Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lærere: Alternative foreldresamtaler

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-01-07, 22:19   #1
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lærere: Alternative foreldresamtaler

Sambo er lærer. Han har fulgt en klasse fra 1. og nå går de i 5. klasse. Han er i gang med konferansetimer nå og kjenner at han er litt lei av den tradisjonelle måten å gjennomføre dette på. Han føler at det blir sagt det samme hvert år til de samme foreldrene.
Er det noen som har ideer til andre måter å gjennomføre slikt på?

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 22:38   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærere: Alternative foreldresamtaler

Rap? Musikal? :tuller:

Hilsen lite kreativ lærer.


Men seriøst: Er ikke elevene med på utviklingssamtalen? Vi tar utgangspunkt i avtaler med enkelteleven og har samtale med eleven mens foreldrene er tilstede. Hva går bra og ikke bra, hva må jeg jobbe med og hva slags avtale skal vi lage til neste samtale o.l.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 22:41   #3
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærere: Alternative foreldresamtaler

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Men seriøst: Er ikke elevene med på utviktingssamtalen? Vi tar utgangspunkt i avtaler med enkelteleven og har samtale med eleven mens foreldrene er tilstede. Hva går bra og ikke bra, hva må jeg jobbe med og hva slags avtale skal vi lage til neste samtale o.l.

Ja, det er slik det foregår. Men sambo føler det blir de samme samtalene med de samme barna/foreldrene hvert år.
Han vil "røske" opp litt.

(Jeg aner ikke hvordan annen måte slike samtaler kan foregå på, og jeg tror ikke han har noen særlig plan selv heller, men han vil gjerne høre om noen andre avvikler konferansetimene på andre måter.)

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 22:45   #4
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lærere: Alternative foreldresamtaler

Jeg tror det er viktig at foreldrene får kommet på banen, men hvis barnet er med er det såklart barnet som må være i sentrum.

Hele skolen vår var på kurs i coaching før høstsemesteret, og det har jeg brukt mye i konferansetimene. Hele greia med coaching er at man ikke skal si svarene, bare spørre den det gjelder om mål, metoder, hindringer etc. For når folk får hjelp til å komme frem til noe selv, har det mye større virkning enn om noen bare serverer "svarene". Det er et veldig godt hjelpemiddel til å holde fokus på dem det gjelder og deres utfordringer.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 23:12   #5
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærere: Alternative foreldresamtaler

Jeg er ingen lærer, men jeg er god på coaching, så når Bequita dro frem det, så kan jeg alltids komme med noen tips: Still hva, hvem, hvordan spørsmål - altså åpne spørsmål, unngå hvorfor - det er negativ ladet, så får man mer svar ut av folk.
Hva vil du oppnå - hvordan kan du oppnå det - hva kan jeg gjøre for å hjelpe/bidra - hva kan du bidra med selv osv.

Man får ta det beste fra flere verdener, så går det nok!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 11:36   #6
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærere: Alternative foreldresamtaler

Eg er einig med Lille Ru. Ofte kan det vere lurt å legge ein del spørsmål i hendene på foreldra/eleven. Då vil ein kanskje komme fram til nokre kjerneproblem. Ofte er det vanskeleg for foreldre å vite kva dei kan tillate seg å snakke om, og det er i utgangspunktet læraren som set "rammene" for kva det skal snakkast om. Han kan t.d. spørje om foreldra merkar endringar (positive-negative), og kva for verdiar o.l. dei set høgt heime. På den måten vil han kunne bli kjend med bakgrunnen til elevane på ein heilt anna måte.

No skal det leggast til at eg ikkje kjenner til korleis han "brukar" å gjere det.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 11:49   #7
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lærere: Alternative foreldresamtaler

Kjenner lærarar som dreg heim til eleven for å ha foreldresamatalar. Dette tek sjølvsagt lenger tid, og må i større grad foregå på kveldstid, men dei seier at foreldra kjem på bana på ein heilt annan måte når dei er på heimebane, og atdei får fram andre ting, og får annleis inntrykk av ein del ting når dei gjer det på denne måten.

Eg har aldri prøvd det sjølv, og trur i grunn ikkje det ville gå med dei rammen for samtalen vi har på skulen der eg jobber. Vi har faste rutiner med elevsamtaler, skjema og utviklingssamtalar med barn og foreldre som alle skal følge.

Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no