Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Plante ut nå, eller vente litt til?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-10, 07:09   #1
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Plante ut nå, eller vente litt til?

Jeg har kjøpt to klematis som jeg skal plante ut. De har fått litt blader. Det er ikke meldt nattefrost den neste uka, men til helga skal det bli litt kaldere, ned mot 0 grader om natta. Skal jeg ta sjansen på å plante dem ut? Den ene har angivelig blomstringstid fra mai, og da bør den vel få tid til å komme i jorda i god tid først, eller?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 07:37   #2
mosol
Nytt år, nye muligheter
 
mosol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.953
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?

Er ikke ca 17. mai en magisk dato, da?

__________________
Storesøster (jun 05), Mellomsøster (mai 08), lillesøster (jul 11)
mosol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 08:04   #3
Intrigue
Superduperaktiv
 
Intrigue sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 507
Intrigue er litt kulIntrigue er litt kulIntrigue er litt kul
Standard

Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?

Det er litt tidlig enda. Så noen anbefallinger i avisa om å vente litt siden våren hadde vært så kald

Intrigue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 08:11   #4
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?

Opprinnelig lagt inn av mosol, her.

Er ikke ca 17. mai en magisk dato, da?

Gjelder ikke det sommerblomster, og ikke planter som kommer igjen år etter år? Klematis må jo tåle vinter.

Jeg ser for meg at hvis gartneriene har det i sortimentet, er det greit å plante det ut også - gartneriene tar vel ikke akkurat varene inn om natten.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 08:47   #5
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?

Jeg har plantet noe ute, men bare stemor.
Klematisen vil jeg tro at går greit.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 08:48   #6
mosol
Nytt år, nye muligheter
 
mosol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.953
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?

Eh, jeg skjønner forresten ikke helt hva jeg gjør i denne tråden som rådgiver. Jeg er en katastrofe med blomster og planter

__________________
Storesøster (jun 05), Mellomsøster (mai 08), lillesøster (jul 11)
mosol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 08:55   #7
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?

Klematisen min har stått ute i potte - sløvt dekket til - i hele vinter.
Nå er bladene begynt å bli grønne og jeg ser fra dag til dag at planten vokser.
Jeg vil vel tro at det er sommerblomstene som ikke tåler nattefrosten.
Men det er viktig å dekke til plantene(klematisen) dersom det blir veldig kaldt eller langvarig kaldt. Nå har den jo(som meg) begynt å kjenne at det er håp om en sommer.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 08:56   #8
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.777
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?

Jeg har plantet ut klematisen min. Om den overlever vil våren vise.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 10:05   #9
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?

Takk for svar, dere! Da tar jeg sjansen. Hvis telen har trukket seg tilbake, da.

Begge disse klematisene blir litt eksperiment. Den ene skal stå i et delvis skyggebed (ettermiddagssol), den er hvit, og ifølge Plantasjens nettside skulle den tåle endel skygge. Den andre er rosa, og skal plantes i balkong-krukke! Det blir spennende. Den er en liten variant som blir 1-2 meter i følge etiketten. Tips til hvordan stelle pent med den på balkongen tas i mot emd takk. Den kommer til å få mye sol, men selve krukka står delvis i skygge.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 10:07   #10
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?

Jeg ville ikke ha plantet ut enda. Det er enda frost om morran. Og Klematisene er så skjøre og tåler ikke slikt. Ihvertfall mine.

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 10:22   #11
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.385
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?

Her venter vi til etter 17. mai

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 16:15   #12
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?

Jeg ville ikke plantet noe som helst i jorda nå. Jeg har satt ut en klatrerose i potten sin, og andre planter i potte. Noen tar jeg inn når det er meldt frostnetter. Jeg glemte det en natt og da døde et prakteksemplar. Jorda må bli varmere før noe plantes i den - 17. mai er en magisk dato her sørpå. Gartneriene dekker til de fleste plantene om natta enda.

Det er ikke sikkert du får blomster på den første året - eventuelt blomstrer den senere.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 16:16   #13
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?

Det som eg plantar no setter eg i drivhuset.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 17:05   #14
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.246
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?

Enig med Mei. Det er forskjell på å ha det i potte og plante det i jorden. Hør på meg, jeg har gått på mange blemmer.

: do as I say, not as I do:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 18:07   #15
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?

Men hva med de plantene som vokser opp helt av seg selv på denne tiden av året? Hortensiaen, f.eks?

Hva skal jeg gjøre med dem mens jeg eventuelt venter, da? Bare ha dem i de små pottene de kom i, og så ta dem inn om kvelden hvis det er meldt nattefrost?

Jeg forsto det slik at hvis jeg ahr dem inne hele døgnet fremover, vil de bare fortsette å komme, og så blir de mindre hardføre når de først blir plantet ut?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 18:14   #16
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?

Nyplanting er skjørere enn overvintret plante, det er for tidlig å plante ut ny klematis nå. Vente til over 17. mai høres lurt ut, eller iallefall en uke eller to.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 18:49   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.246
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?

De bør vel herdes, ja. Inn og ut høres bra ut.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 19:02   #18
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?

Planter herdes etterhvert som de har stått ute en stund. De venner seg gradvis til lave temperaturer. Å plante dem rett ut i kald vårjord er verken snilt eller lurt.

Du kan la dem stå ute på dagtid - i pottene du kjøpte dem i, også ta dem inn (så kjølig som mulig men mine står i stuetemperatur fordi jeg ikke orker bære dem inn i boden) på natta.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 19:15   #19
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Planter herdes etterhvert som de har stått ute en stund. De venner seg gradvis til lave temperaturer. Å plante dem rett ut i kald vårjord er verken snilt eller lurt.

Du kan la dem stå ute på dagtid - i pottene du kjøpte dem i, også ta dem inn (så kjølig som mulig men mine står i stuetemperatur fordi jeg ikke orker bære dem inn i boden) på natta.

Bære dem inn i boden...! Boden vår er i et annet bygg. Og dessuten er det antakelig ganske varmt der. De får ta til takke med stua om natta, ja.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-10, 22:35   #20
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Plante ut nå, eller vente litt til?

Jeg kan melde om at Miss Bateman-klematisen har begynt å få blomsterknopper. Jeg har altså ikke plantet den noe sted, den står på balkongen i den opprinnelige trange potten. Er det bra eller dårlig at den får blomster allerede? Den er jo bare 30-40 cm høy ennå. Vil den ikke stoppe å vokse når den får blomster? Er det noe jeg bør gjøre?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no