Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Kleskode mørk dress

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-17, 01:59   #1
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Kleskode mørk dress

Skal i bryllup om en mnd, og kleskoden er mørk dress. Hva betyr det for en dame??

Og kan jeg evt stille i bunad først på dagen?

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 02:11   #2
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kleskode mørk dress

Det er hakket under galla. Dvs du kan ha kort kjole. Bunad er vel alltid gangbart ja.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 02:19   #3
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kleskode mørk dress

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er hakket under galla. Dvs du kan ha kort kjole. Bunad er vel alltid gangbart ja.

Kort kjole ja. Og farge da? Ender nok med svart eller grå altså, men bare for å være sikker.

Kan ikke dette, kjenner jeg

Usikker på om jeg orker bunad. Vi må kjøre 12 mil før vielsen, og regner med at da blir det rett i kirka når vi ankommer, og jeg ser ikke for meg bilturen i bunad. Men vi får se.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 02:45   #4
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kleskode mørk dress

Du kan ha lang kjole også altså, men det er ikke krav. Farge spiller ingen rolle så lenge du ikke velger hvitt. De fleste penkjoler vil duge helt fint! Kos deg.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 02:47   #5
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kleskode mørk dress

Ah, ok. Da blealt egentlig mye lettere her :P

Jeg har faktisk i en alder av 47 år ikke vært i så mange selskap hvor kleskoder har vært et tema, så jeg er helt lost her

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 09:45   #6
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kleskode mørk dress

Denne forklaringen ser omtrent riktig ut, syns jeg:

Sitat:

Mørk dress

Er kleskoden mørk dress, er det naturlig nok mørk dress som gjelder for menn. Denne kan være mørk blå, mørk grå eller sort. Tradisjonelt bruker man hvit skjorte med valgfri slips eller sløyfe til. For kvinner innebærer kleskoden en festfin kjole, eventuelt buksedress. Man bør unngå bare skuldre, og kjolelengden skal ikke være gulvlang (den kan nå ned til anklene).

Kilde: bryllupsinspirasjon.no

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 09:48   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kleskode mørk dress

Og du kan stille i bunad, hvis du vil.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 10:13   #8
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.392
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kleskode mørk dress

Jeg prøver også å unngå for mye sort i bryllup, men på vinteren er det kanskje greit. Det er vel mer en gammel tradisjon, mener jeg.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 10:47   #9
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kleskode mørk dress

Jeg har faktisk aldri vært i et bryllup eller annet stort selskap hvor kleskode har vært presisert. Det føles litt overflødig og utdatert - gjestene kommer pent kledd helt av seg selv?

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 11:07   #10
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kleskode mørk dress

Opprinnelig lagt inn av Pebbles, her.

Jeg har faktisk aldri vært i et bryllup eller annet stort selskap hvor kleskode har vært presisert. Det føles litt overflødig og utdatert - gjestene kommer pent kledd helt av seg selv?

Kleskode er overflødig hvis alle gjestene har omtrent samme bakgrunn og/eller kjenner hverandre. Det er veldig praktisk i de tilfellene der det er stor forskjell på tradisjoner og normer, eller der hvor noen av gjestene kjenner brudeparet eller brudeparets familie dårlig eller bare overfladisk.

Jeg syns det er pyton å ikke vite om de fleste andre gjestene kommer til å stille i smoking eller lys dress og om jeg selv er forventet å møte i fotsidt antrekk eller om sommerkjole er normen. Og jeg har vært invitert i et par bryllup der jeg har vært helt clueless i så måte. Da har det typisk vært arrangement der brudens familie kunne forventes å stille stivpyntet, mens brudgommens familie knapt nok eier formelle klær, eller der jeg har vært en så perifer gjest at jeg rett og slett ikke har visst.

Jeg syns kleskode er en høflig måte å opplyse gjestene om hva som er antrekksnormen. Men det er jo typisk at de bryllupene der det har vært grunn for tvil, så har det selvsagt aldri vært opplyst om antrekk heller.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 11:23   #11
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kleskode mørk dress

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Skal i bryllup om en mnd, og kleskoden er mørk dress. Hva betyr det for en dame??

Og kan jeg evt stille i bunad først på dagen?

Det er vanlig å ha bunad til etter middag. Jeg skiftet til kjole før middag, men normen sier visst etter middag.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 12:45   #12
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kleskode mørk dress

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Kleskode er overflødig hvis alle gjestene har omtrent samme bakgrunn og/eller kjenner hverandre. Det er veldig praktisk i de tilfellene der det er stor forskjell på tradisjoner og normer, eller der hvor noen av gjestene kjenner brudeparet eller brudeparets familie dårlig eller bare overfladisk.

Jeg syns det er pyton å ikke vite om de fleste andre gjestene kommer til å stille i smoking eller lys dress og om jeg selv er forventet å møte i fotsidt antrekk eller om sommerkjole er normen. Og jeg har vært invitert i et par bryllup der jeg har vært helt clueless i så måte. Da har det typisk vært arrangement der brudens familie kunne forventes å stille stivpyntet, mens brudgommens familie knapt nok eier formelle klær, eller der jeg har vært en så perifer gjest at jeg rett og slett ikke har visst.

Jeg syns kleskode er en høflig måte å opplyse gjestene om hva som er antrekksnormen. Men det er jo typisk at de bryllupene der det har vært grunn for tvil, så har det selvsagt aldri vært opplyst om antrekk heller.

Ja, jeg ser den.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-17, 16:29   #13
Blåklokke
Leser FP
 
Blåklokke sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 1.020
Blåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kleskode mørk dress

Så bra at du spurte om dette! Vi fikk også nylig invitasjon til et bryllup med samme kleskode og jeg lurte veldig på hva det betydde.

__________________
2000, 2002, 2003, 2009, 2010, 2012, 2013...
Blåklokke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-17, 15:34   #14
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.777
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kleskode mørk dress

Rød kjole betyr at du har ligget med brudgommen, i enkelte kretser

Charlie er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-01-17, 22:36   #15
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kleskode mørk dress

Jeg har forelsket meg i en kjole, men er det innafor?

https://www.floyd.no/klaer/kjoler/fl...ssa-kort-taupe

Ser i det Teofelia siterer fra at man bør unngå bare skuldre, men det følger et sjal med denne, så det kan jeg jo ha på under høytideligheten i hvertfall.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-17, 22:41   #16
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kleskode mørk dress

Den var kjempefin!

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-17, 22:45   #17
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kleskode mørk dress

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Den var kjempefin!

Ja, jeg likte den!

Var og prøvde den i dag, men da i den fotlange versjonen. Nydelig, men tror jeg vil ha den korte. Føler meg mest vel i det, og det er mer anvendelig til andre anledninger også tenker jeg. Kjøper jo ikke en dyr kjole for å bruke den bare en gang liksom.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-17, 23:05   #18
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kleskode mørk dress

Mer innafor blir det knapt. Kos deg!

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-17, 23:23   #19
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.712
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kleskode mørk dress

Innafor! Fin kjole, og kos deg.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-17, 00:23   #20
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kleskode mørk dress

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Mer innafor blir det knapt. Kos deg!

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Innafor! Fin kjole, og kos deg.

Takk

Gjenstår å prøve denne korte kjolen da. Er ny modell, så den var ikke kommet i butikk ennå, men er jo i teorien samme som den jeg prøvde, så antar den passer!

Litt dyrere enn jeg tenkte, men pokker heller...mannen sier go, og jeg har jo da tross alt kjole for flere anledninger fremover.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no