Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Utstyr til maling akryl/olje

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-08, 13:27   #1
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Utstyr til maling akryl/olje

Hva trenger jeg?
Jeg har alltid vært veldig glad i å tegne og male, og har malt masse akvarell tidligere, men nå har jeg lyst til å male med enten akryl eller olje.
Hva trenger jeg for å komme i gang, og hvilke farger må man ha i et grunnsortiment?

  Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 19:14   #2
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Utstyr til maling akryl/olje

Er det ingen som maler her? Det vet jeg ikke om jeg tror helt på altså - så kåmm ånn dah

  Svar med sitat
Gammel 30-10-08, 20:46   #3
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Utstyr til maling akryl/olje

Aner ikke, men vil bare tipse deg om at på Søstrene Grene (på Sandvika storsenter) har de veldig billige (tror jeg?) lerreter og akrylmaling (muligens oljemaling også).

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 10:33   #4
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Utstyr til maling akryl/olje

Spørs vel på hvor mye du har tenkt å male, og hvor stort lerret du kjøper.
Jeg sparer aldri på malingen og syns bilder som du ser er lite maling på ikke er noe fint. Malingen på Søstrene Grene og andre "billige" typer er ofte veldig tynne og man trenger flere strøk. De er gjennomskinnelige. På noen tuber er det merket hvor tykk/tett malingen er.

Jeg kjøper MASSE farger, og bruker den som den er. Det er jo ikke så dyrt uansett, og fargen blir lik hver gang. (blander også selvsagt innimellom), men det finnes så mange flotte farger at det ikke alltid er nødvendig.

Den beste malingen syns jeg er Galeria (Winsor & Newton) og Amsterdam Acrylic (begge disse er Acrylmaling). De er ikke dyre og du får de i hobbybutikker. Søstrene Grenes maling har jeg bare prøvd, men liker de ikke fordi de som sagt er så tynne. Men lerretene de har der er helt greie bare de ikke blir FOR store, da syns jeg duken er sprø og løst festet. Billiglerretene er ikke lett å fikse på hvis det blir hull i bildet f.eks. Og det er STOR forskjell når man begynner å male på et ferdigprodusert og et fra rammemakeren!

Så jeg anbefaler deg å kjøpe på en hobbybutikk. Og kjøp farger etter hjertet og etter hva du har lyst å male med. En hvit itillegg er et must. Deep canvas lerretene er fine, og trenger ikke ramme på. De har noen som er brune (naturlerret) som er kjempefine!

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 18:16   #5
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Utstyr til maling akryl/olje

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

Spørs vel på hvor mye du har tenkt å male, og hvor stort lerret du kjøper.
Jeg sparer aldri på malingen og syns bilder som du ser er lite maling på ikke er noe fint. Malingen på Søstrene Grene og andre "billige" typer er ofte veldig tynne og man trenger flere strøk. De er gjennomskinnelige. På noen tuber er det merket hvor tykk/tett malingen er.

Jeg kjøper MASSE farger, og bruker den som den er. Det er jo ikke så dyrt uansett, og fargen blir lik hver gang. (blander også selvsagt innimellom), men det finnes så mange flotte farger at det ikke alltid er nødvendig.

Den beste malingen syns jeg er Galeria (Winsor & Newton) og Amsterdam Acrylic (begge disse er Acrylmaling). De er ikke dyre og du får de i hobbybutikker. Søstrene Grenes maling har jeg bare prøvd, men liker de ikke fordi de som sagt er så tynne. Men lerretene de har der er helt greie bare de ikke blir FOR store, da syns jeg duken er sprø og løst festet. Billiglerretene er ikke lett å fikse på hvis det blir hull i bildet f.eks. Og det er STOR forskjell når man begynner å male på et ferdigprodusert og et fra rammemakeren!

Så jeg anbefaler deg å kjøpe på en hobbybutikk. Og kjøp farger etter hjertet og etter hva du har lyst å male med. En hvit itillegg er et must. Deep canvas lerretene er fine, og trenger ikke ramme på. De har noen som er brune (naturlerret) som er kjempefine!

Winso r& Newton har fine akvarellfarger også, så at de har god akrylmaling sier jeg ikke noe på. Da skal jeg ut å sjekke litt. Tynne farger liker ikke jeg heller, det må vises, og være litt tekstur i bildet.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no