Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Kjøpe brukt elbil

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-08-18, 16:55   #1
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Spørsmål

Kjøpe brukt elbil

Vi vurderer å kjøpe oss en brukt Nissan Leaf til ekstrabil. Den vil bli brukt til småturer som henting/bringing/bykjøring og til hytta (under 3 mil en vei). Om et par år er eldste gammel nok til å kjøre selv, og da vil nok hun bruke den da kollektivt er vanskelig med oppakningen hennes til tider. Vi kjører ikke mye i året egentlig (drøye 10.000 km), men det blir nok noe mer nå som vi har kjøpt hytte. Vi burde kanskje ha kjøpt ny elbil, men det frister heller å kjøpe en bil uten å ta lån.

Hva burde vi se på i forbindelse med km.stand? Burde vi se på hvor mye den er kjørt mengde over tid? Vil det heller f.eks. lønne seg å kjøpe en litt eldre modell som har gått like mye som en som har kjørt mye på kort tid?

Hva med batteriet? Har skjønt at vi bør teste batteriet og det bør være 100%. Hva kan vi da forvente? Hvor lenge er batteriet estimert til å vare?

Når kom elbilene med hurtiglading? Tror ikke vi trenger det eller er det noe vi ikke tenker på her Vi har en bil til, og vi bruker ikke bil såpass mye at den ikke skal få lade seg full liksom.

Har det skjedd mye/noe med Nissan Leaf siden 2012 som vi burde ta med i betraktning når vi vurderer kjøp?

Er det noen features dere vil anbefale som vi burde se etter i en bruktbil?

Vi har tre barn, to av de tenåringer og en i beltestol. Det er nok ikke ofte vi kommer til å kjøre elbilen med alle sammen, men det kommer jo til å skje - hvis det er plass. Er det det?

Det er sikkert mye jeg ikke har tenkt på her, så all info tas i mot med takk

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-18, 17:28   #2
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøpe brukt elbil

Jeg tenker det kan være greit å gå for en Leaf som er fra etter juli 2013. Da får du varmepumpe som bruker mindre strøm på p holde varmen vinterstid. Det hjelper på rekkevidden.

Ellers så er fet ikke bevist at mange privatkjørte biler har batteri som er tappet i stor grad, det er helst taxi kjørte biler som har hurtigladet mye. Leafen holder seg godt. De måler batteriet på hver service.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-18, 18:01   #3
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøpe brukt elbil

Vår 2012 modell Leaf var helt fantastisk dårlig det siste året vi hadde den. Det gikk tålelig greit fram til 2017, men så raste rekkevidden. Vi bor 4 mil fra jobb, og vinteren 2017 sleit jeg med å komme meg EN vei. Ingen batteripakker var ødelagt. Den var ikke bra sommeren 2017 heller, og det hjalp omtrent ingenting å skru av varmeapparatet.
Vi har ikke hurtigladet mer enn 3 ganger på 5 år, og kun privatkjørt pent. Jeg ville ikke kjøpt en gammel leaf. Du kan kanskje få en med 30kwh til en ok pris. Ville ikke gått under det på leaf nå.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-18, 18:23   #4
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøpe brukt elbil

Ok, takk for tips, Isolde! Er det det som regnes for varmepakke eller batterivarmer?

Oj, det hørtes ikke noe særlig ut, Snippa. Hva sa forhandler/verksted?

Hva mener du med 30kwh? Er det hurtiglading? #novise

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-18, 20:08   #5
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøpe brukt elbil

30kw er størrelsen på batteriet. De fleste var 24kw, nå er de 40.

Vi har 30kw fra 2016 og den går 200km.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-18, 20:58   #6
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøpe brukt elbil

Vi har en 2012 leaf, franskimportert. Har like stor rekkevidde som da vi kjøpte den, og batteriet scorer topp. Vi kan finne på å hurtiglade et par ganger pr mnd. Har kjørt den over 80 000 km nå. Tømt batteriet ned til 30 prosent igjen hver dag og ladet den hver natt hjemme.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-18, 22:42   #7
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.627
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøpe brukt elbil

Jeg valgte å kjøpe en gammel modell som nok har lett svekket batteri (2011), men det som ble avgjørende for meg var ønsket om ikke å ta opp lån, samt kjøre til jobb hver dag og det uten dieselbilen jeg hadde. Hvis det ikke hadde vært for at jeg er nyskilt og har litt mye boliglån, hadde jeg definitivt gått for en nyere modell.
Regner med jeg vil merke strømregningen, da. Hvordan er strømforbruket deres, Daisy?

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-18, 00:24   #8
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.442
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kjøpe brukt elbil

Jeg kjøpte en tyskimportert 2015 Leaf i november. Den hadde gått 10 000 km, 24 kw batteri. Er veldig fornøyd med den. Har mulighet for både hurtiglading og vanlig lading.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-18, 00:25   #9
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøpe brukt elbil

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

30kw er størrelsen på batteriet. De fleste var 24kw, nå er de 40.

Vi har 30kw fra 2016 og den går 200km.

Ah, skjønner. Ser ikke at det er oppgitt i bruktbilannonsene, så da må vi etterspørre det. Ser noen nevner f.eks. 6,6kW lading, but that's it.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-18, 00:28   #10
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøpe brukt elbil

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Jeg kjøpte en tyskimportert 2015 Leaf i november. Den hadde gått 10 000 km, 24 kw batteri. Er veldig fornøyd med den. Har mulighet for både hurtiglading og vanlig lading.

Høres bra ut! Den hadde jo gått veldig lite, så det er jo supert. Hva ga du for den?

Ser flere snakker om at det lønner seg at den er førstegangsregistrert i Norge, at det har noe med garanti å gjøre. Men det har kanskje ikke så mye å si?

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-18, 00:34   #11
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpe brukt elbil

Appelsin... Vi har kjørt 252 mil i august med elbilen.
Det har kostet oss ca 300 kr. (Stemmer ikke helt siden det var noen hurtigladere, men det hadde vært prisen om vi hadde ladet hjemme med dagens strømpris)

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-18, 00:58   #12
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.442
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kjøpe brukt elbil

Jeg ga litt under 200 000 for den. Forhandleren jeg kjøpte av gir garanti lik Nissan sin, så jeg har garanti fram til 2020. Dersom det er noe kontakter jeg dem, og de fikser det de kan fikse. Dersom det er noe som de ikke kan fikse gjøres det av Nissan-forhandler og så betaler de. Sjekk med den dere vil kjøpe av, om de dekker garanti i 5 år.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-18, 01:10   #13
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøpe brukt elbil

Så bra, Sindrome. Da er det jo ingen sak. Takk for tips!

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-18, 08:12   #14
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøpe brukt elbil

Forskjellen går ikke på garanti. Men at noen av de første importerte ikke har varmer for batteriet og derfor svekkes ekstra mye på vinteren.

Før 2016 fantes det bare 24kw. Før 2018 fantes det bare 24 og 30. Derfor står det lite om det i annonsene.

Samme som med varmepumpen som jo er hvordan varmeapparetet varmer opp bilen er. Ikke alltid folk tenker over at de er forskjellige. Varmepumpe bruker mye mindre strøm.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-18, 11:40   #15
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøpe brukt elbil

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Regner med jeg vil merke strømregningen, da. Hvordan er strømforbruket deres, Daisy?

Strømregningen merker du trolig ikke mye til. Min Leaf kostet meg ca 150 kr i måneden i strøm.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-18, 16:10   #16
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøpe brukt elbil

Vi lå på ca 2500-3000 i året i strømregning da vi hadde to elbiler som ladet i samme garasje. Vi hadde en 2013 Leaf med 24 kw batteri- helt grei bil som går ca 10-11 mil på blandet kjøring. Regn med litt mindre på vinteren.

Jeg kjører nå en 2015 eGolf som går litt lenger men er en vesentlig bedre bil. Dersom du har råd til det så vil jeg anbefale den men Leaf er nok en del billigere. Tror det skal gå med 5 stk i den litt avhengig av hvor stor bilstolen er.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-18, 21:42   #17
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøpe brukt elbil

Appelsin, vi har jo hatt den i fem år, så jeg vet ikke helt hvor mye av regningen den utgjør. Tror ca 3 til 500 I mnd. Men det er jo lite for å kjøre mange mil pr dag.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-18, 21:44   #18
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøpe brukt elbil

Vedr garanti så er det slik: har du kjøpt en importert bil kan du risikere å vare ha 3 års garanti. Det hadde vi. Vi måtte reklamere på varmeapparatet i fjor vinter, det sluttet å virke. Det var likevel ikke noe problem, for vi hadde reklamasjonsrett. Den dekket dette.

Vår 2012 har en eller annen form for varmepumpe.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no