Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Strikke av "naturgarn", trenger innspill

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-08, 11:30   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.935
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Strikke av "naturgarn", trenger innspill

Jeg fikk 4 nøster rett-fra-sauen-ull til jul. Kun vasket og spunnet, naturfarget. Ser ut som 2-tråds. Tror det er ca. 400 gram.

Jeg er så usikker på hva jeg skal bruke den til. Den kan ikke maskinvaskes (ubehandlet), så det må være noe som ikke trenger regelmessig vask. :lat: Jeg aner ikke fastheten, eller hvilken pinne jeg skal strikke på. Må prøve meg fram, kanskje med noen innspill fra dere.

Et plagg til meg selv? Et teppe? Et sjal? Noe til ungene? Hva er fint å lage av naturfarget ull?

Og det samme lurer jeg på med et nøste mellomgrått Plötulopigarn jeg har liggende, Islandsk plateull. Nesten 200 g, litt skjørt før det er strikket sammen visstnok - det betyr sikkert at det ikke er særlig lett å strikke og rekke opp igjen? Hvordan kan jeg da strikke en prøvelapp uten å kaste bort masse av garnet? Hva skal jeg bruke det til?

Jeg elsker slikt rett-fra-naturen-garn, det er skatter for meg, men jeg aner ikke hva jeg skal bruke det til. Jeg har nokså nyetablert strikkedille og er derfor uerfaren.

Trenger hjelp og idéer!

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 11:42   #2
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Strikke av "naturgarn", trenger innspill

Jeg hadde definitivt laget et sjal. Fikk et av mamma til jul som var strikket av alpakkaull. Salige jord så deilig det er å ha over skuldrene om man småfryser litt!!
Jeg skal bruke det på skolen også, for der trenger man nesten jakke av og til pga et ventilasjonsanlegg som er helt på bærtur.

  Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 11:44   #3
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.217
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Strikke av "naturgarn", trenger innspill

Jeg lånte "Stikk til Nøstebarn" på biblioteket, og ble helt frelst. Mange flotte oppskrifter både til voksne og barn. Så jeg anbefaler en titt i den. Så vidt jeg husker var det to sjal-oppskrifter der også.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no