Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

19. mars - Digital cleanup day. Er du med?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-22, 07:40   #1
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

19. mars - Digital cleanup day. Er du med?

Jeg ble litt inspirert av min kjære mann da en kollega av han oppfordret bedriften til å bli med på Digital cleanup-day, den 19. mars.
Mye gammel mail, kopier av gamle dokumenter ol krever mye lagringsplass. Lagringsplass krever servere og strøm, og verken produksjon av serveren og produksjon av strøm er ikke alltid så veldig miljøvennlig. (Dog mer her i Norge, enn andre steder)
Vi tenker at lagringsplass er uendelig, men å tenke sånn er ikke bra for miljøet.

Så oppfordringen er egentlig veldig, veldig enkel. Ta ut den digitale søpla!
Er dere med?

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-22, 07:42   #2
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.731
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: 19. mars - Digital cleanup day. Er du med?

Dette gjør jeg jevnlig.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-03-22, 08:08   #3
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: 19. mars - Digital cleanup day. Er du med?

Ja, det burde jeg virkelig gjøre.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-22, 08:15   #4
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: 19. mars - Digital cleanup day. Er du med?

Jeg har digital ryddedag som det heter på norsk, jevnlig. Unntatt på Fjesboka, der må jeg ta en skikkelig runde.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-22, 09:33   #5
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.007
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: 19. mars - Digital cleanup day. Er du med?

Jeg har vel heller begynt i andre enden. Lager mer digitalt. Men da mindre papir.
Men mailen burde absolutt ryddes så er med.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-22, 09:38   #6
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: 19. mars - Digital cleanup day. Er du med?

Vi holder på å rydde på kontoret, i forbindelse med flytting senere i år. Ikke så dumt å rydde digitalt samtidig!

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-22, 11:46   #7
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.022
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: 19. mars - Digital cleanup day. Er du med?

Jeg gjør det alltid de første dagene etter nyttår.

C3PO er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-03-22, 13:01   #8
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 19. mars - Digital cleanup day. Er du med?

Har hatt en runde, men har ENORMT potensiale for å gjøre mer...

Er foreløbig fornøyd med å ha kommet fra 999+ på mailikonet på telefonens mailikon, til 2.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-22, 15:24   #9
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 19. mars - Digital cleanup day. Er du med?

Jeg er med, men det er noe jeg gjør veldig ofte, både på jobb pc og hjemme.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-22, 17:31   #10
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: 19. mars - Digital cleanup day. Er du med?

Aldri en rød boble med rødt i på Mail app.
Må slettes om det spam eller svare/svare senere med en gang

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-22, 17:35   #11
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 19. mars - Digital cleanup day. Er du med?

Jeg vil, men trenger inspirasjon! Hva gjør dere konkret? Går gjennom gamle dokumenter og sletter? Sletter gamle mailkontoer? Tømmer digitale søppelbøtter?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-22, 18:12   #12
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 19. mars - Digital cleanup day. Er du med?

Jeg bør definitivt gå gjennom og sletter tusenvis av unødvendige bilder/screenshots i skyene mine.

Tok en seriøs gjennomgang av mailen min etter noen mnd latskap og fjernet meg fra absolutt alle mailinglister for en ny start der. Og slettet 3000 Mail, mesteparten uleste, så det var min chilletid i jula, men det tok uhorvelig mye tid fra mobil.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-22, 18:33   #13
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 19. mars - Digital cleanup day. Er du med?

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Jeg vil, men trenger inspirasjon! Hva gjør dere konkret? Går gjennom gamle dokumenter og sletter? Sletter gamle mailkontoer? Tømmer digitale søppelbøtter?

Sletter gamle mailer og sletter så dem igjen (outlook, jobb).

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-22, 20:35   #14
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 19. mars - Digital cleanup day. Er du med?

Sletter gamle mailer (seriøst, kommer jeg til å få brukt for en mail fra 2009…?), sletter nyhetsbrev, sletter apper som ikke har vært i bruk på evigheter, sletter gamle dokumenter (bursdagsinvitasjoner fra da ungene var små..).. Jah.. så langt jeg har kommet. Det må sorteres litt også

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-22, 21:42   #15
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: 19. mars - Digital cleanup day. Er du med?

Jeg har ikke gamle mailkontoer, bare jobbmailen og privatmailen, det letter digital mailrydding. Søppelpost sperres eller avabonneres e.l. og alt fra avsender slettes også fra søppelbøtta. E-post jeg har tatt meg bryet med å legge i en underkatalog får bli inntil katalogrydding. Når det gjelder andre digitale dokumenter tas de vare på to steder: på min private PC og på familiens fellesserver. Helten har lagt opp et system hvor hver av oss har tilgang til felleskatalogen og egen katalog. Han tar ujevnlig backup. Den metoden har vi brukt siden 2004. Kun e-posten min ligger i skyen.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-22, 09:40   #16
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 19. mars - Digital cleanup day. Er du med?

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Jeg vil, men trenger inspirasjon! Hva gjør dere konkret? Går gjennom gamle dokumenter og sletter? Sletter gamle mailkontoer? Tømmer digitale søppelbøtter?

Jeg har tidligere sortert mailboksen etter størrelse. Da får du opp de som har DIGRE vedlegg og får kvittet deg med dem, i hvert fall.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-22, 11:04   #17
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 19. mars - Digital cleanup day. Er du med?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg har tidligere sortert mailboksen etter størrelse. Da får du opp de som har DIGRE vedlegg og får kvittet deg med dem, i hvert fall.

Ja, det gjør jeg innimellom. Det er også smart.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no