lang, deilig og bugnende frokost, og hele familien stivpyntet fra morgenen av. Så det var skikkelig nedtur. Svigerfamilien startet julefeiringa skikkelig først ved middagen, etter å ha vært i kirka, og første juledag hadde de frokost som absolutt ikke stod tilbake for den jeg er vant med på julaften. Men det ble ikke den samme julestemninga på julaften for meg.

Jeg har fått mannen med på at vi gjør det slik som jeg er vant med. Heldigvis.

Jeg er vokst opp med jul akkurat som du beskriver at din svigerfamilie hadde det, enkel frokost, siste stress med pynting, pakking av gaver, stryking av duker, evt. handling (men det prøver je gå være ferdig med). I 12-13 tiden spiser vi risengrynsgrøt, med premie til den som får mandelen. Prøver å ta middag i 16-17-tiden slik at det ikke skal bli altfor sent for ungene og slik at de også får tid til å leke litt med det de får før de blir helt utslitte og må legge seg... Da begynner jula!

Først når vi står opp første juledag ønsker vi hverandre god jul og spiser en lang julefrokost/brunsch med alt du kan tenke deg av godsaker. Jeg har vokst opp med at dette er en familiedag, da er vi bare sammen som familie (alle generasjoner), har ikke besøk og er ikke på besøk, dette er tradisjoner som både min far og min mor vokste opp med. De (og vi når vi var små) var heller ikke utendørs denne dagen, men jeg synes det er helt greit med en tur ut.. Synes det er for ille om alle skal sitte inne dersom det er en flott vinterdag ute og ungene vil ut og prøve ski/akebrett/skøyter!

Gleder meg til lange dager med tid, kos, brettspill, lesing, samvær og god mat!

__________________
1997 - 2009 - 2010 - 2013
Alltid elsket, aldri glemt...

Sist redigert av Annki : 21-12-16 kl 12:48.
Annki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 12:36   #47
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din "MÅ HA" til jul??

Ja, fra gammelt av er det vel det som er mest vanlig. Jula begynner først kl 17 julaften, og 1.juledag er mest "hellig", og da holder man seg på gården.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-16, 12:44   #48
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.607
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er din "MÅ HA" til jul??

Jeg er også vokt opp med kaos på julaften. Jula startet først klokka fem. Og så var det fjøstid før selve juleaften begynte. Første juledag var hellig og da pyntet vi oss mer enn kvelden før og vi var bare hjemme. Det var den helligste dagen i året. Og den beste frokosten i året. Noe av det magiske med det har forsvunnet litt fordi vi rett og slett koser oss mer ellers i året og har nok dessuten bedre råd. Har vi lyst til å kjøpe ekstra godt pålegg og god jus til familien en helt vanlig helg så gjør vi det.

Jeg liker å ta jul på lille julaften og da skal alt være klart.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 00:39   #49
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.510
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din "MÅ HA" til jul??

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Ja, fra gammelt av er det vel det som er mest vanlig. Jula begynner først kl 17 julaften, og 1.juledag er mest "hellig", og da holder man seg på gården.

Jeg har også vokst opp med julestrømpe og strøkent hus på julaften, men ikke stor frokost.🙂

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 10:12   #50
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din "MÅ HA" til jul??

Gi meg et glass rødvin og god mat på julaften, så er jeg egentlig fornøyd. :enkel:

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 10:59   #51
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er din "MÅ HA" til jul??

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg har også vokst opp med julestrømpe og strøkent hus på julaften, men ikke stor frokost.🙂

Julaften spises frokost i sofaen foran (barne-)tv etter hvert som man våkner, første juledag derimot, da er det full oppdekning.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 11:03   #52
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.824
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din "MÅ HA" til jul??

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Julaften spises frokost i sofaen foran (barne-)tv etter hvert som man våkner, første juledag derimot, da er det full oppdekning.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 12:18   #53
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din "MÅ HA" til jul??

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Julaften spises frokost i sofaen foran (barne-)tv etter hvert som man våkner, første juledag derimot, da er det full oppdekning.

Foran barne-tv etter hvert som man våkner spises det ut av julestrømpa. FØR frokost.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-16, 12:29   #54
Annki
Englemamma
 
Annki sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.584
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

Sv: Hva er din "MÅ HA" til jul??

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Foran barne-tv etter hvert som man våkner spises det ut av julestrømpa. FØR frokost.

Sånn er det hos oss også!

__________________
1997 - 2009 - 2010 - 2013
Alltid elsket, aldri glemt...
Annki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-16, 14:29   #55
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din "MÅ HA" til jul??

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Åh, frokosten på julaften og brunch første juledag er jo selve vitsen med jula!

Mulig.
Vi har rundstykker og deilig pålegg da. Men det har vi forsåvidt de andre gangene i året vi spiser litt ekstra god frokost også Men det blir nok litt ribberester, egg, eggesalat og diverse deilige oster
Men det blir 1.juledag her.

Jeg kjenner jeg savner et servise, ikke nødvendigvis så «julete», men eksen har det hvite vi hadde.. Og vårt er litt i overkant fargerikt til jula.
Det får settes på lista for januarsalget.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-16, 14:35   #56
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.867
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din "MÅ HA" til jul??

Nå lukter jeg pinnekjøttet her hos oss, det må jeg ha kjenner jeg. Men jeg har ikke vokst opp med det, så pappa skjønner ikke greia med det for meg.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-16, 16:48   #57
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din "MÅ HA" til jul??

Gutta her fikk også julestrømpe med godis i dag. De spiste en skive litt tidligere og vi har akkurat ryddet vekk brunchen nå. Deilig og rolig.
Etterpå skal vi voksne se noen episoder av Vikings på Hbo. klar for sesong 2.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-16, 21:16   #58
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din "MÅ HA" til jul??

I familien vår MÅ vi veldig lite, vi har gjort ulike ting og spist ulik mat gjennom mange år.
Det nærmeste vi kommer noe MÅ er karamellpudding til juleaftens dessert. Det er en enormt mektig variant som er laget på eggeplommer og fløte (og blir mer osteaktig enn puddingaktig) og den serveres med karamellsausen fra forma, cognackrem og vanlig krem for de som ikke spiser cognac.
Den lages sent lille juleaften kveld eller natt til julaften, og er jeg med mine foreldre er det meg og min mor som sitter oppe halve natta og passer puddingen i ovnene mens vi har gode samtaler og drikker rødvin. I år var jeg ikke med henne men fikk dele denne tradisjonen med mine 2 døtre.

__________________
I'm happy, hope you're happy too

Sist redigert av Nextlife : 25-12-16 kl 21:29.
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no