Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Høflighet

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-07, 21:34   #21
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Høflighet

Jeg har fått mye skryt av venner og naboer at gutten min er så høflig og snill. Det er så godt å få sånne tilbakemeldinger. Det er jo ikke bestandig de er så høflige hjemme, så da er det godt å vite at de faktisk har fått det med seg.

Da jeg var liten pleide jeg og fetteren min å gi blomster til de gamle damene som bodde i nabolaget. Han bukket, og jeg neide.. det funka hver gang; vi fikk godteri, saft eller så fikk vi lov å komme inn.. Moro!

__________________
Gutt 95 Jente 04

Sist redigert av cilen : 15-01-07 kl 21:40.
cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 21:35   #22
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Høflighet

Jeg syns det er veeldig vikitg!! Finnes alt for masse utakknemlighet og kravstore unger nå for tiden.
Her er vi veldig høflige.. takker og bukker, og spør pent osv..

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 21:37   #23
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.986
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høflighet

Jeg har lært meg å bli gammeldags. Mine foreldre praktiserte nemlig såkalt "fri barenoppdragelse". Vi skulle si takk når vi følte at det var på sin plass. For å si det sånn vi var ikke så veldig flinke til det som barn.

Etterhvert merket jeg jo at det var koselige å få et takk når man hadde laget mat eller gitt bort en gave. Men jeg ble altfor gammel (synes jeg selv) før jeg merket dette.

Snuppa blir opplært til å si takk for maten (foreløpig sier hun bare "maten", men det får holde siden hele setninger ikke er helt hennes greie enda). Videre skal hun takke for presanger og ellers være takknemlig.

Jeg arvet min bestemors "skikk og bruk"-bok fra 60-tallet, og jeg mener at mange kunne hatt ett og annet å lære fra den.

Ja, jeg er gammeldags.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 22:05   #24
Polkadot
Passiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hedmark
Innlegg: 475
Polkadot er populærPolkadot er populærPolkadot er populærPolkadot er populær
Standard

Sv: Høflighet

Jeg ble ikke opplært til å være høflig av foreldrene mine, og jeg fikk svi noe så grundig da jeg skulle ut i livet selv. Men jeg fikk god oppdragelse av en engelskmann jeg hadde en kort romanse med. Han var skikkelig "posh" og syntes jeg var særdeles frekk og uhøflig i måten jeg snakket på.

Jeg har ikke vært så opptatt av å lære sønnen min å være høflig, men tenker at han tar vel etter meg. Og det har han gjort, for han takker for seg når vi drar fra folk vi har besøkt. Og her om dagen fikk han en ny genser av meg som han ble kjempeglad for, og han så på meg med et bredt smil og sa "Tusen takk for denne genseren mamma" (han er 3 år)

Min venninne passet han en helg, og hun tok han med til sine foreldre. De hadde smeltet helt for guttungen fordi han takket for det han hadde fått av servering. Og jeg er stolt hønemor.

Men når det kommer til gaver, har jeg vært opptatt av å fortelle han hvem han har fått ting av, og han har utviklet en super hukommelse på sånne ting. Jeg glemmer sånt med tiden, men hos han har det festet seg. Både julegaver, bursdagsgaver og klær han arver har han oversikt over hvem han fikk det av

Polkadot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 22:29   #25
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Høflighet

Her læres det å takke for maten, og takke for seg når man går (ikke ved vanlig vennebesøk da) og for gaver.
(presser dog ikke fram et takk fra ungene når de er små og de på død og liv ikke vil takke)
Selv den som lager maten sier takk for maten.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 22:37   #26
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Høflighet

Høflighet er veldig viktig for meg, og jeg har fått mye skryt fra mange om hvor høflig storesøster er. Godt å få sånne tilbakemeldinger, og jeg ser også at storesøster setter stor pris på det. Så håper jeg bare det fortsetter sånn.

__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 23:26   #27
kris
kross
 
kris sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 927
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Høflighet

Jeg er også helt enig i at det er viktig å lære barn sånne sosiale smøringstriks. Leveregelen til moren din adopterer jeg tvert, Fluke!

De gangene MK ikke sier takk (han er ganske sjenert, og det hender det setter seg litt fast...), så hender det jeg tar over og sier takk på hans vegne. Ellers oppfordrer jeg ham til å si takk selv når han er i trygge settinger. Og jeg får mange tilbakemeldinger på at han er veldig høflig når jeg ikke er til stede, heldigvis.

__________________
kris
Enestående mamma til en enestående gutt (2001)
"Livet er ikke et problem som skal løses, men en realitet som skal oppleves." (Søren Kierkegaard)
kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 09:01   #28
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.827
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høflighet

Jeg synes det er viktig å være høflig og jeg tror jeg er et godt eksempel for ungene uten å mase for mye på dem. De takker i hvert fall stort sett pent.

Det er hyggelig å få høre et "takk" når en har gjort noe, en liten annerkjennelse for jobben. Enten det er til kokken eller det er til den som har ryddet opp alle lekene i kjellerstua eller hva det nå måtte være. Det er hyggelig at noen legger merke til det man har gjort.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 09:08   #29
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Høflighet

Høflige mennesker, barn eller voksne, får en helt annen tilbakemelding fra andre mennesker enn frekke, ufordragelige, likegyldige mennesker gjør.
Høflighet er så mangt...

Dette igjen gjør noe med ens eget selvbilde, tror jeg. Derfor mener jeg at det er viktig å lære barna sine å være høflige. Det avstedkommer bedre behandling fra andre mennesker, og gjør altså noe positivt med selvbildet.

Det igjen er viktig for en sunn og god utvikling.

Så ja, på bakgrunn av argumentene overfor, synes jeg det er uhyre viktig å være høflig, ha sosiale antenner, etc.

Kunne skrevet en avhandling om tilbakemeldinger og selvbilde, men må snart på bussen.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 09:32   #30
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høflighet

Heime hos oss er der heilt naturleg å takke for maten, og å takke for ting ein får. Det handlar ikkje berre om høflegheit, men også om å bevisstgjere dei på kor heldige dei er som har mat på bordet, leiker, og kle på kroppen. Eg trur at born har godt av å lære seg å takke, og vere takknemlege for det dei har og får.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 09:53   #31
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Høflighet

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Heime hos oss er der heilt naturleg å takke for maten, og å takke for ting ein får. Det handlar ikkje berre om høflegheit, men også om å bevisstgjere dei på kor heldige dei er som har mat på bordet, leiker, og kle på kroppen. Eg trur at born har godt av å lære seg å takke, og vere takknemlege for det dei har og får.



Sukk.. Snakk mer! Nynorsk er vakkert!
*total avsporing* Beklager.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 09:53   #32
SmarteSmelt
Erfaren
 
SmarteSmelt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.133
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Høflighet

Vi takker for maten hjemmer her. Også fordi jeg vil at de skal huske å gjøre de når de er hos andre og spiser.
Vi takker selvsagt når vi får noe også.


Som Alfa er inne på så er det for oss viktig at de forstår og ikke tar for gitt at noen lager mat til dem/at de får en gave el.


(Likeså viktig som det er at de kan å si unskyld når de har vært slem mot andre.)

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 10:19   #33
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Høflighet

Jeg tror at man er opptatt av ulike ting. Jeg er for eksempel oppdratt til at det er viktig å takke for gaver. Dersom man f.eks får en gave i posten, skal man skrive et takkekort for gaven.
Hos oss lærer vi datteren vår at hun skal takke for maten før hun går fra bordet, og at hun skal takke for gaver. Det er ting vi synes er viktige. Kanskje andre river seg i håret over ting hun gjør som vi ikke har tenkt på i det hele tatt. Det får så være. Man kan ikke tenke på alt, tror jeg...


For tiden har vi en kamp der vi prøver å forklare henne at det ikke er pent å rekke tunge og lage prompelyder...

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 10:38   #34
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høflighet

Opprinnelig lagt inn av mandarin, her.

Sukk.. Snakk mer! Nynorsk er vakkert!
*total avsporing* Beklager.

Sjølvsagt er nynorsk vakkert
Eg lurte på å anklage deg for hersketeknikk, men ombestemte meg :enkel å smigre: .

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 13:24   #35
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Høflighet

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Sjølvsagt er nynorsk vakkert
Eg lurte på å anklage deg for hersketeknikk, men ombestemte meg :enkel å smigre: .


Det gjorde du rett i

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 14:16   #36
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høflighet

For meg er høflighet en sosialt "olje". Og en viktig måte å "se" sine medmennesker på. Takke er en sånn ting. En annen er å si "unnskyld" når man skumper borti en fremmed, eller skal forbi noen. Eller å titte seg over skulderen og se om det komme noen bak deg, for så å holde døren i to sekunder.

Jeg har aldri følt meg så USYNLIG som da jeg kom hjem etter en periode i utlendighet. Ingen som sa unnskyld. Dører midt i fleisen. Huff.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 14:34   #37
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høflighet

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg har aldri følt meg så USYNLIG som da jeg kom hjem etter en periode i utlendighet. Ingen som sa unnskyld. Dører midt i fleisen. Huff.

Det er en skikkelig oppvekker det der!

Her takker vi for maten og gaver, i grunnen for det meste - vi har en veldig høflig liten tass.
Han sier "takk for i dag" når vi har vært på besøk, på svømmingen, og noen ganger når vi går fra barnehagen.

Høflighet er viktig - og Fluke sin mamma er vis!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 15:21   #38
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høflighet

Jeg synes det er viktig å være høflig. Å kjenne sosiale koder, og å lære noe om omsorg og empati. Som jeg synes høflighet er en del av.
Å følge gjester til døra, hilse, takke, osv osv.

Jeg kjenner sjøl det er utilfredsstillende å skulle gi fine presanger eller lage deilig mat eller hjelpe noen, uten å få et takkens ord. Da hadde jeg ikke giddet så fryktelig lenge, og det er jo synd. For alt blir litt hyggeligere i verden når man er omtenksomme mot hverandre.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no